علل گرسنگی مداوم و راههای جلوگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن است که نشان می دهد به غذای بیشتری احتیاج دارد. وقتی احساس گرسنگی می کنیم ، معده ما می تواند سر و صدا کند و ما احساس می کنیم کاملا خالی هستیم. گاهی این گرسنگی با سردرد ، عصبانیت ، بی حالی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چند ساعت بین وعده های غذایی بدون احساس گرسنگی فاصله بیندازند. اما این برای همه صادق نیست. دلایل زیادی وجود دارد که ما دائماً احساس ضعف و گرسنگی می کنیم ، که در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم.

گرسنه

گرسنگی و ضعف مداوم به دلایل زیر:

1. عدم مصرف پروتئین کافی باعث می شود احساس گرسنگی و ضعف کنید

مصرف کافی پروتئین برای کنترل گرسنگی بسیار مهم است. پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد و به بدن کمک می کند کالری کمتری در طول روز مصرف کند ، بنابراین تولید هورمون هایی را افزایش می دهد که احساس سیری ایجاد می کنند. به همین دلیل ، اگر پروتئین کافی در وعده غذایی خود دریافت نکنید ، قبل از وعده غذایی بعدی احساس گرسنگی خواهید کرد.

کدام غذاها حاوی پروتئین هستند؟

غذاهای مختلف حاوی پروتئین هستند ، بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی کار دشواری نیست. محصولاتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یا آجیل و غلات کامل نیز حاوی پروتئین هستند.

2. کم خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب کافی برای سلامت عمومی بدن بسیار مهم است و برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی ضروری است. خواب کافی در برابر بیماریهای خطرناک و مزمن محافظت می کند. خواب خوب و شبیه به عامل کنترل کننده اشتها است زیرا بر هورمون های افزایش دهنده اشتها تأثیر می گذارد. کمبود خواب باعث افزایش سطح این هورمون ها و افزایش احساس گرسنگی در فرد می شود. برای داشتن بدن سالم و کنترل اشتها ، 8 ساعت خواب شبانه بدون وقفه داشته باشید.

3. ما بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنیم

کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین های خود را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که در پخت نان و پاستا استفاده می شود. از سوی دیگر ، این نوع کربوهیدرات ها حاوی فیلرهای فیبر نیستند و بدن آنها را به سرعت هضم می کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده نیز سطح قند خون را کاهش می دهند. در نتیجه می توان کم کم از گزینه ها استفاده کرد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و کربوهیدرات هایی هستند که اشتها را کنترل می کنند.

گرسنه

4. نقش چربی بر احساس گرسنگی

چربی نقش مهمی در سیر نگه داشتن بدن شما دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش بیشتر طول می کشد و در معده می ماند ، بنابراین احساس گرسنگی دیرتر ایجاد می شود. افرادی که سعی می کنند چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند ، اشتهای بیشتری برای قند و کربوهیدرات دارند. منابع غذایی پرچرب ، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست پرچرب ، دانه کتان و آووکادو است.

5. ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

نوشیدن آب علاوه بر بهبود سلامت مغز و قلب ، به طور کلی عملکرد بدن را بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش به طور مستقیم به میزان آب مصرفی ما بستگی دارد. نوشیدن یک لیوان آب معده را پر کرده و باعث احساس سیری در معده می شود. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب قبل از غذا نیز کالری دریافتی را کاهش می دهد. گاهی اوقات احساس تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می شود ، بنابراین ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید.

6. هنگام غذا خوردن حواس ما پرت می شود

اگر سبک زندگی پرهیاهو دارید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام می دهید ، همزمان آسیب های زیادی به بدن و سلامتی خود وارد می کنید. این شیوه غذا خوردن در نهایت منجر به دریافت کالری و افزایش وزن می شود. حواس پرتی باعث کاهش آگاهی از میزان غذای مصرفی می شود ، بنابراین بدن بعداً مشکلات سیری ایجاد می کند.

7. استرس و اضطراب زیادی داریم

در برخی افراد ، استرس اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است که سیگنال های گرسنگی را به مغز می فرستد. اگر شیوه زندگی شما استرس زا است ، به احتمال زیاد همیشه احساس گرسنگی می کنید.

8. عوارض جانبی برخی داروها که مصرف می کنیم

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای دیابت ، داروهای ضد بارداری ، ضد تشنج و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات برای تغییر برخی از داروها می توان با پزشک مشورت کرد ، اما در برخی موارد فقط به موارد قبلی نیاز است تا تاثیر این عارضه به حداقل برسد.

9. رابطه بین وضعیت سلامت عمومی بدن و احساس گرسنگی

در نهایت ، سلامت عمومی بدن باید بررسی شود. از آنجا که ضعف و از دست دادن اشتها و افزایش اشتها می تواند نشانه مشکل در بدن باشد ، به عنوان مثال ، پرکاری تیروئید این وضعیت را در بدن تشدید می کند. به همین دلیل ، چکاپ های دوره ای کل بدن برای جلوگیری از ایجاد مشکلات داخلی در بدن لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید