تجزیه و تحلیل فیزیولوژیکی برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


ابتدا ، باید بدانید که از مدلهای مختلف برای توصیف آناتومی استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف آناتومی وجود دارد:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه در مقادیر بیش از حد در بدن ما وجود دارد و همه ما تلاش خود را برای از بین بردن این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی اجازه می دهد تا انرژی در بدن ذخیره شود ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. محتوای چربی ممکن است هرگز به صفر درصد نرسد و حفظ درصد چربی بدن زیر 4 درصد برای سلامتی در دراز مدت مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، شامل همه چیز در بدن است که چربی ندارد. این توده شامل قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده اسکلتی عضلانی ، آب و .. هر چیزی که چربی ندارد می تواند در این گروه قرار گیرد.

با در نظر گرفتن این دو مقدار ، برای بدست آوردن درصد چربی بدن ، کافی است مقدار توده چربی را بر کل وزن بدن تقسیم کنید. اگر فقط در مورد به دست آوردن چربی بدن صحبت کنید و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نباشد ، انجام تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2C مناسب خواهد بود.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم می کند ، که یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) در یک تقسیم بندی خوب تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن انعکاس پروتئین در عضلات بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو مکان در بدن تجمع می یابند: جریان خون و داخل بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: کاهش وزن و کاهش وزن با روش های جراحی

عوامل موثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان قادر به کنترل آنها نیست. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسبی برای تقویت ماهیچه ها ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت راهی طبیعی برای آمادگی زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژنها نقش مهمی در درصد کم چربی یا توانایی بدن در ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی بدن برای مردان و زنان

شرح زن

نر

چربی ضروری 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکار 14 تا 20 درصد

6 تا 13 درصد

بدن مناسب 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بالای 32٪

بیش از 25

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بتوانند در فعالیت های ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری بهتر شرکت کنند. البته داشتن چربی بسیار کم نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. ورزشکاران زن بیشتر در معرض آسیب و عوارض مختلف از جمله سندرم سه گانه ، اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان و همچنین افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی های استرس هستند. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، لازم است میزان توده بدون چربی را افزایش داده و با تقویت ماهیچه ها و استخوان ها ، چربی اضافی بدن را از بین ببرید.

حتما بخوانید: لاغری و رفع سلولیت بدون ورزش با ابزار و روش تهاجمی و غیر تهاجمی

تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن ترکیب بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است در اسرع وقت ترکیب بدن خود را تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، نحوه بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندام متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از مراحل گران و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کولیس چین دار پوست

این روشی است که در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است. کولیس ها معمولاً به دلیل قابل حمل بودن و استفاده آسان استفاده می شوند ؛ تقریباً همه می توانند بعد از آموزش و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کولیس ، کافی است چربی خارجی بدن را بین دو انگشت در چند نقطه نگه دارید ، چین پوست را بین بازوهای کالیپر قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد بدست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا مجموع توده چربی بدست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با یک کولیس انجام داد. خود کولیس به شما می گوید که چند درصد چربی بدن وجود دارد. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس ، موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید: دقت نتایج ممکن است در همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتیجه یکسان در اندازه گیری های مختلف) به خوبی آنچه در ابزارهای پزشکی انجام می شود ، نیست. تحلیل و بررسی. ؛ دستگاههای پزشکی به منظور کاهش تنوع و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالیبراسیون زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن در زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب ، باید تمام هوای ریه های خود را خالی کرده و سپس با نشستن روی ترازوی مخصوص زیر آب شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد و همچنین چگالی آب استخر در معادلات خاصی قرار می گیرند. درصد چربی با استفاده از این محاسبات بدست می آید. لیفتینگ هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری های کولیس ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

dex

DEXA ، که گاهی اوقات DXA نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را مجبور می کند در یک تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین انرژی اولیه ای که به بدن تابیده می شود و انرژی اندازه گیری شده از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA با وزن هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف کالیپرها و وزن زیر آب ، DEXA قادر است انواع ترکیبات بدنه را اندازه گیری کند. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده بدون چربی نرم و تراکم استخوان در هر بخش اسکن می شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن فرد ایجاد می کند و مقاومت (امپدانس یا مقاومت ظاهری) جریان عبوری از بدن را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روشها ، این روش نیازی به حضور تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. ابزارهای BIA در طیف گسترده ای از کیفیت و دقت در دسترس هستند و باید توجه داشته باشید که همه این ابزارها تجزیه و تحلیل کل بدن را انجام نمی دهند. در برخی از ابزارها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن عادی می شود. دستگاه های دستی فقط امپدانس بازوی مستقیم را اندازه گیری می کنند و نتیجه برای قسمت پایین تنه تقریبی است. از طرف دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، به طوری که اندازه گیری های آنها با نتایج روش های “استاندارد طلا” مطابقت دارد بدون اینکه تأثیر این روش ها را بر فرد نشان دهد. پیشرفته ترین دستگاه های BIA همچنین توانایی تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را دارند. از آنجا که BIA آب بدن را با اندازه گیری تجزیه و تحلیل می کند ، تفسیر تجزیه و تحلیل اطلاعات مفیدی را ارائه می دهد. اگرچه تقریباً همه ابزارهای BIA درصد چربی بدن را گزارش می کنند ، برخی از ابزارها پیشرفته تر هستند و وزن آب بدن ، توده اسکلتی عضلانی ، توده بدون چربی و غیره را تأمین می کنند.

چه موقع باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید و در کل بهتر باشید. کاهش وزن همچنین خطر بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است ، باید برای افزایش درصد چربی خود تغییراتی ایجاد کنید تا سلامتی شما در خطر نباشد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و سالم تر شدن تغییر دهید ، باید برای افزایش توده عضلانی و کاهش توده چربی اضافی تلاش کنید. برای این منظور می توانید رژیم غذایی شما تغییر دادن، برنامه ورزشی منظم با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم به هدف خود برسید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید