خواص گیلاس و راه های افزایش مصرف رژیم غذایی


گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد ، از جمله نوع ، مقدار و دفعات مصرف گیلاس. در این مقاله ، ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، ویژگی های تغذیه ای آنها و نحوه گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی را بررسی می کنیم.

مهمترین خواص گیلاس

1- برای التهاب مفید است

التهاب یک واکنش طبیعی بدن به بیماری یا آسیب است و ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد ، اما التهاب طولانی مدت باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. اگرچه رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما وجود گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

بر اساس مطالعه سال 2018 در مورد گیلاس و التهاب ، التهاب در 11 نفر از هر 16 نفری که گیلاس می خورند کاهش می یابد. این مطالعه بر روی انواع گیلاس استفاده شد و از میوه گیلاس ، آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- برای آرتروز مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس برای آرتروز نیز مفید است. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد گفت که مصرف گیلاس می تواند سطح اسید اوریک را در بدن متعادل نگه دارد.

این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا خوردن مستقیم گیلاس منجر به کاهش 35 درصدی نقرس در مدت 2 روز شد. تأثیر گیلاس بدون در نظر گرفتن جنسیت ، وزن بدن ، مصرف پورین و الکل و داروهای ضد روماتیسم مثبت است.

3- برای سلامت قلب مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و چربی اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس به دلیل توانایی در کاهش فشار خون می تواند برای قلب سالم بسیار ارزشمند باشد.

چندین مطالعه محصولات گیلاس را به عنوان عاملی برای کاهش فشار خون شناسایی کرده اند. یک مطالعه قدیمی روی زنان مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 40 گرم عصاره گیلاس به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. گیلاس حاوی چندین ماده مغذی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها یک آنتی اکسیدان هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند.  یک مطالعه جامع در سال 2018 نشان داد که افزایش مصرف پلی فنول ها می تواند فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس خام حاوی حدود 5 درصد از میزان مصرف روزانه پتاسیم فرد است.  مصرف کافی پتاسیم برای فشار خون سالم مهم است.

گیلاس و سلامت قلب

4- برای خواب مفید است

طبق مطالعه ای در سال 2013 ، گیلاس منبع غنی و طبیعی ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

در سال 2013 ، افراد 20 تا 85 ساله در یک مطالعه شرکت کردند و محققان خواب آلودگی افرادی را که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که از مواد مخدر استفاده می کردند ، مورد مطالعه قرار دادند. خواب و استراحت افرادی که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند ، به طور قابل توجهی بهبود یافته بود. بهبود خواب در شرکت کنندگان مسن بسیار چشمگیرتر بود.

همچنین بخوانید: برای خواب خوب چه بخوریم؟

5- در بهبودی بعد از ورزش مفید است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای یک زندگی سالم است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد ماهیچه ها شود یا فرد می تواند به گونه ای ورزش کند که باعث کشیدگی و آسیب عضلات شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان عصاره گیلاس را به مدت 7 روز 1.5 ساعت قبل از ورزش در پودر یا آب مصرف کردند.

نتایج نشان داد که مصرف گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. این احتمالاً به این دلیل است که گیلاس دارای شاخص گلایسمیک پایین و خواص ضد التهابی و همچنین آنتی اکسیدان ها و تقویت کننده جریان خون است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا ببینند آیا گیلاس می تواند زمان بهبود و درد بعد از ورزش را کاهش دهد یا خیر.

حقایق تغذیه گیلاس

  • به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوب فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه یک گیلاس خوب را تشخیص دهیم

به گفته دانشگاه ایالتی اوهایو ، اگر به دنبال خرید گیلاس تازه هستید ، باید گیلاس های سفت ، چرب و براق را انتخاب کنید. از خرید گیلاس های نرم ، مایل به آبی و کوچک اجتناب کنید ، زیرا نشان می دهد مقدار کمی از آنها باقی مانده است.

گیلاس ها را در ظرفی کم عمق در یخچال قرار دهید تا تازه بمانند و فشار گیلاس بالایی باعث نشود که گیلاس پایینی له شود. گیلاس را درست قبل از خوردن با آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

  • روش های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. گیلاس به اشکال مختلف موجود است ، از جمله:
  • میوه خام
  • میوه های خشک
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ، که می تواند با آب رقیق شود

پودر

  • برای گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی سالم ، می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوطی از میوه ها و مغزها ، غلات ، موسلی و گرانول اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوش طعم مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت ترکیب کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

اگرچه حساسیت به گیلاس مانند سایر حساسیت های غذایی رایج نیست ، اما ممکن است ایجاد شود. حساسیت های گیلاس را می توان به دو دسته اصلی و ثانویه طبقه بندی کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از حساسیت ثانویه است. در حساسیت ثانویه ، شما نیز به گرده خانواده خاصی از میوه ها حساسیت خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید