دانشگاه ایران به جای کتاب با جزوه اداره می شود!



آژانس کتاب ایران (ایبنا)، حمید باباوند: بیایید این دیدگاه را که هدف آموزش و پرورش تربیت نیروی کار است نادیده بگیریم و به این سوال فکر کنیم که دانشگاهی که به جای علم امروز، علم دیروز را تدریس می کند، چه بنامیم؟ موزه دانش یا چی؟ احتمالا عادت کرده ایم در حوزه فعالیت و تخصص خود هر روز صحبت های بیهوده و غیرواقعی بشنویم. یکی اینکه می گویند مردم نمی خوانند.

اخلاق و روحیه مصرف‌گرایی بر رژیم رسانه‌ای مردم نیز تأثیر گذاشت و در این دوره مردم بیش از هر زمان دیگری به مصرف اخبار روی آوردند. تغییر در مصرف لزوماً باعث تغییر در روش های رسانه ای و تولید محتوا شد.

بارها می شنویم که روزنامه ها مرده اند و روزنامه نگاری به پایان کار خود رسیده است، اما همانطور که ظهور فروشگاه های زنجیره ای و پدیده فروشگاه های اینترنتی باعث کاهش مصرف محصولات از فروشگاه ها نشد، تنها خرده فروشی ها و آنهایی که ظرفیت کمتری دارند. سفارشی سازی از بازی حذف می شود. رسانه ها و محصولات رسانه ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تمایل مردم به مصرف محتوای رسانه ای افزایش یافته است و کسانی که نتوانند این نیازها را تشخیص دهند و به آن پاسخ دهند از صحنه حذف خواهند شد. تنها در آمریکا، بیش از ۱۵۰۰ روزنامه در دهه گذشته بسته شده اند، اما کدام روزنامه ها؟

دانشگاه های ما نتوانسته اند تخصص مورد نیاز بازار کار رسانه های ما را ارائه دهند. تغییر روش و موضوع دروس دانشگاهی برای دولت برخی اساتید کار طولانی و مخل به نظر می رسد!

به عنوان مثال، در دانشگاه های ما هنوز می گویند ۷ ارزش خبری وجود دارد و گالتونگ و روگ را به عنوان کاشفان این ارزش ها می ستایند، در حالی که مطالعات ارزش های خبری از حدود سال ۲۰۰۰ شکل جدیدتری به خود گرفته است – یعنی. بیش از دو دهه پیش – با نقد روش گالتونگ-روگ.

ارزش‌های خبری «معیارهایی هستند که بر انتخاب و ارائه رویدادها به عنوان اخبار منتشر شده تأثیر می‌گذارند». از این منظر، ارزش های خبری جهانی نیستند و ممکن است بین فرهنگ های مختلف متفاوت باشند. تجزیه و تحلیل گالتونگ و روگ نشان داد که چندین عامل به طور مداوم در طیف گسترده ای از سازمان های خبری اعمال می شود. نظریه آنها بر اساس گزارش های چهار روزنامه مختلف نروژی در مورد بحران کنگو و کوبا در جولای ۱۹۶۰ و بحران قبرس از مارس تا آوریل ۱۹۶۴ بود.

در بازاری که به سرعت در حال تغییر است، مرتبط ماندن و ارائه اخبار مورد نظر مخاطبان هدف مهمی برای رسانه هایی است که می خواهند سهم بازار را حفظ کنند. این امر باعث شده است که سازمان های خبری نسبت به ورودی و بازخورد مخاطبان بازتر شوند و آنها را مجبور به اتخاذ و به کارگیری ارزش های خبری که مخاطبان را جذب و حفظ می کند، داشته باشند. با توجه به این تغییرات و افزایش سریع فناوری دیجیتال در سال های اخیر، هارکاپ و اونیل در سال ۲۰۰۱ مطالعه ای را برای بررسی مجدد ارزش های خبری و سنجش اعتبار کار گالتونگ و روگ انجام دادند و ارزش های جدیدی را معرفی کردند. آنها مطالعه خود را دوباره در سال ۲۰۱۶ به روز کردند.

ارزش‌های خبری را می‌توان به جنبه‌های رویدادها و بازیگران یا جنبه‌های جمع‌آوری و پردازش اخبار مرتبط دانست، در حالی که مطالعه گالتونگ و روگ تنها بر رویداد و بازیگران آن متمرکز بود و شامل ۷ ارزش بود: مشارکت، شهرت، برخوردها و اختلافات، استثنائات. . و شگفتی ها، بزرگی، نزدیکی، و تازگی اخبار. مقادیر در بازیگران و رویدادهای خبری اکنون به ۱۲ افزایش یافته است و تعریف آنها نیز تغییر کرده است.

فرکانس: رویدادهایی که به طور ناگهانی رخ می دهند و به خوبی در ساعات کاری یک سازمان خبری قرار می گیرند، بیشتر از رویدادهایی که به تدریج یا در ساعات نامناسب شبانه روز رخ می دهند، گزارش می شوند. روندهای بلندمدت احتمالاً پوشش زیادی ندارند.

سروقت بودن: رویدادهایی که به تازگی اتفاق افتاده، در حال رخ دادن یا رخ دادن هستند، خبرساز هستند.

ملاقات: افراد یا مکان های نزدیک به مخاطب هدف. برخی همان اصطلاح مجاورت را برای این ارزش خبری ترجیح می دهند که شامل مجاورت جغرافیایی و فرهنگی می شود.

منفی: خبر بد از خبر خوب خبرسازتر است. آنها گاهی اوقات به عنوان “ارزش خبر اصلی” توصیف می شوند. مثبت بودن در موارد خاص ارزش خبری است (مانند اخبار ورزشی و علمی).

برخورددرگیری افراد یا نیروها که منجر به یک موقعیت دراماتیک می شود. حوادث مربوط به درگیری اغلب کاملاً خبرساز هستند.

غیر منتظره بودن: رویدادهایی که غیرمعمول، غیرمنتظره یا نادر هستند بیشتر از رویدادهای معمولی ارزش خبری دارند.

عدم ابهام: رویدادهایی که مفاهیم آنها واضح است شانس بیشتری نسبت به رویدادهایی دارند که بیش از یک تفسیر دارند یا پیامدهای آنها به دانش پیشینه پیچیده بستگی دارد.

شخصی سازی: رویدادهایی که می توان آنها را به عنوان کنش های انسانی به تصویر کشید، جالب تر از رویدادهایی است که در آن چنین «منافع انسانی» وجود ندارد.

برای درک: این به حس همذات پنداری مخاطب با موضوع مربوط می شود. به اشتراک گذاشتن زبان و تجربه

نخبه: رویدادهای مرتبط با قدرت های جهانی بیشتر از رویدادهای مرتبط با کشورهای کمتر تأثیرگذار مورد توجه قرار می گیرند. رویدادهایی که شامل افراد ثروتمند، قدرتمند، مشهور و بدنام می شود پوشش بیشتری پیدا می کند. همچنین شامل نخبگان منابع است.

در بالا،فوق العاده بودن: وقایع در مقیاس یا دامنه یا با شدت بالا خبر هستند.

همخوان: رویدادهایی که با انتظارات و مفروضات رسانه ها سازگاری دارند، بیش از رویدادهایی که با آنها در تضاد هستند (و در نتیجه برای آنها آماده نیستند، پوشش بیشتری دریافت می کنند). توجه داشته باشید که به نظر می رسد این با ارزش غیرمنتظره بودن تناقض دارد. همخوانی به تمایل رسانه ها برای گزارش در مورد یک مورد اشاره دارد. همخوانی همچنین به کلیشه های ذهنی معلمان و سناریوهای آشنای آنها در مورد چگونگی رخ دادن رویدادها اشاره دارد.


علاوه بر ۱۲ مقدار فوق، ۱۰ مقدار نیز در روند اخبار وجود دارد.



تداوم: اخبار سریال ظرفیت بیشتری برای جذب مخاطب و قصه گویی در رسانه ها دارد.

ترکیب بندی،طبقه بندی: اخبار مختلف برای ایجاد فضا در رسانه باید با یکدیگر رقابت کنند. برای مثال، سردبیران ممکن است به دنبال تعادلی در انواع مختلف پوشش خبری (خبر تولیدی یا ترجمه شده، اخبار داخلی و خارجی و غیره) باشند.

رقابت: رقابت تجاری یا حرفه‌ای بین رسانه‌ها ممکن است روزنامه‌نگاران را مجبور کند که یک گزارش یا خبر تحت پوشش رسانه‌های رقیب را به روشی متفاوت دنبال کنند.

خبر کمی: داستانی که به خودی خود ارزش خبری کمی دارد، در صورتی پوشش داده می شود که به یک خبر اصلی جاری مرتبط باشد.

جمع شد: داستانی که ارزش خبری حاشیه ای دارد، اما نوشته شده و قابل دسترسی است، ممکن است به جای داستانی بسیار خبرسازتر که نیاز به تحقیق و نوشتن از ابتدا دارد، انتخاب شود.

آینده نگری: اگر رویدادی از قبل برنامه ریزی شده باشد، احتمالا پوشش داده می شود.

تاثیر: تاثیر داستان (نه رویداد) و قابلیت اشتراک گذاری آن، احتمال پوشش خبری را افزایش می دهد. برای اینکه یک داستان قابل اشتراک گذاری باشد، باید ساده، احساسی، غیرمنتظره و هیجان انگیز باشد. درگیر شدن با چنین داستان هایی اکنون بخش مهمی از کار اتاق خبر است.

محدودیت های زمانی: رسانه های سنتی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه های روزانه دارای ضرب الاجل فشرده و چرخه تولید کوتاه هستند و مواردی را انتخاب می کنند که می توان به سرعت در مورد آنها تحقیق و پوشش داد.

قیمت: در حالی که دسترسی به مناطق دورافتاده با تسهیل ارتباطات جهانی امکان‌پذیر است، توانایی استقرار و کنترل کارکنان تولید و گزارش‌دهی و عملکرد منابع فنی می‌تواند تعیین کند که آیا یک داستان پوشش داده می‌شود یا خیر.

داده ها: رسانه ها برای معتبر ماندن باید از تمام اخبار خود با داده های معتبر پشتیبان تهیه کنند. خبرنگاران برای داشتن دیدگاهی بی طرفانه به داده های خام نیاز دارند.

دانش مدرن و مطالعات جدید هنوز وارد دانشگاه های ما نشده است. چون دانشگاه ما به جای کتاب با جزوه اداره می شود. درست مثل مدارس ما دانشگاه بدون کتاب به اصل اساسی تأسیس خود اعتقادی نداشت. اگر می‌خواهیم دانشگاه آینده داشته باشیم، اولاً دانشگاه باید درهای خود را به روی کتاب‌های جدید باز کند.