«زبان عشق» کتاب جاری است، در فضای آکادمیک آموزش گویش ها جایی ندارد


گزارش کردن خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «زبان عشق» سعی کرده است به ساده ترین روش کاربردی ترین نکاتی را که زبان آموز برای یادگیری لهجه عراقی از ابتدا به آن نیاز دارد، ارائه دهد. این محتوا در قالب گفتگو، اصطلاحات، قوانین و تمرین تنظیم شده است. زهرا کتیری نویسنده دو مقاله در زمینه بررسی گویش عراقی است که به بهانه چاپ چهارم کتاب خود به این کتاب و وضعیت آموزش گویش عراقی و امکانات و کاستی های آن در ایران. گفتگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

قبل از هر سوال باید بپرسید “لهجه” به چه معناست؟ اساساً تفاوت یا رابطه بین «گویش» و «عربی رسمی» که در مدارس تدریس می شود چیست؟
لهجه ها یا لهجه ها اشکالی از زبان هستند که از نظر آوایی و دستوری با زبان اصلی تفاوت دارند. مانند لهجه شیرازی و گویش مشهدی زبان فارسی. این بدان معنی است که هر زبان دارای یک فرم استاندارد است و شامل مجموعه بزرگی از لهجه ها و گویش ها است. آنچه در عربی «لهجه» یا «عامه» نامیده می شود، زیرمجموعه عربی فصیح است.

به طور کلی آنچه به عنوان زبان عربی می شناسیم به سه دسته تقسیم می شود: دسته اول عربی «کلاسیک» یا قرآن است که زبان فصاحت و فصاحت است و برای کسانی که می خواهند ادبیات عرب بخوانند در نظر گرفته شده است. . و متون کهن به صورت تخصصی. دسته دوم، فصیح، استاندارد یا «ادبی» عربی است که زبان دانشگاهی، نوشتاری، زبان اخبار و شکل رسمی گفتار و نوشتار است و در همه کشورهای عربی به عنوان گویش استاندارد آموزشی در مدارس استفاده می شود. . و نوشتن کتاب و مجلات.

دسته سوم «گفتار»، «جلفی» یا «دریه» عربی است. هر منطقه از جهان عرب گویش محلی خود را دارد و گاهی اختلافات بین آنها به حدی است که عرب ها مجبور می شوند با هم به زبان عربی صحبت کنند. تعدد لهجه‌ها و گویش‌ها در زبان عربی دلایل زیادی دارد، مانند نفوذ زبان‌های پیشین در آن مناطق، تسلط حکومت‌های مختلف در کشورهای عربی و غیره. گویش ها بر اساس جغرافیای فرهنگی و زبانی به چند دسته اصلی تقسیم می شوند. لهجه های مصری، سوری، مغربی، خلیجی و عراقی که هر کدام زیرمجموعه های خاص خود را دارند، به عنوان مثال لهجه سوری شامل لهجه های لبنانی، سوری، اردنی و فلسطینی است. خود گویش، به عنوان مثال گویش عراقی، گاه بر حسب نیاز شهرهای مختلف، تلفظ، اصطلاحات و گاه فعل های خاص خود را دارد. مثلاً زمان حال استمراری مانند «من کتاب می خوانم» در بغداد «دا اقرا الخطاب»، در کربلا و نجف «جای اقرا الخطاب» و در بصره «غد اقرا الخطاب» نامیده می شود.

با این اوصاف، ضرورت یادگیری لهجه های مختلف چیست و ضرورت یادگیری آنها چیست؟
فردی که می خواهد مترجم رسمی شود یا در مجامع علمی و دانشگاهی به زبان عربی روان سخنرانی کند، باید زبان عربی را روان یاد بگیرد. البته زبان عربی روان اساس لهجه های عربی است. اما گویش ها زبانی گفتاری و روزمره هستند. به قول معروف لهجه ها زبان مردم کوچه و بازار است. اگر بخواهیم با “مردم” یک کشور ارتباط برقرار کنیم و دوستی پیدا کنیم و فقط از طریق سخنرانی رسمی با طبقه نخبگان ارتباط برقرار نکنیم، باید به زبان مردم صحبت کنیم و باید گویش را یاد بگیریم. وقتی رابطه ما با یک کشور عربی فراتر از روابط رسمی است و می خواهیم با «مردم» رابطه مستقیم داشته باشیم، باید گویش آن منطقه را یاد بگیریم تا یک رابطه درست، عمیق و کامل شکل بگیرد.

بآموزش رای له گز از کجا باید شروع شود و در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟
وی سال ها در زمینه آموزش روان عربی فعالیت می کند. لغت نامه ها، برنامه ها، کتاب های درسی استاندارد داخلی و بین المللی و آموزش رسمی در مدارس و مؤسسات وجود دارد. معلمان خوبی هم هستند. به عنوان یک رشته دانشگاهی مورد توجه بوده و هنوز هم هست. اما در حوزه مورد تاکید، آثار آغاز شده عمری کمتر از یک دهه دارند. تعداد کتاب های آموزش گویش موفق و ناموفق استاندارد و غیر استاندارد از انگشتان هر دو دست کمتر است. تعداد بسیار محدودی از اپلیکیشن ها که البته در ابتدا هستند و به مرحله تکامل نرسیده اند. همچنین هیچ فرهنگ لغت یا منبعی برای یافتن کلمات و اصطلاحات وجود ندارد. چندین مؤسسه بزرگ و مشهور آموزش زبان به آموزش گویش عراقی روی آورده اند. در دانشگاه ها و موسسات رسمی و آموزش عالی جایی برای آموزش لهجه وجود ندارد و در این زمینه به صورت موردی در قالب تشکل ها اقداماتی انجام می شود. تعداد ساعات آموزش مداوم و منظم در این زمینه در کل کشور بسیار بسیار کم است. فضای رسمی سمینارها در این زمینه فعال نیست. اما در زمینه‌های غیررسمی، به‌ویژه پس از شیوع کرونا و مجازی‌سازی آموزش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، فعالان به آموزش لهجه عراقی پرداختند که به عربی ایرانی یا عراقی‌های مقیم ایران و یا در شهرهایی مانند مشهد و قم به دلیل حجم زیاد صحبت می‌کردند. حضور زائران عراقی با لهجه عراقی آشنا شد و به طور کلی باید گفت که یادگیری لهجه عراقی در ابتدای راه است و همچنان مراحل آزمون و خطا را طی می کند.




