شاخص قند خون چیست؟ چه غذاهایی در این طبقه بندی شده اند؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا شاخص قند خون این نکته مهمی برای افراد مبتلا به دیابت و حتی افرادی است که از رژیم خاصی پیروی می کنند. نوع غذایی که می خوریم می تواند در افزایش قند خون بسیار مثر باشد ، اما با توجه به اینکه رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که سریع هضم می شود و قند را وارد جریان خون می کند ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات مهمی در این زمینه به شما بگوید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، که به عنوان شاخص قند خون نیز شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. محدوده عددی را نشان می دهد میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و به میزان افزایش قند خون در اثر مصرف غذا اشاره دارد. به عنوان مثال ، قند مصرفی با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که سریعتر وارد جریان خون می شود.

به بیان ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا غذاهای دیگر با رتبه 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله در بدن دفع شود ، این عدد 100 خواهد بود. پدر با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند منجر به خطرات جدی مانند دیابت شود.

به گفته متخصصان تغذیه ، مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 برای اطمینان از سلامت بدن ضروری است. برای چنین مدت طولانی هضم و جاذبه اینها در بدن مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری برای این چاکرا مصرف خواهد شد.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی در روز به دو گروه تقسیم می شوند: پیچیده و ساده تقسیم شدند کربوهیدراتهای ساده مانند قند به سرعت جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا در بدن هضم و جذب شود.

شاخص قند خون چه کاربردهایی دارد؟

به عنوان یک ابزار بسیار خوب برای شاخص قند خون پیشگیری از دیابتاثرات چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص توجه می کنند تا رژیم غذایی را برای کاهش وزن یا کنترل بیماری تنظیم کند و رژیم غذایی را بر اساس نیاز بدن تنظیم کند.

به همین دلیل ، شناخت منابع غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین ضروری است. در ادامه به معرفی کامل آنها می پردازیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 امتیاز خوبی برای میزان جذب قند در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف چنین غذاهایی ضروری است که شاخص قند خون آنها کمتر از 50 باشد.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی که دارای شاخص قند خون کمتر از 55 هستند ، غذاهای با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • گفته می شود غذاهایی که دارای شاخص قند خون بین 56 تا 69 هستند دارای شاخص گلیسمی متوسط ​​هستند.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بیش از 70 هستند ، غذاهای دارای شاخص قند خون بالا نامیده می شوند.

اما کدام غذاها حاوی هر یک از این گروه های غذایی هستند؟

غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهای دارای شاخص گلیسمی کمتر از 55 نرخ جذب بالاتری دارند و در نتیجه مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با این حال ، یک فرد بهتر می تواند وزن خود را کاهش داده و حتی دیابت را کنترل کند.

به طور کلی ، این گروه از غذاها باید بیشتر از سایر گروه ها در رژیم غذایی سالم استفاده شوند تا نتایج مطلوب برای سلامت بدن به دست آید. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و…
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود فرنگی ، لوبیا ، عدس ، قزل آلا و…
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل ، نان گندم کامل
  • محصولات لبنی ، از جمله ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 میزان جذب متوسطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. این گروه از غذاها اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف بیش از حد روزانه آنها توصیه نمی شود. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • بیسکویت جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • غذاهایی مانند آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر تهیه شده از آنها
  • غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند مانند ماکارونی تهیه شده با آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون وارد می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. اینها همچنین ترشح انسولین را افزایش داده و باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی در طول زمان می شوند. علاوه بر این ، انرژی به دست آمده از غذاهای این گروه بسیار زیاد است که برای سوزاندن به فعالیت بدنی بالایی نیاز دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت ، خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را توصیه می کنند. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، قند
  • میوه های خشک ، از جمله کشمش و خرما خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، مخصوصا کیک هایی که از آرد برنج تهیه شده اند
  • غلات عمده یا غلات تهیه شده از جو

چرا غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنیم؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین اثرات مطلوب بسیاری دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، پیشگیری از اشتها ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد کف پا و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه تاکید می شود که غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم حذف شوند. همچنین باید انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید