انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی ، درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و درمان رفتاری همزمان است. به طور کلی ، در تغذیه درمانی چاقی ، نکاتی وجود دارد که برای کاهش موفقیت آمیز وزن و سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته باید مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم غذایی جایگزین
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم کم انرژی رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) طراحی شده اند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً منجر به کسری 400 تا 500 گرم در هفته می شود. از نظر تغذیه ای ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی ها مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری انرژی در روز دارند. به طور معمول ، این رژیم شامل 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم های غذایی با ترکیب رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین به عنوان روز بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (برابر انرژی مورد نیاز فرد) نامیده می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ ماهیچه ها و کاهش خطر کاهش وزن در برخی بیماران نسبت به رژیم غذایی بسیار کم انرژی همراه است.

رژیم های غذایی جایگزین: یکی از راههای کنترل حجم وعده های غذایی استفاده از وعده های غذایی آماده به جای وعده های اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن در مرحله کاهش وزن و مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق کنترل می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم معمولاً حاوی 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز است. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلایسمیک پایین با افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم کم چرب و دارای کربوهیدرات بالا است که البته بستگی به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز دارد.

شایان ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر دیگری برتری ندارد. هنگام طراحی رژیم غذایی ، نیازها و ترجیحات فرد و حتی نوع شخصیت او باید در نظر گرفته شود. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • تشدید چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی شدیدتر است.
  • علائم بالینی منجر به کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری قلبی)
  • تلاش های مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روان پریشی در فرد باید بررسی شود.

[1]

روزه متناوب

دیدگاهتان را بنویسید