ارائه معجزات اربعینی و رفع غضب در روم مولوی


گزارش کردن آژانس کتاب ایران (ایبنا) داستان کتاب «رومی روم» مربوط به شخصیت «حی ارسلان» از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که از ابتدا تا پایان جنگ در صحنه نبرد (از ایستگاه هفت آبادان تا عملیات مرصاد در اواخر دهه نود (۱۳۹۹) که شصت ساله است، تصمیم می گیرد برای ادای نذر خود به راهپیمایی اربعین برود.

از سوی دیگر یک جانباز عراقی به نام «برزان الخزرجی» از مبارزان رژیم بعث عراق که هم اکنون توبه کرده و به خدمت امام حسین علیه السلام پیوسته نیز مرکز دوم است. شخصیت. از کتاب که پس از جنگ با یکدیگر درگیری داشتند و پس از سالها در راهپیمایی اربعین با هم دیدار کردند.

در جدیدترین نشست ذائقه کتاب ماهانه که سه شنبه پانزدهم شهریورماه برگزار شد، منتقدان حسین زحمتکش زنجانی نویسنده رمان رومی روم به همراه طاهره مشایک و ابراهیم اکبری دیزگاه حضور داشتند. از اثر، در مورد داستان این کتاب صحبت کرد.



نبود کار دفاع مقدس
حسین زحمتکش زنجانی در این نشست با اشاره به اینکه کتاب «مولوی روم» درباره دفاع مقدس و اربعین است، گفت: درباره عملیات مرصاد و نقش گروهک منافقین. [گروه مجاهدین خلق به رهبری مسعود رجوی و همسرش] در جنگ کار زیادی انجام نشده است. اگر به سراغ جنایت منافقین برویم، در عرض چند روز مشخص می شود که چه جنایت هایی انجام دادند.


وی افزود: سعی کردم در کتاب پیاده روی اربعین و دفاع مقدس به سراغ بزنخ ها بروم. یک مضمون عاشقانه هم در کتاب وجود دارد که به شخصیت «برازان» مربوط می شود و به نظرم این مضمون هم جای کار زیادی دارد. موضوع عاشقانه کتاب نیز طرحی است که به حرم امام حسین (ع) ختم می شود.


این زحمتکش زنجانی در ادامه گفت: سه تا چهار موضوع کتاب با پیاده روی اربعین به پایان می رسد. طرح اصلی رمان اینها را به هم پیوند می دهد.



ظرفیت اربعین برای اتحاد قلوب مسلمانان
نویسنده کتاب «روم مولوی» خاطرنشان کرد: پیاده روی اربعین دل ها را جمع می کند و امام حسین(ع) شیعیان را جمع کرد.


زحمتکش زنجانی تاکید کرد: در رمان سعی کردم به سراغ جاهای گران قیمت بروم، موضوعاتی که کمتر درباره آن صحبت می شود، مانند دفاع مقدس، پیاده روی اربعین و زوج عراقی.


وی افزود: اگر از منظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به اربعین نگریسته شود، موضوعی فراتر از ابعاد سیاسی- فرهنگی است. ما – ایرانی ها – با بسیاری از مردم روابط سیاسی داریم، اما رابطه ما با عراق نوع دیگری است که در اربعین می توانیم آن را ببینیم.


نویسنده کتاب «رومی روم» ادامه داد: دو شخصیت محوری کتاب از رابطه میزبان و مهمان استفاده می کنند. میزبان و مهمانی که از یکدیگر کینه دارند و این چالش داستان است.



قلاب مولوی رام از همان ابتدا مخاطب را درگیر می کند
در بخشی دیگر از این مراسم طاهره مشائیک منتقد کتاب «رومی روم» گفت: اگر بخواهم درباره نکات مثبت کتاب صحبت کنم، بعد از مدت ها کتابی خواندم که مرا به خود مشغول کرد. . من اغلب در مناسبت های مذهبی کتاب های مربوط به آن مناسبت را مطالعه می کردم و برای مدت کوتاهی توانستم کتاب مولوی روم را بخوانم.


وی افزود: «روم مولوی» در برنامه درسی من گنجانده شد و توانستم آن را زود بخوانم. این هم ذهنم را درگیر کرده بود. عنوان کتاب و جلد آن مخاطب را به خود جذب می کند. در جلد کتاب عناصری مانند چوب نماد اربعینی و گلوله یادآور مضمون دفاع مقدس را می بینید.


این منتقد سپس گفت: پس از خواندن قسمت اول کتاب، خواننده متوجه می شود که با داستانی چالش برانگیز مواجه شده است. اصطلاحات و اصطلاحات به کار رفته در ابتدای کتاب، با وجود اینکه افتتاحیه کتاب ها معمولاً با شکوه است، معنای منفی دارند. آنها مخاطب را می گیرند و نشان می دهند که ما با داستانی چالش برانگیز درباره ارسلان ایرانی و برزن عراقی روبرو هستیم.



