تجلی بیداری عرفان در اشعار امام خمینی (ره) رهبر معظم انقلاب، شاعری لطیف و دقیق بود.



بر اساس گزارش ها خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) قبل از انتشار شعر معروف «من خال تو هستم، دوست من! گرفتار شدم، هیچکس فکر نمی‌کند امام (ره) شعر هم می‌خواند و بعد از رحلت امام خمینی (ره) خیلی‌ها معتقدند که چنین غزلی زیبا و عرفانی از همان عزیزی است که انقلابی‌ترین است. مرد.

فرا رسیدن ایام رحلت امام خمینی (ره) این سیاستمدار عارف و شاعر دقیقه ای بهانه ای شد تا دقایقی را با رضا اسماعیلی نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبی و بررسی سبک و مضمون اشعار این شاعر بگذرانیم. رهبر فقید انقلاب اسلامی.

به عنوان اولین کلمه توضیح دهید که کشف تصویر ادبی حضرت راحیل (علیه السلام) چه زمانی اتفاق افتاد؟
پس از رحلت امام خمینی(ره)، کشف شخصیت ادبی عبد صالح کدا با انتشار غزل «در لبان دوست گرفتار شدم» آغاز شد و به دلیل استقبال گسترده مردم به تدریج مجموعه ای از ادامه انتشار یافت. ترانه های «سبوی عشق»، «باد عشق»، «نقطه عطف» و «راز محرم». انتشار این مجموعه ها برای بسیاری از دوستداران و دوستداران امام بهترین تسلا بود. زمزمه این ترانه ها مرهمی بود بر اندوه مردم داغدار که در کمال ناباوری پدر معنوی و جد خود را از دست دادند. با توجه به عطش شدید جامعه برای خواندن و شنیدن آهنگ های امام، مجموعه های منتشر شده در سایت العینی نایاب شد و در نهایت برای برآوردن مطالبات مردم، این دفاتر پراکنده توسط امام علی اکبر صادقی ساماندهی شد. رشاد. و در قالب «شعر امام دیوانه» منتشر شد.



کدام سبک شعر در اشعار امام برجسته تر است؟
اهل ادب با مروری اجمالی بر اشعار امام به راحتی متوجه می شوند که این اشعار لهجه عرفانی دارد و ذهن و زبان امام در عرصه شعر متأثر از شاعران عراقی به ویژه سنایی، عطار، مولانا، سعدی و حافظ است. اشعار امام که به سبک عراقی سروده شده و مضمونی عرفانی و معنوی دارد و می توان گفت عرفانی که در اشعار امام خمینی (ره) متجلی شده است، عارف اسلامی، بیدار و مبتنی بر وحی و قرآن است. آموزه های آنیک

آمد بر متن من دارم غلبه بر بر عرفان یا دین بود یا مسائل دیگر؟
حجت الاسلام علی اکبر صادقی رشاد در این باره گفت: شعر دریچه ای برای امام بود که از آن جهان و انسان را می دید و یا بینندگان را از این پنجره به دنیای عرفانی و نورانی خود هدایت می کرد… شعر امام همان است. بازترین دریچه رو به دنیا او عارف امام است. امام در نثر و کلام مفاهیم و پرسش های عرفانی فراوانی را مطرح کردند، اما شاید به این دلیل که زبان نثر بیان مفاهیم عمیق عرفانی را که در ذهن بزرگوارش ارجمند بود تاب نمی آورد و شعر زبانی بود با ظرفیت و توانایی بازخوانی. . مفاهیم عالی عرفانی، معظم له از این توانایی برای استفاده از تعابیر نورانی خود استفاده کردند… شعر درباره امام قالب مناسبی برای بازگویی مفاهیم بلند شهودی به شمار می رفت… مهمترین منبع شناخت شعر امام، شخص امام است. . در فهم شعر امام نباید فقط به کتاب های اصطلاحی و معرفتی رجوع کرد، اگر پنجره ای را باز کنیم و فرد جامعه اطرافش را ببینیم، شعر او را به خوبی درک می کنیم. «چون عرفان نظری امام مبتنی بر تجربه عرفانی ایشان در عرصه زندگی است، کسانی که به عرفان عملی پایبند باشند، دست و دلی از آتش معرفت آب شده باشند، در شناخت عرفان ایشان موفق تر خواهند بود.

به چی اندازه صورتجات امام (ره) در آوازهایشان متجلی است؟
در آیینه غزل معروف «خودم را به دهان دوست گرفتم» تصویر عرفانی و تصویر معنوی حضرت امام را به طور کامل مشاهده می کنید. واقعا امام خمینی کی بود؟ مجاهد، دانشمند، فیلسوف، سیاستمدار، عارف، عاشق، شاعر و…؟! در پاسخ باید گفت که آن عبد صالح خدا همه اینها بود و نبود! به عبارت دیگر ابعاد وجودی این انسان کامل به قدری بسیط و وسیع بوده که ظرفیت پذیرش هر فضیلت و کرامتی را در راه الی الله داشته و در این مسیر نورانی با استفاده از ذات مقدس سعی در رسیدن به کمال کمال داشته است. خدا و فیض روح القدس. ، به تمام قابلیت های بالقوه خود پی برد. از این رو، در حالی که عالم عامل و سیاستمداری زیرک و پیشرفته بود، در شخصیت او عارف کامل، عاشقی صادق و شاعری لطیف و دقیق دیدیم که در جستجوی رابطه حضرت دوست (جهل)، پروانه اش را روشن می کند. شعله عشق را در دلش می سوزاند اینگونه می خواند:
فاروک روزی که از این قفس آزاد شدم
خوشحالم از غم دوری از دلدار

