ایران شناسی که عاشق فرهنگ و ادبیات کهن ایران بود



خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- دکتر مویاد الدین کیوانی سردبیر مجله آیینه میراث یادداشتی در رابطه با درگذشت فرانکلین لوئیس نوشت که در ادامه می خوانید.

هر کس که از اصل خود دور باشد

زندگی گذشته خود را دوباره بررسی کنید

این خبر را جین، همسر شاد لئونارد لویسون، یکی از دوستان غار فرانکلین به من داد. پروفسور لوئیس، دانشیار دانشگاه، پس از دو سال مبارزه با نوعی سرطان، در روز سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در سن ۶۱ سالگی، همسر ایرانی، دو دختر و بسیاری از کارهای ناتمام و پروژه های تحقیقاتی ناتمام را پشت سر گذاشت. زندگی عزیز در شیکاگو فرهنگ ایرانی و زبان ادبیات فارسی را در اندوهی عمیق فرو برد.

او تحصیلات عالی خود را در دانشگاه کالیفرنیا (شاخه برکلی) و شیکاگو به پایان رساند، مدیر بخش زبان‌ها و تمدن‌های خاور نزدیک در دانشگاه شیکاگو و عضو وابسته مرکز مطالعات خاور نزدیک در دانشگاه شیکاگو بود. همان دانشگاه او عاشق زبان کهن و ادب ایران زمین، ادب و هنر معاصران، حتی دنیای سینمای این کشور بود. پایان نامه دکترای او زندگی و آثار حکیم سنایی و توسعه قالب غزل در ادبیات فارسی بود که جایزه بهترین پایان نامه را در سال ۱۳۷۴ (از بنیاد ایران شناسی) برای وی به ارمغان آورد. وی همچنین در مثنوی های مولانا جلال الدین و ترجمه معصومه شیرازی محمدعلی جمالزاده (متوفی آبان ۱۳۷۶) تحقیق کرد. او همچنین کتابی درباره شیخ احمد جام به نام «زنده پیل» نوشت و مجموعه داستان‌هایی را که از انقلاب ۱۳۵۷ توسط نویسندگان زن ایرانی از انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون با همکاری فرزین یزدانفر نوشته، ترجمه، ویرایش و حاشیه‌نویسی کرد و در سال ۱۳۷۵ منتشر شد. با عنوان زیر:

به صدای خودش: مجموعه ای از داستان های زنان ایرانی نوشته شده از انقلاب ۱۹۷۹

فرانکلین لوئیس تمام عمر کوتاه اما پربار خود را وقف زبان و ادبیات فارسی و میراث فرهنگی ایران کرد و در تدریس، ترویج و انتشار آن کوشید. او مرکزی به نام «ادبیات» را با ابعاد بین المللی تأسیس کرد تا محلی برای گفت و گو و تبادل نظر درباره ادبیات جهان اسلام اعم از فارسی، عربی، ترکی و اردو باشد. او به مدت ده سال از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ و بار دیگر از سال ۲۰۱۶ تا اندکی پیش از مرگش رئیس مؤسسه آمریکایی مطالعات ایرانی بود. فرانکلین همچنین مدیر «انجمن گفتار فارسی» در شیکاگو بود. مدتی در دانشگاه اموری آتلانتا و سپس تا پایان عمر در دانشگاه شیکاگو به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخت. اندیشه اسلامی در قرون وسطی; تصوف؛ کلاس های ترجمه؛ و سینمای ایران همت کرد. شاید برجسته ترین کار تحقیقاتی فرانکلین همان کاری باشد که نتیجه آن تحت عنوان:

مولانا: گذشته و حال، شرق و غرب، زندگی، تعالیم و شعر جلال الدین رومی.

با مقدمه ای به قلم جولی میثمی، در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و دو بار تجدید چاپ شده است. لوئیس بعداً این اثر گرانبها را اصلاح کرد و مطالب جدیدی به آن افزود و در سال ۲۰۰۷ منتشر کرد. او برای نوشتن این کتاب جوایز متعددی دریافت کرد. کتاب مولانا که با دهها کتاب، رساله، مقاله و سایر اطلاعات دست اول تازه تألیف شده است، با ترجمه مرحوم حسن لاهوتی (متوفی ۱۷ اسفند ۱۳۹۱) با عنوان مولانا: دیروز و امروز، شرق و غرب تا ۲۰۰۴. در تهران منتشر شد. یکی از شگفتی های سرنوشت این است که نویسنده و مترجم کتاب مذکور تقریباً در میانسالی از دنیا رفتند و هر دو بر اثر سرطان از دنیا رفتند. و ما هنوز معتقدیم که مرگ برای همسایه واقعی است:

این گرگ حیله گر هر روز گوسفند می برد
گوسفندان دیگر به او خیره می شوند

پس از مرگ لئونارد لویسون (اگوست ۲۰۱۸)، سردبیر و یکی از بنیانگذاران مجله مولوی، یکی از معدود افرادی که حق جانشینی وی در مدیریت این نشریه معتبر را داشت، نسبتا جوان و فرانکلین مسلط این بود که همه انگشتان به سمت او چرخیدند. او نهمین شماره ژورنال را برعهده گرفت که به دلیل تلاش های لویسون به طور گسترده قرارداد بسته شد. اما متأسفانه بیماری او فقط این فرصت را به او داد تا به مناسبت درگذشت نابهنگام لویسون در همان سال ۲۰۱۸ مقدمه ای بر آن بنویسد و ترجمه ای از غزلی مولانا را به مولانا خواهان تقدیم کند. روح این دو خدمتگزار ارجمند زبان و فرهنگ ایرانی شاد و نامشان جاودانه باد. در خاتمه شعری از مولانا را نقل می کنیم که لوئیس آن را در راء لویسن در سوق خود آورده و ترجمه کرده است:

روز مرگم تابوتم صاف می شود
فکر نکن من درد این دنیا هستم
به من شک نکن
از آن نترسید
وقتی جنازه ام را دیدی خداحافظی نکن
بگذار در آن زمان ارتباط برقرار کنم و ملاقات کنم
مرا دفن نکن، خداحافظی کن
قبر برای یانان پرده باشد
می بینی غرق می شود، بالا می رود
چرا غروب خورشید و ماه مضر است؟
غروب بود اما طلوع بود
تا زمانی که او در زندان است، جانش در امان خواهد بود
چه دانه ای در زمین افتاد و رشد نکرد؟
به نظر شما چرا این یک انسان است؟
کدام دل فرو رفت و صدا زد پر
چرا زندگی یوسف در چاه است؟
دهان خود را از یک طرف به طرف دیگر باز کنید
بگذار عشقت در هوا باشد