ده واقعیتی که باید در مورد ویتامین D بدانید


ارسال شده: 03 اکتبر 1400

فواید ویتامین D

طبق مطالعه ای در سال 2005 ، حدود 42 درصد از بزرگسالان آمریکایی کمبود ویتامین D دارند. در ایران این رقم بین 40 تا 60 درصد است. حدود یک میلیارد نفر در جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. کمبود ویتامین D به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عادات غذایی نامناسب ایجاد می شود.

در مجله پزشکی اپل ، ما حقایق مهم در مورد ویتامین D را مرور می کنیم.

به دلیل کمبود ویتامین D

شیوع کمبود ویتامین D از سال 1970 به دو دلیل افزایش یافته است: اول ، تغییر شیوه زندگی که افراد را در معرض نور خورشید قرار می دهد ، و دوم ، زمانی که افراد در معرض نور خورشید قرار می گیرند اما نور خورشید در آنها قرار نمی گیرد.استفاده از کرم های ضد آفتاب هنگام قرار گرفتن در معرض جذب پوست نمی شود. این دو دلیل هنوز وجود دارد و در حال افزایش است. بنابراین یافتن راه حلی برای کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

عوارض ناشی از کمبود ویتامین D

تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. بسیاری از عوارض جانبی کمبود ویتامین D می تواند سالها ادامه داشته باشد. برخی از این عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

  • مشکلات قلبی ، فشار خون
  • مشکلات سیستم عصبی
  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان ، دیابت و بیماریهای نقص ایمنی

کمبود ویتامین D با کاهش جذب کلسیم و افزایش میزان پوکی استخوان ، به ویژه در سنین بالا ، خطر شکستگی استخوان (به ویژه استخوان لگن) را افزایش می دهد. شکستگی لگن یکی از علل شایع استراحت طولانی مدت ، زخم بستر و مرگ در افراد مسن است.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین E ؛ از استفاده تا عوارض و مزایای آن

تاثیر ویتامین D

منابع ویتامین D

برای یافتن راه حلی برای کمبود ویتامین D ، ابتدا باید انواع منابع مختلف ویتامین D را بشناسیم.

  • ویتامین D حیوانات (D3): ویتامین D در گوشت یا روغن های حیوانی یافت می شود. منابع حیوانی ویتامین D شامل ماهی (بیشتر غیر کشاورزی) ، روغن جگر ماهی ، جگر و تخم مرغ است.
  • ویتامین D گیاهی (D2): منابع گیاهی ویتامین D شامل قارچ و آووکادو است.

منبع مهم دیگر ویتامین D خورشید است. این منابع می توانند تمام ویتامین D مورد نیاز بدن ما را تأمین کنند. به همین دلیل است که با تغذیه مناسب و شیوه زندگی سالم ، می توانید نیاز خود به ویتامین D را بدون نیاز به مکمل برطرف کنید.

مکمل های ویتامین D

مکمل های غذایی زیادی وجود دارند که با ویتامین D غنی شده اند. قرص ها و کپسول های زیادی وجود دارد که حاوی مقادیر زیادی ویتامین D هستند. البته ویتامین D موجود در مکمل ها یا محصولات غنی شده مانند شیر و غلات نیز باید در بدن فعال شود. اگر بسیاری از بزرگسالان در معرض نور کافی خورشید نباشند باید از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. بعد از مصرف مکمل ویتامین D هنوز باید در معرض نور آفتاب باشید.

عملکرد ویتامین D

نکته مهم در مورد ویتامین D این است که ویتامین D به طور طبیعی در بدن فعال نمی شود. این بدان معناست که برای فعال شدن ویتامین D در کبد ، باید در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرید. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید ، غذای کبد شما به کلسترول تبدیل می شود. پس از تبدیل غذا به کلسترول ، نور خورشید این کلسترول را به ویتامین D تبدیل می کند. این بدان معناست که حتی اگر غذاهای حاوی ویتامین D بخورید ، اگر در معرض نور خورشید قرار نگیرید ، ویتامین D در بدن شما فعال نمی شود.

