خواص دانه چیا ؛ اگر می خواهید چاق شوید ، این چای را برای چاقی نخورید!


نحوه مصرف دانه های چیا

آیا با فواید دانه چیا آشنا هستید؟ دانه های چیا علاوه بر فواید دیگر به سلامت قلب نیز کمک می کند و به کاهش وزن نیز کمک می کند. بنابراین در مورد گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود شک نکنید. مزایای بیشماری از دانه های چیا وجود دارد. آنها منابع عالی فیبر ، آنتی اکسیدان ها ، کلسیم ، منیزیم ، روی و فسفات هستند. در این مقاله اطلاعات پزشکی ، برخی از فواید دانه چیا را به شما معرفی می کنیم. این مزایا مطمئناً شما را ترغیب می کند که دانه های چیا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خواص دانه های چیا

به گفته انجمن تغذیه آمریکا ، دانه های چیا به دلایل زیر برای بدن مفید هستند:

  • آنها حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز یا موز هستند.
  • همچنین ، این دانه ها پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.
  • فیبرهای این دانه ها دو برابر جو دوسر است.
  • این دانه ها سه برابر آهن و اسفناج آهن دارند.
  • آنها همچنین سه برابر بیشتر از قره قاط حاوی آنتی اکسیدان هستند.
  • دانه های چیا پنج برابر بیشتر از شیر کلسیم دارند.

1- خواص دانه های چیا برای لاغری:

دانه های چیا به تسریع متابولیسم و ​​چربی سوزی کمک می کند. وقتی دانه های چیا با آب و لیمو مخلوط می شوند ، به پاکسازی بدن و مبارزه با یبوست کمک می کند. خواص دانه های چیا برای کاهش وزن در تحقیقات علمی ثابت شده است. در اینجا یک روش بسیار ساده و م toثر برای استفاده از دانه های چیا برای کاهش وزن آمده است:

چیز:

  • 1 قاشق غذاخوری دانه چیا (5 گرم)
  • 1 فنجان آب گرم (200 گرم)
  • 1 لیمو (100 گرم)

آماده سازی:

  • ابتدا آب را به دو فنجان تقسیم کرده و دانه های چیا را در یکی از آنها خیس کنید.
  • اجازه دهید غلات حداقل 40 دقیقه خیس بخورد (مخلوط باید کاملاً غلیظ باشد).
  • بعد از 40 دقیقه ، آب لیمو را برداشته و به یک فنجان دیگر آب اضافه کنید.
  • دو مایع را با هم مخلوط کرده و مخلوط کنید تا یکدست شود.

سعی کنید این دستور غذا را با معده خالی بنوشید تا از خواص شربت برای کاهش وزن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: بهترین راه ها برای جلوگیری از چاقی

خواص دانه های شربت با عسل

این دانه ها منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به حفظ عملکرد صاف سیستم گردش خون کمک می کند.

  • این دانه ها همچنین به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کنند.
  • علاوه بر این ، آنها خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهند.
  • این دانه ها همچنین خطر عوارض جانبی سیستم عصبی را کاهش می دهند.

2- تأمین سطح بالای انرژی:

با خوردن دانه های چیا می توانید دوز مناسب کربوهیدراتهای پیچیده را در اختیار بدن خود قرار دهید. این مواد مغذی به مدت طولانی انرژی بدن شما را تامین می کنند.

اگر تا به حال کمبود انرژی را تجربه کرده اید و معمولاً خیلی زود خسته می شوید ، افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی می تواند ایده خوبی باشد. همچنین ، اگر در طول روز ورزش می کنید یا به طور کلی بسیار فعال هستید ، دانه های چیا به افزایش استقامت شما کمک می کند.

3- خواص دانه چیا و درد مفاصل:

از آنجا که دانه های چیا آنتی اکسیدان های عالی هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، به تسکین درد آرتروز کمک می کنند.

در عین حال ، به دلیل سطح بالای روی و مس ، تولید کلاژن را تحریک می کند. بنابراین ، دانه های چیا به عملکرد صحیح مفاصل کمک می کنند. همچنین خطر ابتلا به آرتروز ، آرتریت و مشکلات ناشی از دررفتگی استخوان یا مفصل را کاهش می دهد.

4- حجم ماهیچه ها:

دانه های چیا یک ماده مغذی توصیه شده برای عضله سازی است زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر ، امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 است.

در عین حال ، آنها یک اثر بازسازی کننده و شفابخش دارند که برای تمرینات با شدت بالا بسیار مفید است.

5- آبرسانی به بدن:

این دانه ها می توانند بین 10 تا 12 برابر وزن خود در آب جذب کنند. بنابراین ، خوردن آنها به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک می کند و همچنین بدن را برای مدت طولانی هیدراته نگه می دارد.

6- خواص دانه های چیا با عسل به تقویت روحیه کمک می کند:

این دانه ها سرشار از تریپتوفان هستند. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری برای تولید سروتونین است که معمولاً به عنوان هورمون شادی شناخته می شود.

در نتیجه ، خوردن دانه های چیا می تواند به تنظیم خواب ، بهبود روحیه و دفع افسردگی و اضطراب کمک کند. سعی کنید قبل از خواب شربت و عسل دانه چیا بنوشید تا کیفیت خواب شما افزایش یابد.

7- مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد:

سطوح بالای آنتی اکسیدان ها در دانه های چیا به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. همچنین از علائم پیری مانند ظهور خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری می کند.

خواص دانه شربت برای پوست

فواید دانه چیا برای پوست

مهمترین استفاده از دانه های چیا افزایش سلامت پوست است. فواید این دانه های مغذی برای پوست به شرح زیر است:

8- جلوگیری از پیری زودرس پوست:

به لطف آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا ، این دانه ها ترمیم پوست را تسریع کرده و خطر آسیب بیشتر را کاهش می دهند.

دانه های چیا با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ، به همین دلیل است که شما باید آنها را برای کاهش پیری سلول ها و پاکسازی بدن مصرف کنید.

9- خواص دانه چیا برای از بین بردن التهاب پوست:

بیشتر مشکلات پوستی ناشی از نوعی التهاب در پوست است. دانه های چیا دارای خواص خنک کننده هستند که می توانند به تسکین التهاب و حفظ سلامتی و آرامش کمک کنند.

10- سد پوستی را تقویت می کند:

داشتن سد پوستی قوی برای محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی و کاهش احتمال آکنه و آسیب UV بسیار مهم است. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به تقویت این سد و محافظت از آن در برابر آسیب های محیطی کمک می کند.

11- افزایش روشنایی پوست:

یکی از مهمترین خواص دانه های چیا برای پوست خواص درخشندگی آن است. دانه های چیا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، آهن و پتاسیم هستند و مصرف منظم آنها می تواند به افزایش درخشندگی و کشسانی پوست کمک کرده و پوست را کاملا درخشان کند.

بیشتر بخوانید: آیا مصرف ویتامین ها و مکمل ها می تواند به رشد موها کمک کند؟

12- آبرسانی به پوست:

همانطور که در بالا ذکر شد ، دانه های چیا می توانند حاوی مقدار زیادی آب باشند و بنابراین می توانند یک غذای بسیار آبرسان به رژیم غذایی شما اضافه کنند. هیدراتاسیون کلید حفظ سلامت پوست است و دانه های چیا می توانند بسیار مفید باشند.

خواص دانه های شربت برای مو

فواید دانه چیا برای مو

اگر می خواهید موهای براق و ضخیم داشته باشید ، حتما این دانه ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر به تازگی مشغول خوردن دانه های چیا هستید ، سعی کنید غذای کوچک را شروع کرده و به تدریج میزان مصرف خود را افزایش دهید. بیایید نگاهی به فواید دانه چیا برای سلامتی بیندازیم.

13- تقویت مو:

دانه های چیا علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ، سرشار از پروتئین (L-lysine) و فسفر هستند که هر دو فولیکول های مو را تقویت کرده و خطر شکستگی و ریزش مو را کاهش می دهند.

14- خواص دانه های چیا برای رشد مو:

سطوح بالای اسیدهای آمینه ضروری به ارتقاء سلامت پوست سر از داخل ، جلوگیری از ریزش مو و رشد مو کمک می کند.

15- افزایش کشش:

وقتی دانه های چیا به ماسک مو یا سایر داروهای خانگی اضافه می شوند ، بافت ژل مانند آنها را نرم کننده عالی می کند. این مرواریدها می توانند به افزایش کشسانی مو کمک کرده و موهای درشت و خشک را ابریشمی و صاف کنند.

16- درخشندگی را در موها قرار دهید:

دانه های چیا سرشار از روی هستند. این ماده مغذی نقش مهمی در بهبود توانایی تارهای مو برای محافظت از خود در برابر آسیب های محیطی (به ویژه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) دارد. همچنین می تواند منجر به تولید سلول های جدید و سالم مو با بافت بهتر و درخشندگی بیشتر شود!

17- خواص دانه چیا برای موها و جلوگیری از نازک شدن آنها:

یکی دیگر از مواد مغذی ضروری که در دانه های چیا فراوان است مس است. این ماده به دلیل خاصیت افزایش گردش خون در پوست سر و جلوگیری از نازک شدن موها شناخته شده است.

بیشتر بدانید: پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنیک یا ریزش موی ارثی

نحوه مصرف دانه های چیا

به غیر از خوردن دانه های چیا با معده خالی ، می توانید آنها را در هر زمان از روز بخورید و به وعده های غذایی مورد علاقه خود اضافه کنید.

دانه های چیا را با غذاهای زیر مخلوط کنید:

  • کشک
  • شیر نر
  • دسرها
  • سالاد
  • غلات
  • محصولات پخته شده

لازم به ذکر است که نباید این دانه ها را بیش از حد مصرف کنید. حداکثر دو قاشق غذا خوری در طول روز کافی است. این مصرف روزانه ممکن است به کاهش خطر مشکلات گوارشی و شریانی و همچنین عدم تعادل قند خون کمک کند. توصیه می کنیم از خواص دانه های چیا برای کاهش وزن غافل نشوید و حداقل سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

اگر سرما خورده اید و نمی توانید دانه های چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، سعی کنید آن را با عسل مصرف کنید. خواص دانه های چیا دو برابر عسل است و حافظه را تقویت می کند.

نام: اخبار-پزشکی ، خودی ، مراحل سالم ، خط سلامت ، زیبا

دیدگاهتان را بنویسید