آموزشگاه داستان نویسی تابستانی بانو فرهنگ آغاز به کار کرد


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مدرسه تابستانی داستان کانون ادبی بانوی فرهنگ با حضور اعضای اصلی و فعال این کانون و جمعی از نویسندگان صبح دیروز چهارشنبه افتتاح و آغاز به کار کرد. ۹ سپتامبر. ، در سالن مرحوم صفرزاده.

این مدرسه تابستانی دارای چهار قسمت است که در روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور برگزار می شود.

اولین کلاس این مدرسه تابستانی الگو در داستان که موضوعی جدید و مبحثی نوین در زمینه آموزش داستان نویسی است و توسط کانون ادبی سرکار خانم فرهنگ با تدریس دکتر زکی پور متخصص سلامت روانشناسی و مدرس دانشگاه و با حمایت معصومه امیرزاده و حدیف قوام.


معصومه امیرزاده، نویسنده، مسئول آموزش کانون بانوی فرهنگ و مجری کلاس الگو در داستان، با بیان اینکه الگوها محصول آموختن از همان سال های اولیه زندگی هستند و شکل می گیرند، به حرکت و تحمیل ادامه می دهند. خودشان در مورد تجربیات بعدی زندگی، گفتند: الگوها دانش ما هستند، آنها از خودمان و از دنیا هستند و به ما می گویند که در دنیا چگونه هستیم و دنیا چگونه است.
وی افزود: در کلاس الگوی داستان ما مفعول الگو نیستیم بلکه شخصیت داستانی موضوع الگو است و قصد داریم از این الگوها در خلق شخصیت داستان استفاده کنیم.
امیرزاده به روابط علت و معلولی در داستان اشاره کرد و گفت: الگوها به ما کمک می کنند تا روابط علت و معلولی منطقی تری در داستان ایجاد کنیم.

آنچه داستان دینی است با تدریس احمد شاکری نویسنده، منتقد ادبی و سردبیر فصلنامه کلام، کلاس دوم این مدرسه تابستانی بود.

شاکری با بیان اینکه اشاره به بسیاری از جریان ها و تقسیم بندی ها به داستان های مذهبی برمی گردد، روی آوردن نویسندگان به این گونه داستان ها را نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: منظور از داستان های دینی، داستان های دینی مطلق است. . هر دو طرف داستان را نسبت دهید.” جهت با هر دینی نیست.

این منتقد ادبی موضوع (نویسنده) را یکی از معیارهای ادبیات داستانی دینی خواند و افزود: نویسنده دینی قبل از اینکه نویسنده باشد دیندار است و از نظر تجربه، اندیشه، عاطفه و اخلاق تجربه دینی دارد.

به گفته وی، نویسنده داستان های دینی مذهبی، انقلابی و تحول آفرین، دارای درک زیبایی شناختی از دین و دارای معرفت دینی است.

شاکری با اشاره به تنوع افرادی که با ادبیات داستانی دینی مشکل دارند، گفت: نویسندگان، منتقدان، معلمان داستان، پژوهشگران، ناشران، مدیران و توزیع کنندگان از جمله کسانی هستند که با ادبیات داستانی مذهبی مشکل دارند.

وی در پایان علت فاعلی، علت مادی، علت نهایی و علت صوری را چهار علت در ماهیت داستان های دینی دانست و گفت: کمیت و کیفیت مولفه ها و عناصر دینی در یک داستان می تواند سطوح مختلفی را برای داستان ها تعیین کند.

لازم به ذکر است اولین روز از مدرسه تابستانی بانوی فرهنگ با نقد و بررسی کتاب «شمرون کناردون» داستان زندگی جهادگر آسمانی امیرمحمد اژدری نوشته سارا عرفانی به پایان رسید.
لینک از جلسه:
https://www.ibna.ir/fa/naghli/325840/