تاکید بر نقش مهم کارشناسان مرکز در فعالیت های مرکز


انسی موسویان در ادامه بر اهمیت نقش کارشناسان ادبی در برنامه ریزی و اجرای فعالیت های ادبی استان ها تاکید کرد و برگزاری چنین نشست هایی را برای تبادل تجربیات و هماهنگی روش های نظارت، جهت دهی و کیفیت ضروری و مؤثر دانست. از فعالیت های ادبی .

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که نشست بعدی کارشناسان ادبی و هنری به صورت حضوری در یکی از استان های کشور برگزار شود.

وی در ادامه به موضوع هویت و تأثیر هنر و ادبیات بر هویت پرداخت و تصریح کرد: همانطور که با پیروی از افکار پیشینیان به دانش می رسیم، کودکان و نوجوانان نیز با تلاش فکری و تربیتی خود به جنبه های واقعیت دسترسی پیدا می کنند. . از سوی دیگر عوامل تقویت و تضعیف هویت بسیارند و باید تلاش کرد بر عوامل هویت ساز تاکید کرد و از پدیده های تضعیف کننده هویت پرهیز کرد. این کشمکش و کشمکش مستمر بین این دو موجب هویت خود و دیگری می شود.

فضلی تصریح کرد: هویت در یک تعریف فلسفی مجموعه ای از نشانه های مادی، زیستی، اجتماعی، فرهنگی و روانی را در بر می گیرد که یک فرد را از دیگری شناسایی و متمایز می کند. رویکرد فلسفی به هویت، نتیجه پرسش از کیست و چیستی خود و هستی است.

وی افزود: در فلسفه در تعریف هویت فردی نظرات مختلفی بیان شده است. ثبات و تداوم نسبی شخصیت و تداوم تغییرات فیزیکی دو ویژگی هویت است. در واقع هویت نوعی آگاهی است که در طول زمان پایدار است.

این محقق در بخشی دیگر از سخنان خود هویت را از دیدگاه روانشناسان و جامعه شناسان تعریف کرد و گفت: هویت در روانشناسی عبارت است از ادراک فرد از خود و احساس تداوم وجود به ویژه در توانایی تشخیص واضح خود از دیگران. در حین تعامل با آنها واژه هویت در علوم اجتماعی نیز به معنای تعلق به یک محدوده یا مقوله تعریف شده است; به عنوان مثال، وابستگی های مذهبی، ملی یا حرفه ای که هویت ایجاد می کند.
فضلی تصریح کرد: هویت یک مفهوم انتزاعی است و بچه ها دقیقا این مفهوم را درک نمی کنند.
وی ادامه داد: کلی ترین عوامل هویت سازی هنر و ادبیات است و این دو عنصر از پیشگامان شکل گیری هویت محسوب می شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به علاقه کودکان و نوجوانان به رمان خوانی تصریح کرد: یکی از پیامدهای رمان خوانی ورود به جامعه مدرن است. در کتاب «هنر خوب زیستن» نوشته است: رمان بخوانید. غوطه ور شدن در یک رمان خوب و همراهی با شخصیت اصلی در فراز و نشیب ها راه میانبری بین فکر و عمل است.

نویسنده کتاب «زندگی در نوشتن» تصریح کرد: رمان خوانی آسان ترین نوع مطالعه و رایج ترین نوع مطالعه در بین مردم است. بنابراین کودکان بیشتر با آن آشنا می شوند و معمولا مطالعه نوجوانان با خواندن رمان آغاز می شود.

وی افزود: رمان خوانی روح انسان را لطیف می کند و امیال او را اصلاح می کند. خواننده رمان با قهرمان داستان همذات پنداری می کند و می تواند بر نقش او در زندگی اش تاکید کند.
فضلی درباره نقش کتابخوانی در درک افراد گفت: وقتی کودک نتواند به تنهایی کتاب بخواند، یک نفر برای او کتاب می خواند و تخیل کودک بر اساس شنیده هایش است، اما وقتی خودش بتواند کتابی بخواند درکش تغییر می کند. . .

این پژوهشگر فلسفه رمان خوانی گفت: هر فرهیخته ای به دنبال خودیابی است اما خودشناسی کار فوق العاده سختی است. این فلسفه خواندن رمان است. آدم داستان قهرمان رمان را دنبال می کند تا خودش را در آن بیابد، اما بعد از پایان رمان متوجه می شود که قهرمان بخشی از وجود اوست یا اصلا گم نشده است. بنابراین او به سراغ داستان دیگری می رود و این داستان ادامه پیدا می کند و تکه های پازلی را که پیدا می کند کنار هم می گذارد تا آن را کامل کند، اما همچنان ایراداتی در داستان وجود دارد و به هم گره می زند.

نویسنده کتاب «مبارزه با مرگ» با بیان اینکه بهتر است با داستان کوتاه شروع کنیم تا رمان خواندن، اظهار داشت: وقتی رمان می خوانیم نگرش ما نسبت به هستی تغییر می کند. هدف اصلی رمان خوانی مرور تاریخ دیگران و آگاهی از رنج ها و سختی های دیگران است.

فضلی در پایان گفت: در واقع رمان خوانی نوعی قضاوت معلق برای دیگران است. خواندن رمان به ما می آموزد که ما تنها کسانی نیستیم که با مشکلات مواجه می شویم و دیگران تجربیات تلخی دارند. این همدلی و همذات پنداری تا حدودی به ما اطمینان می دهد. مواجهه دائمی با رفتار متناقض دیگران و برداشت متفاوت در نتیجه خواندن رمان، لایه های دیگری از زندگی را برای ما آشکار می کند.

نقش حمایتی و نظارتی کارشناسان در رویکرد مرکز محور
در این راستا محمود مروج معاون فرهنگی کانون بر نقش کارشناسان در کانون پرورش فکری تاکید کرد و فعالیت آنان را بسیار تعیین کننده ارزیابی کرد و افزود: زمانی که بحث کانون مرکزی تشکیل می شود، همراه با اهمیت و جایگاه مربیان، مهم و نقش متخصصان است. با نقش پشتیبان و نظارتی کارشناسان می توانیم رویکردی مرکز محور داشته باشیم.

وی افزود: هدایت فعالیت، ارتباط با مربیان و ایجاد انگیزه در همکاران بر عهده کارشناسان است. از سوی دیگر تطبیق برنامه های ادبی و هنری با شرایط مراکز بسیار حائز اهمیت است.

معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه کانون یک فکر و اندیشه جمعی است ادامه داد: کانون های کانون پرورش فکری متعلق به کودکان است و لحظه لحظه حضور ما در کانون ها یک فرصت محسوب می شود. کمک به فضاسازی در مراکز ضروری است.

مروج در پایان اظهار امیدواری کرد که جلسات بعدی به صورت حضوری برگزار شود.

اهمیت کارشناسان ادبی کانون در برنامه ریزی و اجرای فعالیت ها

معاون ادبی این معاونت به اهمیت نظارت و راهنمایی مربیان حرفه‌ای ادبی و نقش آن در ارتقای کیفیت کارگاه‌های ادبی پرداخت و ابزارهای راهنمایی و نظارت را برشمرد. وی گفت: مربیان باید دیده شوند و با آنها همدلی شود و ساز و کار نظارت و هدایت به گونه ای باشد که این مفهوم محقق شود.
فروگسادات شایگان در ادامه گزارش مختصری از برگزاری سلسله نشست های کارشناسان ادبی استان ها ارائه کرد.

در ادامه مریم اسلامی کارشناس کارگاه های شعری کشور به بیان شیوه های مختلف نظارت بر کارگاه های ادبی توسط کارشناسان استانی پرداخت و سپس از کارشناسان ادبی استان های اردبیل، چهارمحال و بختیاری خواست تا تجربیات خود را در زمینه نظارت بر کارگاه های ادبی استان ارائه کنند. داد

طاهره شهابی از دیگر کارشناسان کارگاه های ادبی کشور در خصوص اهمیت و نقش هدایت حرفه ای مناسب که با رویکرد انگیزشی به مربیان انجام می شود، سخنانی را بیان کرد و در ادامه از کارشناسان ادبی استان های آذربایجان شرقی و سمنان دعوت کرد تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند. تجربیات موثر در این زمینه را با سایر کارشناسان شرکت کننده در جلسه به اشتراک بگذارید.