بیا دیگهآیا این هدف بود یا وسیله ای برای امام شعر؟
با بررسی زندگی علمای شاعر درمی یابیم که بیشتر این بزرگان پیش از شاعری و پیش از شاعری، حکیم، حقوقدان، فیلسوف، مفسر و داستان سرا بوده اند و شعر دغدغه اصلی آنان نبوده است، چنان که سعدی در غزلی می گوید: تمام قبیله من علمای دین بودند». امام خمینی در پاسخ به عروسش که از او شعر می خواهد، متواضعانه می فرماید: نه در دوران پیری که گذشتم و نه در هول و هول زندگی که اکنون قدرت شعر گفتن را دارم. نه در جوانی و نه در پیری نتوانستم آن را مطرح کنم، این را هم می گویم که در شعر و ادبیات فرقی نکردم که در جوانی و پیری نتوانم بگویم. حالا می گویم: اگر شاعر سعدی شیرازی است / مال من و تو می نوازند.

اگر علمای بزرگ دینی مانند امام به شعر نمی پرداختند چرا شعر می گفتند و راز این گرایش چیست؟
علمای دین هرگز ادعای شاعری نکرده‌اند و بیش از آن که شعر را وسیله‌ای مناسب برای رمزگشایی لحظات فلسفی و عرفانی، رسانه‌ای قدرتمند برای برقراری ارتباط با مردم و هنر تأثیرگذار تبلیغ دینی و اخلاقی بدانند، جذب وادی شعر شده‌اند. او نیز شعر و شعر را نه هدف، بلکه بهانه ای برای بیان حقایق و فضایل اخلاقی، لطیفه های عرفانی و ظرافت های معنوی می داند و برای مصلحت مادی تا زمانی که زنده بود نمی خواست این اشعار را منتشر کند. دلیل انتشار دیوان ترانه‌ها پس از مرگشان، تقاضای مردمی و اصرار پیروان آنها برای افشای و افشای تصویر عرفانی عبد صالح کدا بود.





متن من دارم به سازمان بهداشت جهانی شاعر امروزی یا او بزرگتر است؟
امام خمینی در میان همه شاعران به حافظ و سعدی شیرازی ارادت خاصی داشتند و نشانه این ارادت فراوانی اشعاری است که در پاسخ به غزلیات این دو شاعر بزرگ سروده است. امام غزلیات همراه با اطلاعات دارد «بلبل شاخ سرو را در آواز دل فریب / دل نوید سروکد سوگوار کرد «بلبل ز. «شاخ سرو، به گلبانگ پهلوی/ ندای دوش، عبرت مقامات معنوی» «عشق تو در دل ویرانه ی ما نشست / قرب آمد و دلم را غریبی اشغال کرد «و در بیت» آرزو می کنم روزی خانه باشی / آنجا که شادی و غم مراد بود «تأثیر غزل معروف حافظ با اطلاعات». «یادت باشه مسئول خوابگاهت بود. همچنین تأثیر امام خمینی بر غزل معروف «الا یا ایها الساکی ادرکاسا و النور» که در ابتدای دیوان حافظ آمده است، در بیت «الا یا ایها الساکی از روی ترحم دلها» تجلی یافته است. که جماعت همه اسرار مشکلات را حل می کند». از سوی دیگر نشانه روشنی از ارادت امام به سعدی شیرازی از بیت «اگر سعدی شاعر است/ من بافته و تو می نوازی» به چشم می خورد و تأثیر و استقبال از غزلیات سعدی نشانه ای از امام است. تعلق خاطر. از متکلمان

راز عشق و علاقه امام خمینی به سعدی چیست؟
حجت الاسلام عبدالکریم بی آزار شیرازی در این خصوص گفت: یادم هست چند ماه قبل از رحلت امام، یک روز صبح حجت الاسلام رسولی محلاتی، رئیس دفتر امام با من تماس گرفت و گفت: امام عاشق سه سعدی است. مبل حجم دار ، می توانید آن را برای آنها پیدا کنید. با اختیار گفتم اما چرا سه جلد و نه یک جلد؟ می گفتند ائمه می خواستند جلدها کم باشد تا بتوانند هر روز با خودشان ببرند و راحت بخوانند. «آن روز آن را آماده کردم و برایشان فرستادم. این جریان از چند جهت برای من جالب است که یکی از آنها عنایت بسیار امام به کتابخوانی، استفاده از فرصت ها و فرصت ها و مهمتر از همه علاقه امام به سعدی در آن سن و سال و با همه مشاغل است. . . وقتی به تاریخ تحصیلات امام خمینی (ره) نگاه کردم، متوجه شدم که ایشان در جوانی گلستان و پارک سعدی و چند کتاب ادبی دیگر را نزد استاد ادبیات (ملا ابوالقاسم) آموخته و سپس به کتب امام و آن حضرت رجوع کردم. دریافتند که خودشان از اشعار سعدی استفاده کرده اند و به راحتی می توان فهمید که امام چقدر درس انقلاب و حکومت اخلاقی را از دوران جوانی از سعدی آموخته است.