رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در سراسر جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک که دارای کربوهیدرات کم و چربی زیاد است می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند و حتی برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلالات شناختی می تواند بهبود یابد. این مقاله رژیم کتوژنیک را شرح می دهد و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را برای یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده کلی این رژیم این است که کربوهیدرات کم ، چربی بالا و پروتئین زیاد بخورید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، میزان کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی با کربوهیدرات حذف شده جایگزین می شود و حدود 75 درصد کالری شما از چربی تأمین می شود. پروتئین ها در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کنند.

به دلیل تعداد محدود کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن گلوکز را با چربی به عنوان منبع اصلی انرژی جایگزین می کند – فرایندی به نام کتوز.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در اثر کاهش چربی هنگام کاهش قند در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل کالری بالای آن اجتناب کنید ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک در کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب هستند. علاوه بر این ، این رژیم اشتها را سرکوب می کند و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن بسیار کمک می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان می کند. برای رسیدن به کتوز و ماندن در آن حالت ، باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. بدن افراد متفاوت است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، رسیدن و ماندن در مرحله کتوز آسان تر است.

انواع مختلف کتوژنیک

نسخه های مختلفی از این رژیم وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: این نوع رژیم دارای کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​است ، به عبارت دیگر ، این نوع 75٪ چربی ، 20٪ پروتئین و فقط 5٪ کربوهیدرات مصرف می کند. چرا رژیم؟
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: در این روش ، اجازه مصرف کربوهیدرات در بازه های کوتاه بین وعده های غذایی ، به عنوان مثال ، پس از 5 روز محدودیت ، به مدت 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات شما را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک TKD هدفمند: در این نوع رژیم غذایی ، می توانید هنگام ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه نوع استاندارد رژیم غذایی است ، اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. در این نوع رژیم غذایی ، درصد پروتئین مصرفی 35 درصد ، چربی 60 درصد و کربوهیدرات ها همان 5 درصد است.

البته مورد دوم و سوم در بین ورزشکاران و بدنسازان محبوب است.

دیدگاهتان را بنویسید