از تألیف کتاب «زبان عشق» بگویید و این ایده از کجا آمده است؟
من معتقد بودم تا زمانی که مطالب به صورت «کتاب» در نیامد و رسماً در معرض دید عموم قرار نگیرد، کامل نمی‌شود و به نقطه‌ی نهایی تعالی و تکامل نمی‌رسد. همچنین مراقبت و تجربه ۱۵ ساله معلمی و مدرس، همراه با دانشی که در مورد مزایا و معایب حوزه آموزشی و کاستی های مطالب و منابع موجود در حوزه گویش عراقی یافتم، راهنما شد. برای نگارش کتاب لاگه الحب. البته در این مسیر از اساتید ممتاز دانشگاهی و غیردانشگاهی توصیه های زیادی دریافت کردم که باید قدردان آنها باشم. با این حال، این کتاب بر دوش آثار قبلی ایستاده و قطعاً از آنها آموخته و سعی کرده از کاستی های آنها جلوگیری کند. زیرا کار بعدی که دیگران انجام می دهند ممکن است گامی رو به جلو از تجربه این کتاب باشد و اصل یادگیری لهجه عراقی را یک قدم جلوتر ببرد.



تفاوت این کتاب با آثار مشابه چیست؟ در واقع ویژگی برتر این کتاب نسبت به سایر کتاب های این حوزه چیست؟
همه منشورها قبل از خودشان آثاری قرضی هستند. این اثر علاوه بر ابداعات خود، از محتوای آموزشی موجود نهایت استفاده را برده و مرهون تمامی تلاش ها و تولیدات قبلی است، اما سعی شده در نحوه، محتوا، ساختار و … چیزی به آنها بیفزاید و این رشته را به خود اختصاص دهد. یک گام بزرگ رو به جلو . لاگه الحب شاید تنها کتاب یا یکی از کتاب های یادگیری لهجه عراقی «بر اساس استاندارد کتاب های آموزش زبان» باشد. حاوی کامل ترین “قوانین” لهجه است. برخی از این قواعد که جنبه اکتشافی دارد در جزوات دیگر فعالان آموزش گویش یافت شده و به صورت ناشناس وام گرفته شده است. این در حالی است که برخی از معلمان و دانش آموزان به اشتباه تصور می کنند آموزش لهجه های عربی فارغ از هر قاعده و قانونی است. البته با پیروی از روش آسان، تمام درک و “مکالمه محوری” انجام می شود و نخواستیم تجربه ناموفق یادگیری گرامر در مدرسه را تکرار کنیم. یعنی زبان آموز برای مکالمه اعتماد به نفس پیدا می کند.

در نظر نگرفتن تسلط زبانی و سطح مخاطب و ارائه محتوای انبوه نقطه ضعف رایجی است که در بسیاری از جزوات و جزوات به چشم می خورد. آموزش این کتاب “گام به گام” از مبتدی تا پیشرفته است. کتاب آموزشی باید با “تمرینات” برای تثبیت همراه باشد. این نیز یکی از نقاط ضعف رایج محصولات آموزش لهجه است. سالها تجربه تدریس برای مخاطبان در سطوح مختلف سنی و توانایی های زبانی و مشاوره با اساتید مجرب ما را به روشی سوق داد که آن را «آموزش ترجمه محور» نامیدیم. به این ترتیب زبان آموز بر اساس همان یادگیری اولیه شروع به ساختن جملات در سطح مبتدی می کند و به این ترتیب ساختار ذهنی او با این مهارت آشنا می شود و این باعث می شود که بتواند به راحتی جملاتی با سبک درست بسازد. در گفتگو “عربی سازی” کامل متون عربی که خواندن را آسان می کند. تدوین فرهنگ لغت که از ملزومات کتاب آموزشی است و استفاده از نویسندگان و مشاوران عرب زبان برای تمرکز بر زبان عربی امروزی (که در گویش بسیار حائز اهمیت است) از ویژگی های کتاب آموزشی استاندارد است که در این کتاب مورد توجه جدی قرار گرفته است.

برای اولین بار محتوای صوتی و تصویری کتاب در قالب یک کد QR در دسترس مخاطبان قرار گرفت و دردسر حمل سی دی یا نگهداری چندین فایل کتاب در لپ تاپ یا گوشی را از بین برد. در عین حال، دسترسی به مشاوره اضافی نیز امکان پذیر است. به این ترتیب این کتاب یک کتاب به روز است و هر از چند گاهی می توان مطالب جدیدی از مطالب آن از طریق دسترسی آنلاین به دست آورد. قبل از انتشار نهایی کتاب، برای ایمنی، نسخه آماده برای انتشار، محدود به صورت دیجیتال، منتشر شد و چندین ترم برای مخاطبان در سطوح مختلف تحصیلی، مشاغل، سنین و هوش زبانی، بسیاری از افراد عقب مانده و چهارم تدریس شد. تصحیحات و اضافات انجام شده او این را دید و باعث شد که به وضعیت کنونی خود برسد.