رابطه بین تغذیه و خلق و خو


چه رابطه ای بین تغذیه و خلق و خو وجود دارد؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علوم تغذیه است که تا کنون در مورد آن کم بحث شده است. ارتباط بین الگوهای تغذیه و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و داده های کمی از انسان در کوتاه مدت در دسترس است.

ما طبق عادت خود طبیعت را اضافه کرده ایم. و روحیه مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد. مانند عقل و خرد که تعریف روشنی ندارد ، خلق و خوی بیان ارتباط است. اینکه هرکسی بتواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افراد استرس زا تمایل به پرخاشگری دارند. گرایشات پرخاشگرانه در برخی از کودکان و بزرگسالان نشان دهنده تغییرات چشمگیری است که می تواند در روان افراد ایجاد شود.

یکی از موضوعات مورد بحث و همچنین جذاب و پیچیده ، ارتباط بین تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظریه این رابطه از همین جا نشأت می گیرد. انتقال دهنده های عصبی یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی در مغز از مواد مغذی تولید می شوند. و مقدار مواد مغذی داده شده در رژیم غذایی تغییر می کند. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و توجه را افزایش دهند. بر نوع تغذیه ، نحوه مصرف غذا و نوع رژیم غذایی تأثیر می گذارد. به
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، یافته های کمی در مورد تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج مطالعات روی حیوانات به انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی گفت. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و این منطقه شامل مراکز مختلف است.

رابطه بین تغذیه و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدراتها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، تقویت روحیه و دفع افسردگی است و خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، احساس آرامش و رضایت را در افراد ایجاد می کند. این احساسات گاهی بیشتر است ؛ به خصوص زمانی که میزان چربی غذاهای شیرین زیاد باشد.
خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و پس از آن فرد احساس خوشایندی می کند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از مردم از شیرینی گریزانند و شور و ترش می شوند؟

بسیاری از مردم رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها تصور می کنند که خوردن شیرینی منجر به چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم شیرینی را خیلی دوست دارند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، هنگام مواجهه با یک گیاه ناشناخته که ترش یا تلخ بود ، احساس ناراحتی می کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما نحوه عملکرد آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز ترشح می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. این مواد شیمیایی مشابه مغز تریاک در مغز عمل می کنند و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تشکیل می شود. این پدیده در زنان به دلیل تغییر طبیعی در ترشح هورمونهای جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی ، که احساس لذت را در مرد ایجاد می کند ، بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاهخواری و خوردن گوشت بر رفتار افراد

گوشت اندروژن ذخیره می کند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند وضعیت خفیف تری دارند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
تحقیقات نشان داده است که افراد افسرده دارای غلظت سرمی یکسان با افراد سالم هستند. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر در دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در افراد افسرده تقریباً نصف افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نمی توانید سیاه و سفید را ببینید. و هرگونه مسئله را به طور کامل رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. زیرا این غذاها وسوسه کننده هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده کم از این فست فودها ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه معمولی و روزانه ، و اینکه جوانان به مواد طبیعی میوه و سبزیجات روی آورده و مایعات بیشتری نیز مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادات خوبی داشتیم و آن این بود که از مهمانان با آب لیمو پذیرایی کنیم. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین شده است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل تر ، متعادل و متنوع تر. به طور طبیعی ، ماشین بدن ، یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا ، بهتر کار می کند.
او رویدادهای صنعت غذا را بازگو می کند که ما ایرانی ها را از سنت های ما دور کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و توسعه ارتباطات فرامرزی باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه سنت های زیادی وجود دارد که ما ایرانیان از آن پیروی می کنیم. علاوه بر این ، دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و روند فست فودها و چیپس و پنیر که دارای چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی هستند. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. اگر جبران نشود ، تحریک عصبی به طور طبیعی رخ می دهد. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و طبیعتاً سیستمی است که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، بدن خود را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد غنی از آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمینانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن ، نقش اساسی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


ترکیبات پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید