آیا باید بدون گلوتن مصرف کنید؟ – آگاهی از تغذیه



بدون گلوتن یا برای گلوتنبه وقوع پیوستن؟ این س …ال است … (که ما به آن پاسخ می دهیم!)

به عنوان متخصصان تغذیه ثبت شده ، اغلب از مشتریان می پرسیم که آیا آنها باید از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کنند یا خیر و اگر چنین است ، چگونه؟

این مقاله به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا باید رژیم غذایی بدون گلوتن (یا نباید!) را امتحان کنید و اگر مسیر درستی است ، ما لیستی از مواد و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید و همچنین برخی از غذاهای بدون گلوتن را ارائه کرده ایم. گزینه های رایگان نیز ارائه شده است.

اول از همه .. گلوتن چیست؟

گلوتن نام رایج پروتئینی است که در گندم ، جو ، چاودار و مخلوط گندم/چاودار به نام تریتیکال یافت می شود.

گلوتن به غذاها کمک می کند تا شکل خود را حفظ کنند و به عنوان چسبی که غذا را در کنار هم نگه می دارد عمل می کند – حتی برخی از موارد غیر منتظره ای که در زیر مرور می کنیم!

برای توضیح این نکته ، بیایید از مثال کلاسیک نان استفاده کنیم.

گلوتن بافت و ساختار نان را تأمین می کند. این یک چسباننده است که کیفیت کششی را اضافه می کند (به خمیر پیتزای خام فکر کنید).

در یک محصول بدون گلوتن ، ضخیم کننده های دیگر مانند صمغ زانتان ، صمغ گوار به جای گلوتن برای حفظ ساختار اضافه می شوند. بدون این جایگزینی ها ، غذا به سادگی خرد می شود. بیایید با 3 موقعیت شروع کنیم که در آنها رفتن به GF کاملاً ضروری است:

3 دلیل برای عدم مصرف گلوتن

  1. در صورت تشخیص بیماری سلیاک

در افراد مبتلا به این بیماری خود ایمنی ، حتی مقدار کمی گلوتن باعث می شود سیستم ایمنی بدن به روده کوچک حمله کرده و صدمات زیادی را وارد کند. با گذشت زمان ، روده کوچک توانایی خود را در جذب مواد مغذی مهم از دست می دهد ، که می تواند منجر به کمبود شدید مواد مغذی شود.

به عنوان مثال ، اگر دستگاه گوارش نتواند آهن را جذب کند ، ممکن است فرد مبتلا به سلیاک دچار کم خونی فقر آهن شده و خستگی را تجربه کند.

بسیاری از افراد مبتلا به سلیاک عوارض جانبی ناخواسته ای مانند اسهال ، کاهش وزن ناخواسته ، نفخ ، یبوست و گاز را نیز تجربه می کنند.

درمان سلیاک رژیم سخت و بدون گلوتن است.

2. مشکوک به حساسیت به گلوتن هستید

اگر بعد از یک وعده غذایی سرشار از گلوتن ، احساس نفخ کمتر شدید ، اما ناراحت کننده ، گاز و یا یبوست دارید ، ممکن است حساسیت داشته باشید.

بهترین راه برای دانستن؟ جنایتکار مشکوک را از بین ببرید! حذف گلوتن و آزمایش آن به مدت 6 هفته به شما آسیب نمی رساند.

با این حال ، رژیم غذایی بدون گلوتن نباید جایگزین تشخیص باشد.

3. شما مبتلا به درماتیت هرپتی فرم هستید

درماتیت هرپتی فرم (DH) نوعی بیماری سلیاک است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به جای روده کوچک به پوست حمله کند.

این به عنوان یک بثورات خارش دار ، برآمدگی شده و حتی دردناک به دلیل عدم تحمل گلوتن ظاهر می شود.

پس از تشخیص ، رعایت رژیم بدون گلوتن می تواند تسکین دهنده باشد.

در مورد هاشیموتوس یا سلامت تیروئید چطور؟

به سختی می توان گفت که آیا رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند یک درمان پزشکی برای بیماری های تیروئید باشد. برخی از مطالعات کوچک (مانند این) نشان می دهد اما نمی تواند فایده رژیم بدون گلوتن را برای زنان مبتلا به بیماری خود ایمنی تیروئید ثابت کند.

اگر واقعاً حساسیت به گلوتن دارید ، می تواند باعث التهاب در مخاط روده شده و جذب داروهای تیروئید را کاهش دهد.

همچنین برخی نظریه ها در مورد چگونگی رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است منجر به پاسخ التهابی کمتر و کاهش التهاب غده تیروئید شود.

آنچه به مشتریان می گویم: کاهش گلوتن می تواند به کاهش این التهاب کمک کند ، مانند سایر تغییرات رژیم غذایی. حذف کامل گلوتن به مدت 6 تا 8 هفته ارزش یکبار مصرف را دارد و آسیبی به شما نمی رساند.

من برخی از مشتریانی را مشاهده کرده ام که موفقیت زیادی در پروتکل بدون گلوتن مشاهده کرده اند ، اما آنها به طور کلی رژیم غذایی سالم و ضد التهابی دارند (یعنی کم یا بدون قند ، فیبر زیاد ، سرشار از امگا 3). دنبال کردن. )

هنگام پیروی از رژیم حذف ، همکاری نزدیک با یک متخصص تغذیه برای جلوگیری از کمبودها و تعیین دقیق غذاهای محرک بسیار مهم است.

دلایل عدم مصرف بدون گلوتن

  1. کاهش وزن

یک گزینه بدون گلوتن به این معنا نیست که سالم تر از نسخه اصلی است.

این بدان معناست که فقط تغییر از Ritz Crackers به ​​نسخه GF تفاوتی نمی کند. اگر سایر مناطق رژیم غذایی شما تغییر نکردبه

این منطقه دیگر؟ نسبت ، نسبت درشت مغذی ها (پروتئین ، کربوهیدرات و چربی) ، زمان بندی مواد مغذی ، کیفیت غذا و غیره.

یک مشاوره اولیه با متخصص تغذیه ما رزرو کنید. ما می توانیم رژیم غذایی یا خاطرات غذایی شما را بررسی کنیم تا به شما کمک کند ببینید که برای رسیدن به هدف کاهش وزن خود باید در چه مواردی تغییر ایجاد کنید ، خواه گلوتن بخورید یا نه.

2. برای سالم ماندن

باز هم ، بدون گلوتن مساوی سالم است (مگر اینکه شما سلیاک داشته باشید).

یک قهوه ای بدون گلوتن می تواند به اندازه یک قند معمولی دارای قند و چربی اشباع شده باشد ، مهم نیست بسته بندی آن چقدر شیک و زیبا باشد.

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا در یک رژیم غذایی سالم و متعادل قرار دارد ، به پانل کلی مواد مغذی و مواد موجود در غذا نگاه کنید.

3. تشخیص خود

آزمایش خون مورد استفاده برای تشخیص بیماری سلیاک بستگی به یافتن آنتی بادی های گلوتن در خون شما دارد. اگر از گلوتن اجتناب می کنید ، ممکن است آنتی بادی ها در آزمایش خون شما ظاهر نشوند ، که می تواند نتیجه منفی کاذب بدهد!

چرا این یک مشکل است؟ اگر اعتقاد دارید که سلیاک در واقع فقط حساسیت است ، کمی “لغزش” می تواند باعث آسیب طولانی مدت به روده شما شود که منجر به اختلالات خود ایمنی ، خستگی شدید ، ناباروری و حتی دیابت می شود. همچنین ممکن است مشکلات عصبی وجود داشته باشد.

همچنین افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید با پزشک مشورت کنند تا علائم این مشکلات را کنترل کنند. بنابراین ابتدا با انجام آزمایش خون – سپس عاقلانه تصمیم بگیرید.

مواد حاوی گلوتن

روی برچسب مواد تشکیل دهنده غذا ، کلمات را اسکن کنید گندم ، جو و چاوداربه

محتوای کمتر رایج برای تماشای عبارتند از: دوروم ، مالت/سرکه مالت/شربت مالت/عصاره مالت ، جو دوسر یا سبوس جو دوسر ، مخمر آبجو ، اسپتل (با نام مستعار فاررو) ، آرد گراهام ، بلغور و آرد گندم هیدرولیز شده.

گلوتن معمولاً در محصولاتی مانند…

  1. آبجو ، آل ، لاگر
  2. نان
  3. آبگوشت ، سوپ ، پایه سوپ
  4. غلات
  5. کوکی و کراکر
  6. مقداری شکلات ، مقداری شکلات ، شیرین بیان
  7. قهوه و چای طعم دار
  8. تقلبی از تکه های بیکن ، تقلید غذاهای دریایی
  9. داروها (با داروساز خود مشورت کنید)
  10. ماکارونی
  11. غذاهای فراوری شده
  12. سس سالاد
  13. سوسیس ، هات داگ ، دلی گوشت
  14. سس ، ماریناد ، آب میوه
  15. چاشنی ها
  16. من بید هستم

اگر حساسیت بیشتری دارید ، حتماً گوشتهای تغذیه شده با علف و مرغهایی را که مرتع پرورش می دهند انتخاب کنید زیرا شیوه های سنتی کشاورزی به دانه های دام آنها تغذیه می کند.

می دانم-دلهره آور به نظر می رسد اما خبر خوب این است که جایگزینی بدون گلوتن برای همه این غذاها وجود دارد (یعنی پوسته پیتزا بدون گلوتن یا گل کلم ، آمینوهای نارگیل به جای سس سویا ، تورتیلا ذرت به جای آرد …)

و طبیعتاً تعداد زیادی کربوهیدرات GF را فراموش نکنید! سیب زمینی ، کدو ، محصولات برنج و برنج ، کینوا ، محصولات ذرت و ذرت ، لوبیا ، عدس ، نخود ، میوه ها ، سبزیجات ، کینوا … فقط به ذکر چند مورد!

مارک های مورد علاقه من بدون گلوتن:

پاستا نخودچی Banja یکی از این گزینه ها است که پروتئین و فیبر بیشتری نسبت به ماکارونی سنتی یا سنتی GF دارد! برد – برد آن را در سالاد ماکارونی وگان تایلندی امتحان کنید.

کیک کوداک یک مخلوط پنکیک/وافل و فنجان فلاپ جک بدون پروتئین بالا ارائه می دهد.

KIND حاوی گرانول و میله هایی با آجیل و دانه های پف کرده (برنج قهوه ای ، کینوا ، آمارانت و ارزن) است ، بنابراین آنها به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند.

مارک های دیگر که من با طیف گسترده ای از محصولات به آنها نگاه می کنم عبارتند از Simple Mills ، Enjoy Life Foods ، Hippes ، MedGoods ، Sweet ، Lawrence و Udi’s.

آیا این مقاله مفید است؟ آن را (یا نسخه قابل شنیدن) با یک دوست گلوتن کنجکاو یا در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما را در Instagram @nutrition.awareness تگ کنید!

کت ریچاردسون متخصص تغذیه متخصص تغذیه در اورلاندو ، فلوریدا است. او در یک تمرین خصوصی ، آگاهی از تغذیه ، شریک است ، جایی که از آموزش تغذیه 1: 1 برای کمک به رژیم های ناامید یویو برای رسیدن به اهداف سلامتی خود استفاده می کند. او مجری مشترک پادکست آگاهی از تغذیه است.



دیدگاهتان را بنویسید