با رژیم غذایی متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را از بین ببرید


با رژیم غذایی از شر بوی بد دهان خلاص شوید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از غذاهای خاص با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل و چگونگی غلبه بر بوی بد دهان با رژیم غذایی بیشتر صحبت کنید.

علل اصلی بوی بد دهان

عوامل زیادی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل می تواند بوی بد دهان را از غذا حذف کند.

پلاک دندان

دهان یکی از نقاطی در بدن است که میکروب ها به تعداد زیاد و در مقادیر مختلف یافت می شوند. پلاک دندان لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها چسبیده و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن و نخ دندان صحیح می توانید از تجمع پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان مختل شود ، پلاک دندانی می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
خوردن غذاهای خاص

چندین ماده غذایی وجود دارد که باعث بوی بد دهان می شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و هنگام جذب و دفع در دهان و بعداً توسط ریه ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

از بین بردن بوی بد دهان با رژیم تغذیه اصفهان

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و بقایایی به نام کاداورین یا پوترسیدین تولید کنند. در نتیجه ، بوی بد ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول کنسرو ماهی ، این غذا به تجزیه ادامه می دهد و “آمین های بیوژنیک” تولید می کند که با تولید بوی بدن مرتبط است.

کربوهیدرات هایی که به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شود و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد دهان می شود.

تنباکو و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و همچنین باعث مهاجرت محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را افزایش می دهد.

باید چکار کنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر ذکر شده است خودداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که نیازی به حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی خود ندارید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مقابله کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن آب زیاد برای بدن بسیار مفید و مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل فقط با خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز ایجاد می شود که با اجتناب از مشکل شما می توانید این مشکل را برطرف کنید. این مشکل همچنین ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی این مشکل نیز به دلیل مشکل دندان ها یا لثه ها است. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگاری هستید ، نه تنها باید عادت خود را برای رهایی از بوی بد دهان ترک کنید ، بلکه باید گامی مهم در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه غذا بیشتر باشد ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه به باکتری ها داده می شود و احتمال تجمع مواد غذایی در کناره های دندان و گوشه های دهان افزایش می یابد. بعلاوه ، اکثر تنقلات برای باکتری های دهان شیرین و البته خوش طعم هستند. بنابراین همیشه توصیه می شود از عادت خوردن صبحانه در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای بوی دهان بسیار مهم است. همچنین توصیه می شود که بعد از مسواک زدن روزانه دهان خود را با روغن نارگیل مسواک بزنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثرات مفیدی در برابر انواع عوامل بیماری زای دهان است. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، با یک قاشق روغن نارگیل به مدت 5 تا 10 دقیقه غرغره کرده و دهان را بشویید. حتی اگر حوصله داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود نگه دارید و در انتها روغن را تف کنید.
کمی سبزیجات پیدا کنید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل می تواند بوی بد غذا را از بین ببرد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، باکتری Streptococcus salivarius باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند سطوح پایینی از این باکتری دارند و برخی از آنها حتی این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا آتمینانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن ، نقش اساسی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


ترکیبات پیشنهادی:

غذاهای دودی خطرناک

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورم یا نه



دیدگاهتان را بنویسید