غبارروبی شعر غدیر در ادبیات انقلاب اسلامی



این شاعر، پژوهشگر و داور جشنواره های ادبی در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وی گفت: پس از انقلاب اسلامی، تحولات و حوادثی که در پیشرفت جامعه رخ داد، موجب پیدایش آثار ادبی شد و محبوبیت رهبر فقید انقلاب، امام خمینی (ره) بیشترین سهم را در ایجاد آثار داشت. این کار.

محدثی خراسانی افزود: هجوم رژیم بعث عراق و آغاز دفاع مقدس نقطه عطفی در روند شکل گیری ادبیات انقلاب شد و ملت مسلمان همچون همه ابعاد در مقابل این تهاجم با پشتوانه ایستادگی کردند. رهبری امام (ره) و وحدتی که برگرفته از تعالیم عالیه اسلام است و به انسجام رسیده است، جریان های فرهنگی، هنری و ادبی و به تبع آن شعر نیز به انسجام رسیده است. فضای سرشار از شور و حماسه و عاطفه که به برکت فرهنگ شهادت و ایثار ایجاد شد، زمینه ای را برای ظهور شعری استوار ایجاد کرد و شعر انقلاب به هویت خاصی دست یافت.

وی با بیان اینکه در شعر انقلاب بسیاری از مفاهیم دینی و مبانی دینی که قرن ها در خاک محو نشده بودند، چهره جدیدی یافتند، اظهار داشت: در این نگرش جدید مفاهیم و مبانی اساسی مانند غدیر و ولایت ظهور کرد. . به گونه ای که گویی تازه وارد مدار دین شده اند. این مفاهیم به جایگاه واقعی خود دست یافتند و منشأ دگرگونی، تحرک و قدرت برای راه اندازی بزرگترین انقلاب قرن شدند.

محدثی خراسانی با اشاره به جایگاه غدیر تصریح کرد: غدیر خاستگاه ولایت در اسلام و مفهوم والای و عمیق شخص دوم جهان اسلام امیرالمومنین(ع) و ظهور و امامت آن حضرت است. امام خمینی (ره) با هم آمیخته شدند و از این آمیختگی در فضای انقلاب، ولایت به عنوان یکی از اساسی ترین مبانی دینی اسلام و تشیع ظهور کرد.

وی جدایی این مقوله از خلافت را یکی از ابیات شعر انقلاب در خصوص خلافت خواند و افزود: مردم امانت الهی در دست ولی هستند و ولی امر به عنوان جانشین امام عصر(عج) ناخدای کشتی اسلام، چتر حمایتی خود را بر سر آنان می گسترد و آنان را در راه راست حمایت می کند. در منظر شعر انقلاب، ولایت به زندگی معنا می بخشد و ناامیدی را به امید تبدیل می کند و جایگاه ولایت در پاسخگویی به مسائل شرعی و دینی خلاصه نمی شود و در منظر شعر انقلاب. اقتدار کشور را دارد. همچنین ولی طیف وسیع و چند بعدی و مجموعه ای از خشم، عشق، ترس و شادی است.

«خدایا، اگر خون منافق هنوز از شمشیر تو می چکد
با گریه یتیمان کوفه
مثل هم نباش!
هیبت شما ذهن را درگیر می کند
و باعث می‌شود که منطق خودسوزی کند.»

محدیسی خراسانی در پایان گفت: با انقلاب و کاروان روح الله به سرچشمه اسلام رفتیم، همراه با پیامبر اکرم (ص) لحظات بعثت را در غار حرا احساس کردیم، در پرتو نور قرار گرفتیم. با او نبوت کرد و با پیامبر از اوج فرود آمدیم و در گوش مکه مژده توحید را فریاد زدیم. با علی (علیه السلام) در خانه ماندیم و با او سکوت کردیم و سکوت خود را با او شکستیم و بر حاکمان قیام کردیم و سرانجام به شهادت رسیدیم و محراب به خون ما عطرآگین شد. ما حتی با انقلاب به دوران حساس امامت حسن بن علی (علیه السلام) سفر کردیم و وقتی مصلحت اقتضا کرد، صلح را پذیرفتیم و زهر را نوشیدیم. همه این لحظات به دلیل احساس عمیقی که ما نسبت به آن داشتیم در فرهنگ و هنر و ادبیات انقلاب منعکس شد.