دکتر انوشه متخصص تغذیه در حال حاضر مهمترین غذا


شاید هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا یافت نشود. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و حتی گاهی اوقات آن را از لیست غذای روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم هفته ها بدون غذا زندگی کنیم ، اما فقط چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. 60 درصد از وزن کل بدن و 70 درصد از وزن بدن بدون آب است.

بنابراین نسبت آب در بدن بین 50 تا 75 درصد است که بسته به سن و میزان چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می شود.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ها ضروری است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و دفع مواد دفع کننده از آن نقش دارد.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست به صورت عرق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی در حلال تغذیه ایفا می کند. تمام مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید برای تغذیه سلول ، که نقش آب است ، به تمام نقاط بدن منتقل شوند.
  • آب به عنوان یک کاتالیزور در بسیاری از واکنش های بیولوژیکی درون سلول ، معده ، روده کوچک و محل هضم عمل می کند. بنابراین برای بسیاری از واکنشهای هضم و متابولیسم غذا ضروری است.
  • آب حرکت مفاصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در دستگاه تافی کمک می کند.

با کم آبی بدن ، کارایی انسان تا حد زیادی کاهش می یابد. کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و کارایی 20 تا 30 درصد می شود. علامت اولیه کم آبی بدن تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد بدن دچار کم آبی می شود. بنابراین ، توصیه می شود قبل از تشنگی آب بنوشید. از دست دادن 10 water آب بدن منجر به کم آبی شدید و از دست دادن 20 کشنده می شود.

بدن به طرق مختلف آب خود را از دست می دهد ، از جمله در ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه ها. نیاز به آب و همچنین حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، گرما ، رژیم غذایی و بیماری دارد. آبکی در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است. در شرایط عادی ، بزرگسالان به یک لیتر در 1000 کالری و کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند. نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه یک فرد به 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) آب را در نظر بگیریم ، این مقدار با نوشیدن 1500 میلی لیتر آب ، 850 میلی لیتر آب در غذا و 250 میلی لیتر آب متابولیک تامین می شود.

آب متابولیک به دلیل تجزیه غذای خورده شده در بدن ایجاد می شود. به طور متوسط ​​، به ازای هر 100 کالری متابولیزه شده در بدن ، 13 گرم آب متابولیک به دست می آید.

بنابراین ، مشاهده شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در آبرسانی به بدن دارد. برای آبرسانی به بدن بهتر است روزانه به طور متوسط ​​6-8 لیوان آب بنوشید. میوه ها و سبزیجات نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و معمولاً 70 تا 95 درصد وزن آب هستند و یکی از منابع مناسب تامین آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید