دکتر رضا اطمینانانی به بررسی آسیب مواد قندی می پردازد


پیامدهای تلخ شیرین کننده ها (مطالعه از دست دادن قند)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی روزانه خود را از کربوهیدرات ها دریافت کند. کربوهیدرات ها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود و شکر ، که ما روزانه از آن استفاده می کنیم و می توان آن را مصرف کرد. دکتر تغذیه اصفهان دکتر رضا اطمینانانی ، ما قصد داریم مضرات قندها را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است اشکال غیرمعمول و مضر قند موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، شیرینی ها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کنیم. ما به نفع سلامت کار کرده ایم ، در حالی که بسیاری فقط به محدودیت فکر کرده اند. یا در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های جدی ، قند را در رژیم غذایی خود حذف کنید.

مضرات شکر:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و خاص ترین اثرات قند است که همه از آن مطلع هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، مونو و دو قند به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن چربی اضافی را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین مصرف زیاد این مواد می تواند دلیلی برای افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف قند منجر به افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و روده بزرگ ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد اتم ها یا مولکول هایی هستند که لایه الکترون نهایی آنها ناقص است و به دلیل ناپایداری و تمایل آنها برای به دست آوردن الکترون در بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ، بیماری های قلبی ، آب مروارید ، ورم مفاصل و همچنین پیری و پیری زودرس دخیل هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه روشن است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. این به این دلیل است که قند باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شود و کلسیم ، که منبع اصلی ذخیره در استخوان است ، از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این روند به تدریج استخوان ها را توخالی می کند.

متخصص تغذیه اصفهان در حال بررسی میزان آسیب مواد قندی است

9) سایر موارد

مصرف شکر به همراه بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ های صفراوی ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن سنگ کلیه و کلیه ، اختلال در توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی همراه است (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توان از انواع قندهایی استفاده کرد که برای بدن مضر نیستند. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مخلوط (کربوهیدرات های پیچیده) است ، که ما آن را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات سبوس دار (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و به دلیل دیر هضم و جذب ، قند خون به سرعت افزایش می یابد. افزایش ندهید و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تامین کنید.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه به جای آب آن استفاده کنید (حتی به طور طبیعی) ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند). بسیار مفیدتر برای بدن علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر پایین و سرعت جذب بالا ، قند خون را به سرعت افزایش می دهند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمینانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن ، نقش اساسی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


ترکیبات پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

نوع مناسب چربی برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید