دکتر انوشه متخصص تغذیه باورهای غلط در مورد شکل و اندازه بدن


باورهای غلط در مورد شکل و اندازه بدن

افراد بسیار ظریف و باهوش بدترین دشمن آنها هستند ، زیرا همیشه در مورد خود چیزهای منفی می گویند. آنها از بدن خود خجالت می کشند و فکر می کنند تناسب اندام از ارزش و ارزش آنها نمی کاهد. چنین افرادی فکر می کنند ارزش آنها بستگی به ترازویی دارد که روی آن قدم می زنند یا آینه ای که در آن نگاه می کنند. در حالی که ارزش آنها در آنچه برای آنها واقعی است یا آنچه انجام می دهند نهفته است.

آنها از نظر اندازه بدن و مقیاس تخمینی خود مشکل دارند و این بر تعاملات اجتماعی ، کار و تصمیمات روزانه آنها تأثیر می گذارد.

در جامعه ای که کاهش وزن مورد توجه و ارتقاء قرار می گیرد ، جای تعجب نیست که نارضایتی از فرم بدن در میان افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند رایج باشد.

تفاوت بین “ایده آل” و “واقعی” اغلب بر اساس اندازه بدن ، ظاهر فیزیکی و اجتناب از موقعیت ها و مکان های اجتماعی تعریف می شود.

اعضای بدن که بیشتر ناراضی هستند معمولاً در ناحیه کمر ، شکم ، ران و باسن هستند. نارضایتی از فرم و ابعاد بدن معمولاً با عزت نفس پایین و حتی علائم افسردگی همراه است.

خوشبختانه تصورات غلط درباره اندازه بدن برای اقلیتی از افراد مشکل ساز است و معمولاً شامل افرادی می شود که می خواهند وزن زیادی از دست بدهند یا بدنی متناسب و استاندارد دارند.

نارضایتی شدید از شکل ، اندازه و فرم بدن یک عارضه بالینی است که به اختلال بدشکلی بدن (BDD) معروف است و در درصد کمی از زنان چاق رخ می دهد.

افرادی که نگرش منفی نسبت به بدن خود دارند در برنامه کاهش وزن خود نسبت به افرادی که دیدگاه مثبتی نسبت به بدن خود دارند موفق نیستند. در مطالعه ای بر روی دو گروه از افرادی که از فرم بدن خود ناراضی بودند و افرادی که از فرم بدن خود راضی بودند ، مشخص شد که تنها 26 درصد از افرادی که از بدن خود ناراضی هستند ، توانستند BMI خود را دو واحد کاهش دهند. در حالی که در گروه مقابل این میزان 63 درصد بود.

برنامه های کاهش وزن که بر بهبود ظاهر بدن تمرکز می کنند معمولاً پس از مدتی دنبال نمی شوند. در حالی که برنامه های کاهش وزن با تمرکز بر اصلاح رژیم غذایی و دستیابی به سلامتی دنبال می شود ، کسانی که از آن پیروی می کنند تغییرات رفتاری مثبت درازمدتی از خود نشان می دهند.

مشکلات شکل بدن می تواند بزرگترین مانع برای کاهش و حفظ وزن باشد. این به این دلیل است که نارضایتی از بدن در پایان برنامه کاهش وزن (در حالی که فرد در برنامه خود موفق بوده است) می تواند منجر به عملکرد شدید و نادرست در نتیجه کاهش وزن شود.

رژیم گیران سخت گیر نسبت به افرادی که با رژیم غذایی خود سازگارتر هستند از شکل و اندازه بدن خود ناراضی هستند.

افرادی که سابقه رژیم غذایی سخت دارند علائم نوسانات خلقی و نارضایتی از فرم بدن خود را دارند.

در مورد فرم بدن خود واقع بین باشید.

برای برخی افراد اندازه گیری دور کمر و باسن و وزن کم آنها از آنچه برای یک زندگی سالم انجام می دهند مهمتر است. این می تواند به یک چرخه کاذب و منفی تبدیل شود. تصویر کاذب از بدن منجر به تصور اشتباه از خود ، عزت نفس پایین و احساس عدم کفایت می شود. عزت نفس پایین می تواند مانعی برای هر شیوه زندگی سالم باشد.

شکستن این چرخه می تواند با واقعی بودن شکل بدن شروع شود.

تفاوت زیادی بین اصطلاحات “ظاهر ظاهری” (یعنی ظاهر یک فرد) و “درک آناتومیک” (نحوه فکر فرد در مورد بدن خود) وجود دارد.

معمولاً برای هرکسی از برخی جنبه های بدن خود ناراضی است. اما اگر این نارضایتی با تصور فرد از خود و ارزش و ارزشی که برای او تعیین شده است تداخل داشته باشد و تعاملات اجتماعی او را مختل کند ، به درمان و مشاوره نیاز دارد.

در اینجا نکاتی در مورد نحوه تعیین یا مراجعه به جلسه درمان آکنه آمده است ، مانند:

  • ویژگیهای خوب زندگی یک فرد را که می تواند به آنها افتخار کند ، ذکر کنید. زیرا اینها مقادیر واقعی هستند ، نه تصویر بدن خود شخص یا عددی که ترازو نشان می دهد.
  • برای یک لحظه تصور کنید که به دنیای کارما محور ارل منتقل شده اید.
  • کنترل بدن خود را متوقف کنید. برای کنترل دقیق بدن مانند گرفتن بازوها با انگشتان دست یا جلوی آینه روی ران ، باسن و شکم ، به طور دقیق انجام دهید. (این منجر به درک اشتباه و منفی بدن می شود).
  • از تمرکز روی یک نقطه تماس خودداری کنید و در عوض کل بدن را اغراق کنید.
  • بازوها و شکم را بین دو انگشت نگه ندارید یا اندازه نگیرید. زیرا این عمل دقیق نیست و منجر به تصاویر کاذب بعدی می شود.
  • سعی کنید چشمان خود را روی بدن نگه دارید و آن را جلوی آینه بیندازید.
  • مثبت فکر کنید. اظهارنظرهای انتقادی در مورد ظاهر بدن مانند “من چاق هستم” یا “من زشت و وحشتناک به نظر می رسم” فقط باعث درک منفی شما از بدن شما می شود. این مکالمات منفی را به مکالمات مثبت تبدیل کنید (این رفتار آگاهانه افکار را بر اساس دانش ، آگاهی و واقعیت بازسازی می کند). لیستی از کلمات مثبت درباره افکار و احساسات در مورد بدن تهیه کنید و از به کار بردن زبان منفی خودداری کنید. کلمات انتقادی اغلب گفته می شود. آنها قابل اعتمادتر می شوند و تأثیر آنها دائمی است. هنگام توصیف بدن خود ، از کلمات دیگر مانند بزرگ و بزرگ به جای کلمات منفی مانند چاق ، زشت و غیره استفاده کنید. به جای این که بگویید بدن من شبیه یک توده چربی است ، مثلاً بگویید که 90 کیلوگرم هستم ، یا بگویید که همیشه لباس های تمیز می پوشم و امیدوارم لباس های شیک و شیک تری بپوشم.
  • مانند یک دوست محترم با خود محترمانه رفتار کنید.
  • از بدن خود لذت ببرید و غیره. تعامل اجتماعی بیشتر ، اعتماد به نفس و تشویق ، خرید لباس جدید ، ایجاد روابط جدید از اهداف مهم کسانی است که از فرم بدن خود ناراضی هستند. تنظیم هدف آگاهانه به شما کمک می کند احساس بهتری نسبت به بدن خود داشته باشید. بر سایر نکات مثبت و برجسته در ظاهر خود مانند مدل مو ، آرایش جدید ، لباس های زیبا و غیره تمرکز کنید.
  • به فعالیتها و وظایفی که قبلاً از آنها لذت می بردید و اکنون آنها را رها کرده اید فکر کنید و آنها را کنار بگذارید و دوباره انجام دهید.
  • مواردی را بنویسید که می تواند به شما در لذت بهتر بدن شما کمک کند ، مانند ورزش ، شرکت در کلاس یوگا ، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش ، حمام گرم ، استفاده از عطر و غیره. به احساس خوب بدن کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید