در مورد شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذاها چه می دانید؟

شاخص قند خون اصطلاحی است که در رابطه با غذاها استفاده می شود. این به این معنی است که مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ، نان و …) بخورید و سپس قند خون را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه کنید. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. در این قسمت از سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، قصد داریم توضیحی در مورد شاخص قند خون ارائه دهیم.

در میان افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است در حالی که دیگران انواع غذاهای شیرین (مخفیانه یا در غذاها) را به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


ترکیبات پیشنهادی:

از بین بردن بوی بد دهان با رژیم غذایی


غذاهای حاوی قندهای ساده می توانند از عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای با قند (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و غذاهای حاوی قندهای پیچیده گرفته تا میوه ها متفاوت باشد. ، آجیل یا برخی غذاهای حاوی نشاسته (مانند سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده نیز می تواند منجر به افزایش قند خون شود. این می تواند باعث التهاب شود و می تواند در ایجاد بیماریهایی که در بالا توضیح داده شد مثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل آنها باید به مقدار مناسب برای هر فرد تهیه شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا باعث افزایش بی دلیل قند خون نشود.

عوامل مencingثر بر پاسخهای قند خون غذا

عوامل زیادی بر واکنش قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده روی غذا ، اندازه ذرات ” مشمول. غذا شکل غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. “به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن و سپس پختن و کم کردن آب غذا. دسترسی را افزایش می دهد. به شکر

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که بسیاری از افراد به طور روزانه از آن استفاده می کنند. بیشتر اوقات ، با روشهای دیگر پخت و پز تهیه می شود. شکر در آن وجود خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد ، به طوری که نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قند ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و میزان کمی آب میوه ها به دلیل سیال بودن و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ها ، قند بسیار بیشتری نسبت به میوه های تازه یا خشک شده خواهند داشت که منجر به جذب سریع این قندها می شود. و قند خون را بالا می برد.

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با اندازه رنده شده آنها مقایسه کنید.) حبوبات نیز بخورید (با وجود فیبر به عنوان گروهی از غذاها با وجود مقدار قابل توجهی نشاسته) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

فهرست قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص قند خون است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این کشف را به مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات در نظر گرفته شده در بار قند خون نسبت می دهند. بنابراین ، اولین قدم در برنامه رژیم غذایی ، در نظر گرفتن میزان کل کربوهیدرات دریافتی و سپس منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، به عنوان بخش اصلی وعده ها و میان وعده های خود انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات مبنای محاسبه کربوهیدراتهای غذایی است که بر اساس آن هر غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی غذاهای کربوهیدرات دار هستند ، اما گوشت و چربی از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدرات ها در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه دیابتی ها و افرادی که در معرض دیابت هستند ، مشورت با متخصص تغذیه الزامی است.


دکتر رضا آتمینانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن ، نقش اساسی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


ترکیبات پیشنهادی:

لاغری نامناسب و پوکی استخوان

با پنج ماده مغذی چربی شکم خود را از بین ببرید

خمیر مایه یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید