رژیم غذایی سلیاک گلوتن و چاقی را بشناسید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان علل بسیاری از اختلالات و حساسیت های غذایی را که گاه منجر به بیماری های مربوط به دستگاه گوارش می شود ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن شنیده باشید ، اما ممکن است همه چیز را در مورد آن ندانید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی ضروری توسط بدن است.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه می شوید ، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن حساسیت روده کوچک داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در ادامه ، اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامتی ضروری است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این اختلال اغلب ارثی است و در طول زندگی با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی سلامت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک نمی تواند مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را تنظیم می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود ، قوام چسبناکی به آرد می دهد. این خاصیت چسبندگی هنگام پخت حجم نان را می بخشد و بافت ترد و جویدنی به آن می بخشد و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی نیز به آن می بخشد.
اما متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم ، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم یافت می شود. همچنین برخی افراد نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم فاقد گلوتن ، توصیه می شود تا حد امکان از خوردن غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن ، که معمولاً شامل غلات ، گندم ، آرد بلغور ، سبوس گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم حاوی جو ، چاودار است ، خودداری کنید. به سعی کنید غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد نهایی فاقد گلوتن هستند. بنابراین به گزینه های بدون گلوتن در بسته بندی مواد غذایی توجه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید مصرف کنید عبارتند از:

  • پروتئین حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، لبنیات ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی های جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جاتهمه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • حبوباتلوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع شامل: بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • و همچنین محصولات ویژه نان که فاقد گلوتن هستند.

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. یک برنامه جدید به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن در حال حاضر در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن در غذاها را شناسایی کنید. فقط آن را در تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب است بدانید برخی غلات ، نان ها و غذاهای گندمی بدون گلوتن نیز به طور طبیعی وجود دارند ، مانند نان های بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر و بیسکویت هایی که در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم یافت می شود.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید ، از تمام نان های حاوی گندم اجتناب کنید. در عوض ، می توانید از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت عدم وجود گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود فرنگی ، آرد سویا ، پودر/آرد بادام استفاده کنید. می توانید از روتی تهیه شده از نارگیل استفاده کنید. ارد.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین در انتخاب های خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما فکر می کنند ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. افرادی نیز هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن چاق هستند ، اما ارتباط گلوتن و چاقی ممکن است به دلیل سوء هاضمه یا یبوست به دلیل حساسیت به گلوتن باشد.

برای پی بردن به بیماری سلیاک ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. چند هفته پس از بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و از نظر علائم مورد آزمایش قرار بگیرید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نمی کند ، ممکن است چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شما شود.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی ممکن است مستقیماً باعث چاقی نشود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. هنگام شروع رژیم بدون گلوتن ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی غذاهای حاوی گلوتن را جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. این به این دلیل است که غذاهای فاقد گلوتن اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید رژیم غذایی را با این رژیم دنبال کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده “بدون گلوتن” مانند کیک ، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید ، زیرا می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. اضافه کردن. بنابراین ، بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی را در بدن افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • بهبود باروری
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی به شما پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل را در یک کاسه با میوه های خرد شده به انتخاب خود یک شبه خیس کنید. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید …

دیدگاهتان را بنویسید