در بخشی دیگر از این نشست فرزانه رحمانی کارشناس مکاتبات مدیریت آثار ادبی و هنری کانون اعلام کرد که بر اساس هماهنگی های انجام شده با دفتر فناوری اطلاعات مرکز و نظارت و تلاش همکاران واحد فناوری اطلاعات از این پس عضویت اعضای خبره همانند سایر اعضای مرکز خواهد بود که در سامانه گزارش دهی و با ثبت کد ملی هر یک از اعضا انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری به منظور مستندسازی فعالیت ارزشمند و دیرینه مکاتباتی، این اداره کل با فراخوانی در نظر دارد تا بهترین مکاتبات بین اعضا و مربیان سراسر کشور را جمع آوری و منتشر کند و از این اسناد برای ایجاد استفاده کند. محتوای آموزشی و نوشتن کتاب کار. از قسمت مکاتبات استفاده کنید.

حسین تولایی کارشناس انجمن های ادبی این مدیریت با اشاره به بازنگری کلی در ساختار انجمن های ادبی و تدوین آئین نامه جدید انجمن ها، بازخوانی و بررسی مجدد بندهای این آیین نامه گفت: .

تشریح دستورالعمل اجرایی انجمن ها، نحوه دعوت از کارشناسان مهمان و همچنین پیش بینی فصلی مطالب تخصصی انجمن های ادبی از دیگر مواردی بود که حسین تولایی در این قسمت مطرح کرد. وی بر نقش رهبری و نظارتی کارشناس ادبی استان به عنوان ناظر و مسئول انجمن های ادبی استان ها تاکید کرد.

در نشست مجازی کارشناسان ادبی کشور از لیلا فلاح، کارشناس ادبی استان آذربایجان غربی که افتخار بازنشستگی را داشت، تجلیل شد.

نقش موثر کارشناسان در شناسایی حوزه هنری مرکز

در بخشی از این جلسه آذر مشهدی کارشناس هنری این مدیریت مطالبی را در مورد آیین نامه بازنگری شده انجمن های تخصصی هنری بیان کرد و نکاتی از جمله نحوه جذب اعضای انجمن، محورهای برنامه ریزی انجمن های تخصصی هنر را بیان کرد. انجمن بر اساس شعار مرکز مرکزی و دیدن فرهنگ بومی شرایط دعوت از مهمانان و مدرس و شرح وظایف کارشناس هنری استان در این حوزه.

در ادامه مامک یحیی پور رئیس اداره هنرهای تجسمی مدیریت آفرینش های ادبی و هنری مرکز به بررسی روش ها و شاخص های هدایت و نظارت کارشناسان استان های سراسر کشور پرداخت.

وی در ادامه گفت: برای پرورش نگاه کنجکاو و خلاق کودکان و نوجوانان در کنار معلمان، مهم ترین و موثرترین روش بازدید کارشناسان از مراکز و آشنایی و شناخت اساتید هنر است تا بتوانند راهکارهای مناسبی را برای تسهیل در این امر بیابند. کار معلمان هنر که همیشه با چشمان زیبای خود در کنار اعضا باعث رشد ذهنی، خلاقیت و پویایی در کودکان و نوجوانان می شود.

در بخشی از وبینار تخصصی، کارشناسان هنری از سراسر کشور به بررسی ضرورت آرشیو هنری پرداختند. در این بخش، معصومه فضلی‌مقداس، کارشناس مسئول هنر، به اهداف، ضرورت و استفاده از آرشیو آثار هنری در سه معاونت مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری، کارشناسی استان‌ها و مراکز فرهنگی هنری پرداخت. الزامات و نحوه طبقه بندی و سن بایگانی در استان ها ذکر شد.

در ادامه زهرا آبسوران مدیر کل مرکز استان آذربایجان غربی و کارشناسان هنری خراسان جنوبی و زنجان شخصاً تجربیات خود را در خصوص آرشیو موجود در استان ها ارائه کردند.