تاثیر ویتامین D بر پوست

نور خورشید و ویتامین D

اکثر عینک ها از عبور اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کنند ، بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پشت شیشه به ساخت ویتامین D در زیر پوست کمک نمی کند. کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر تا 99٪ از تولید ویتامین D در پوست جلوگیری می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت نیم ساعت در روز نیاز روزانه ویتامین D را در بیشتر فصول برآورده می کند. مصرف ویتامین D در سنین مختلف ، فصول مختلف ، شرایط جغرافیایی مختلف و رنگ های مختلف پوست متفاوت است.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین B ؛ از آسیب رساندن به خواص ویتامین B

ویتامین D و پوکی استخوان

ویتامین D به همراه کلسیم می تواند قدرت استخوان را افزایش دهد. کمبود ویتامین D در بدن قدرت استخوان ها را کاهش می دهد. اگر کودکان در سنین پایین دچار کمبود ویتامین D شوند ، ممکن است دچار پوکی استخوان شوند. پوکی استخوان یک بیماری است که در اثر عدم استحکام استخوان ایجاد می شود. استخوان های کودکان مبتلا به پوکی استخوان با کوچکترین صدمه ای می شکند. بنابراین ، بهتر است میزان ویتامین ها در بدن را از سنین پایین بررسی کنید تا به بیماری های مربوط به ویتامین D مبتلا نشوند.

تاثیر ویتامین D بر مو

ویتامین D بر فولیکول های مو تأثیر زیادی دارد. مصرف ویتامین D می تواند تاثیرات زیادی بر روی موهای شما داشته باشد. برخی از این اثرات عبارتند از:

  • ویتامین D می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.
  • ویتامین D با تحریک فولیکول های مو به رشد سریعتر موها کمک می کند.

تحقیقات نشان داده است که ریزش مو در بسیاری از افراد پس از افزودن ویتامین D متوقف شده است.

تاثیر ویتامین D بر پوست صورت

تاثیر ویتامین D بر پوست

پوست ما در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند ویتامین D3 تولید کند. این ویتامین محلول در چربی است و می تواند از خشکی پوست و اگزما جلوگیری کند. البته باید توجه داشت که برای استفاده پوست از خواص ویتامین D ، باید از آن به عنوان مکمل غذایی یا کرم موضعی استفاده شود. ویتامین D دارای خواص ضد التهابی است و می تواند التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را به سرعت از بین ببرد.

خواص ویتامین D برای پوست فراتر از موارد فوق است. ویتامین D دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند به جوانسازی پوست کمک کند. وی همچنین به اثرات ویتامین D بر روی پوست ، افزایش تولید کلاژن و صاف شدن چین و چروک های پوست اشاره کرد. تاثیر قرص ویتامین D بر روی پوست ممکن است بعد از مدت کوتاهی استفاده شما را شگفت زده کند.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین K ؛ ویتامین های انعقاد خون

قرص ویتامین D برای صورت

پوست صورت ما بسیار حساس است و مراقبت از آن برای ما بسیار مهم است. قرص ویتامین D3 خواص زیادی برای پوست صورت دارد. قرص ویتامین D برای پوست صورت دارای نقش روان کننده و ضد التهابی است. این ویتامین داروی بسیار خوبی برای پیشگیری و درمان پسوریازیس است. ویتامین D باعث رشد سلول های پوستی و جوانسازی پوست می شود.

همچنین می توانید با ماساژ دادن مایع موجود در قرص های ویتامین D ، از اثرات قرص ویتامین D بر روی پوست بهره مند شوید. قرص ویتامین D همچنین می تواند به عنوان ضد آفتاب روی پوست شما برای محافظت از پوست شما استفاده شود.

آخرین کلمه

ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین ها برای بدن شما است. شما می توانید ویتامین D ضروری را از طریق غذا دریافت کنید. پس از مصرف کافی ویتامین D ، ویتامین D را با قرار دادن آن در نور مستقیم خورشید فعال کنید. علاوه بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ، ویتامین D می تواند تأثیر زیادی بر سلامت پوست و موهای شما داشته باشد. بنابراین بهتر است ویتامین D را به طور منظم مصرف کنید و با نور خورشید مواجه شوید.

منابع:

مجله Healthline

orthoinfo

دیدگاهتان را بنویسید