تاکید منتقد کتاب بر هنر نویسنده
وی تاکید کرد: مطالب کتاب را طبقه بندی کرده ام، فصول کتاب به عقب برمی گردد. نثر داستان و تعلیق داستان باعث می شود با ادامه داستان همراه شویم.


مشائیک با ارائه توضیح مختصری در مورد فصل های کوتاه کتاب، در سوالی از نویسنده اثر گفت: به نظر می رسد اگر فصل هفتم کتاب حذف شود، داستان مشکلی ندارد.


وی تاکید کرد: در فصل هشتم کتاب به موضوع داعش می رسیم. بعد از خواندن کتاب، دیدم محتوای آن آشناست و متوجه شدم که محتوای این قسمت را در داستانی از جشنواره کتام خوانده ام و نشان از هنرمندی نویسنده است که بخشی از محتوای این رمان را منتشر کرده است. . در قالب یک فصل جداگانه در قالب داستان.



اربعین همدلی ایجاد کرد…
ابراهیم اکبری دیزگاه دیگر منتقد حاضر در این نشست با ذوق کتاب در ادامه می گوید کتاب ۲ مضمون اصلی دارد و مابقی زیر آن دو مضمون است. [اشاره به پیاده روی اربعین و دفاع مقدس] وی افزود: البته فکر می‌کنم یک موضوع اصلی تنها در کتاب وجود دارد و آن «جنگ» است.


وی در بخشی دیگر به اهمیت مراسم پیاده روی اربعین به صورت بین المللی پرداخت که باعث همدلی مسلمانان و حضور مذاهب مختلف در کنار شیعه شد.


سپس این منتقد گفت: ما هنوز متن درستی برای اربعین نداریم و اگر رمانی نوشته شود، در حد اربعین نیست و قابل ترجمه نیست. مثلاً کتابی در این باره در آمریکای لاتین قابل ترجمه و چاپ نیست.



اربعانی مبتنی بر عشق و کرامت است
اکبری دیزگاه پیاده روی اربعین را نشان دهنده چند عامل دانست و گفت: اربعین بر اساس عشق و کرامت است، عراقی ها دارایی های خود را برای استقبال از زائران رها می کنند. [اشاره به اینکه این موضوع در کتاب نشان داده می‌شود.]


وی افزود: سفر از دیگر موضوعاتی است که در آن رفتار پیدا می شود. نکته مهم دیگر بحث قیامت است که نشانه های آن را در سفر اربعین می توان دید. داستان کارگر داستان دو نفر است. هر دو طرف که در جریان جنگ عراق و ایران یکدیگر را کشتند و نفرت وجود دارد.


اکبری دیزگاه تاکید کرد: شخصیت های ارسلان و برزن چندان مذهبی نیستند، زخم ها و آثار جنگ هنوز در وجودشان است. برزان نیز معشوق خود را در جنگ از دست داد و پای خود را از دست داد و دو شخصیت برزن و ارسلان کینه ای شدید نسبت به یکدیگر دارند. نقطه ملاقات داستان اینجاست.



کتابی که نمایندگان دو ملت را با کینه‌شان مواجه می‌کند
وی تاکید کرد: در کتاب دو نفر هستند که از یکدیگر متنفرند [ارسلان و برزان به نمایندگی از هر ملت] آنها ملاقات می کنند و آماده انتقام هستند. اما وقتی در موضوع اربعین هستند، عصبانیت از بین می رود. البته این کتاب با وجود حدود ۳۰۰ صفحه، آداب و مناسک اربعین را نشان می دهد و به داستان اصلی تقابل می پردازد.



نویسنده کتاب «مولوی روم» در پاسخ به این صحبت ها گفت: قرار نبود در ساخت این رمان وارد جزئیات اربعین شوم. گاهی مفهوم مهمتر از مثالهاست. نمونه آن را می توان در کتاب رومی روم مشاهده کرد.
وی با اشاره به اینکه پیش از این و با کار پژوهشی و با داشتن یک مشکل اساسی، کار پژوهشی انجام می داد، تصریح کرد: در ساخت کتاب «مولوی روم» این سوال و دغدغه را داشتم که جنگ در سال ۶۷ چگونه به پایان رسید و با وجود تلفات یک طرف و شهدایی که ما داشتیم و اسیری که هر دو طرف از یکدیگر گرفتند و خانواده هایی که از جنگ متحمل خسارت شدند و شهرهایی که با وجود اربعین ویران شدند، این مسائل فراموش شد. وقتی به عراق می رویم در آغوش می گیریم و به وحدت می رسیم.



سوراخ «رومی-روم» نماد جهان است!
زمتاکش سپس گفت: ارسلان نماینده ملت ایران در کتاب است و برزن نماینده عراق است که هر دو در جنگ همه چیز را از دست می دهند.


