دکتر آنوشه متخصص تغذیه چرا ما چاق هستیم؟


بسیاری از افراد برای اطلاع از دلایل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً یکسان نیستند ، زیرا تفاوت های زیادی بین دو فرد چاق از نظر جسمی ، روحی و جسمی حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی ، ارثی ، پرخوری و کم تحرکی است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

میزان متابولیسم سلولی

به گفته متخصصان تغذیه ، متابولیسم بیشتر افراد چاق کمتر از افراد لاغر است. برخی از افراد چاق در واقع بسیار کم غذا می خورند و ورزش می کنند ، اما همچنان چاق هستند و موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. معمولاً نقصی در سیستم متابولیک آنها وجود دارد که می تواند به دلیل رژیم غذایی نامناسب ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که در میزان متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین ، عملکرد این غده باید با آزمایشات لازم کنترل شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

قرار گرفتن نامنظم در معرض هورمون های زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست در تخمدان خود دارند ، دارای نوعی مقاومت به انسولین هستند که باعث چاقی در این افراد می شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

تجویز یک وعده غذایی ، حذف چند وعده غذایی ، حذف یک وعده غذایی تأثیر مستقیمی بر تنظیم متابولیسم دارد. یکی از دلایل این امر ، اثر انرژی (ترموژنیک) غذا است. با هر وعده غذایی که مصرف می کنیم ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن مصرف می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش نیابد) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را در مدت زمان طولانی کاهش می دهد ، زیرا بدن میزان انرژی مورد نیاز برای بقای خود را برای حفظ انرژی دریافتی کاهش می دهد. بنابراین ، افرادی که یک وعده غذا می خورند و معمولاً یک بار غذا می خورند ، در معرض چاقی هستند. با کاهش میزان کالری دریافتی بدن ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند به طوری که نمی تواند از آن در طول روز استفاده کند.

رژیم غذایی اشتباه و سبک زندگی اشتباه

عدم برنامه غذایی ، عادت گلابی خاردار حتی زمانی که گرسنه نیستید ، سریع غذا می خورید ، بیشترین میزان کالری روزانه را در عصر و شب دریافت می کنید ، برنامه خواب نامنظم ، غذا نخوردن به موقع و به موقع ، نداشتن فعالیت بدنی و نه ، ورزش در حالت های احساسی مانند استرس ، ناراحتی ، شادی و غیره ، پرخوری می تواند منجر به چاقی شود.

برخی از داروها ، مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضد التهابی ، داروهای هورمونی و داروهای خاصی که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی تجویز می شوند ، می توانند باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید