افزایش باروری زنان با ریز مغذی ها


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. وقتی با ناباروری روبرو هستید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما یک گزینه برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد که نسبتاً ساده و غیر تهاجمی است. رژیم غذایی و به ویژه ریز مغذی هایی که از طریق غذا یا مکمل ها دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری مثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است ، علم و معنای ریزمغذی ها هنوز در ابتدای راه است. با این وجود ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین در باروری آغاز شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها ، از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. بنابراین ، مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی نیز ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات به صورت ترکیبی برای افزایش باروری در زنان استفاده می شوند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. یک نظرسنجی در سال 2018 نشان داد که اگرچه LC برای باروری زنان مفید است ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی است. اعتقاد بر این است که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه ب غیر از اسید فولیک

آنها به ارتقاء سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطح بالای B12 و فولات ممکن است باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

افزایش باروری زنان

کلسیم

هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که نشان دهد کلسیم اضافی شانس باروری را افزایش می دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در جریان خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به ویژه اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه معتبر در سال 2018 نشان داد که مصرف مکمل CoQ10 باعث بهبود پاسخ تخمدان در زنانی که تحت IVF می شوند ، می شود. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. مطالعه ای در سال 2019 سطح پایینی از ویتامین D را در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل PCOS نشان داد. ویتامین D نقش اساسی در عملکرد باروری مردان و زنان دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان مصرف مکمل اسید فولیک است. دریافت اسید فولیک کافی در دوران بارداری تنها گزینه هوشمند نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با شانس بیشتری برای باردار شدن ، موفقیت بیشتر در تولید مثل و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. RDA برای اسید فولیک برای زنان باردار 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد بارداری دارند یا ممکن است باردار شوند توصیه می شود که مکمل اسید فولیک را با دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم حداقل یک ماه قبل از بارداری مصرف کنند.

اهن

ناباروری به دلیل اختلال تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی باروری) می تواند ناشی از کمبود آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد نحوه افزودن مکمل آهن یا آهن مناسب به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید آشنا شویم: قرص پستان Iron Plus Health

امگا 3

به سلامت بارداری بالای 35 سال کمک می کند. هنگام بررسی الگوهای غذایی ، نشان داده شده است که خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم باروری را افزایش می دهد. اگر به طور مرتب غذاهای دریایی غنی از امگا 3 نمی خورید ، مصرف مکمل ها می تواند هنگام باردار شدن مفید باشد.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است مورد توجه زیادی قرار نگیرد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم ممکن است یکی از عوامل سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین ممکن است به حفظ سلامت مایع فولیکولار اطراف تخمک زن کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشند که حاوی موارد زیر هستند:
حداقل 400 میکروگرم فولات
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
آهن 18 میلی گرم
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده طیبه رفیعی
منبع: Healthline

دیدگاهتان را بنویسید