وی در خصوص اشاره بزرگان به وجود حفره در داستان، ضمن تاکید بر اینکه سوراخ این کتاب نمادی از جهان است، موضوع راضی بودن از طرح جلد کتاب را مطرح کرد و افزود: میخ هایی که قرار گرفته است. در فنجان چای در تصویر جلد کتاب نمادی از شر است، این است که دو طرف دارای شخصیت های متفاوت هستند.


نویسنده مولانا روم همچنین در پاسخ به یکی دیگر از منتقدان شیوخ که گفته بود فصل هفتم را می توان حذف کرد، چنین پاسخ داد: ممکن است حجم رمان زیاد باشد، اما همه چیز در کتاب واقعا لازم است.
وی در بخشی دیگر گفت: برایم مفید بود که تلخی داستان را رنگ می بخشیدم. باید آن‌ها را شجاع می‌کردم تا در پایان داستان توجیه شود که شخصیت‌ها می‌خواهند همدیگر را بکشند.



منتقد اثر: در کتاب دو نوع آدم وجود دارد
در قسمتی دیگر بزرگان به این موضوع پرداختند که در کتاب دو نوع مردم دیدم. انسان کاملی که در مسیر اربعین می افتد و ابهام در چالشی بزرگ در این مسیر محو می شود. یکی دیگر از الگوهای انسانی که دست به امور خودخواهانه می زند و قصد انتقام دارد، اضافه کرد: نویسنده داستان این شهامت را داشت که بعد انتقام جویی را در داستان قرار دهد و شخصیت تصمیم می گیرد در موقعیت انتقام جویی چه کند.


او یکی از نقاط قوت داستان را داشتن تعلیق و تنش زیاد عنوان کرد.


سپس در پاسخ به یکی از انتقادات شیخ مبنی بر اینکه آیا ممکن است داستان با فصل «برزن» شروع شود، اینگونه واکنش نشان داد: می خواستم داستان با ارسلان شروع شود و با برزن تمام شود. چون ارسلان برای مخاطب ایرانی بیشتر آشنا و ملموس است. می خواستم با بارزان تمام کنم که آیا او قصد انتقام دارد یا نه.



سه نوع مواجهه در کتاب
اکبری دیزگاه در قسمت پایانی این نشست «طعم کتاب» گفت: در کتاب سه نوع دیدار داریم، یکی دیدار میزبان و مهمان، دیگری در مقابل دو شخصیت و دیدار سوم. در انتهای کتاب است، جایی که در واقع دو شخصیت اصلی یکدیگر را ملاقات می کنند. من نمی بینم


وی با بیان اینکه قسمت هایی در کتاب وجود دارد که بهتر است نویسنده به خواننده توجه کند، تاکید کرد: محل حضور خرس در داستان از آن موارد است. من از این صحنه لذت بردم و انتظار داشتم نویسنده بیشتر به آن توجه کند.


این منتقد تصریح کرد: کتاب کتابی تلخ و شیرین است هرچند پایان خوشی دارد. هم مضاعف و هم مضاعف شیرینی زندگی را از دست می دهند.



این کتاب ضد جنگ است، اما به نفع دفاع است
وی افزود: این کتاب ضد جنگ است، نویسنده به اصل جنگ خیره شده و می گوید جنگ شیرینی و نشاط زندگی را می گیرد. کتاب رمان ویژگی خاصی دارد. به حضار می گوید بیا خودت را اینجا ببین.


وی تاکید کرد: هر دو طرف در جنگ فقیر می شوند، کتاب ضد جنگ است نه ضد دفاع و کتاب می گوید سعی کنید دنبال جنگ نباشید. همچنین کتاب گذرگاهی را باز می کند و طرف دیگر جنگ مانند حضور داعش و ایزدی ها را نشان می دهد.


اکبری دیزگاه گفت: اگر این رمان در زمان جنگ نوشته می شد، می گفتیم کتاب مفیدی نیست. اما اکنون زمان نوشتن این کتاب است تا با کمک آن به ماهیت جنگ فکر کنیم. کتاب خارج از دین و مردم نوشته شده و کتابی انسانی است.


نویسنده رمان رومی روم با استقبال از یادآوری اکبری دیزگا از حضور داعش و ایزدی ها در این کتاب گفت: از تاریخ های مشخص مربوط به بازار برده فروشی موصل استفاده کردم که روز جمعه و دو روز مانده به ماه بود. در محرم از نظر مسلمانان در روز جمعه که اذان به گوش می رسد معاملات صورت شرعی دارد و بازار برده فروشی نماد شر جنگ است و اینجا به خشم شخصیت برزن اضافه می شود.



لازم به ذکر است کتاب «رومی رومی» در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۲۸۶ صفحه و با قیمت ۷۵ هزار دلار در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.