ما باید در تولید و توزیع ادبیات عاشورایی نظام تشویقی و حمایتی داشته باشیم



خبرگزاری کتاب ایران (ابنا) ناهید حسن پور: یکی از زیباترین و دیدنی ترین رجاهای کربلا، بیت شعر معروف «امری حسین و نعم الامیر، سرور فؤاد البشیر النظیر» است که در روزگار امروز بسیار خوانده و شنیده ایم.

بیت اول این منظومه یکی از غنی ترین و حماسی ترین ذخایر فکری و عاطفی شیعیان است که در بیان عظمت و مقام والای امام حسین (ع) نقش مؤثری داشته است. از روز عاشورای محرم سال ۶۱ هجری تا امروز اکثر مداحان و بزرگان و وعاظ در مجالس عزاداری و ذکر مصیبت اهل بیت از آن استفاده می کنند. نکته جالب توجه این است که در برخی منابع، شاعر این شعر معروف به عنوان شهید ایرانی حاضر در روز عاشورا به نام اسلم دیلم قزوینی معرفی شده است. این خود نشانه ای بارز از ذوق و زیبایی و استعداد ایرانیان در شعر و شعرخوانی است که سابقه ای طولانی دارد.

ورود حادثه عاشورا به عرصه ادبیات یکی از عوامل ماندگاری و پایداری نهضت امام حسین (ع) است. اما آنچه باعث حضور پررنگ‌تر شعر در روایت عاشورا شد، سوگواری و سوگواری این واقعه و از سوی دیگر پیوند عواطف و احساسات با حقیقت واقعه عاشورا است. سادگی، شیوایی، ریتم و ریتم اشعار و ماندگاری که به دلیل سبک و مداحی و خوانش در ذهن مخاطب می ماند، دلیل دیگری بر استقبال بزرگسالان از شعر عاشورایی نسبت به داستان حسینی است. اهل بیت نمایش، زنده نگه داشتن نام خاندان بنی هاشم و برخورد با ظلم ناحق بر خاندان طهارت و برائت را تایید می کنند. گواه این مطلب منابع معتبر تاریخی و روایی است که در بیانی زیبا بیان کرده اند که حضرت ام البنین (علیها السلام) در رثای فرزندانش اشعار جاودانه ای سروده است; بالاخره این اثر ادبی نقش مهمی در ادبیات ما داشت.

شعر و داستان انواع مختلفی از ژانرهای ادبی هستند که از کلمات برای انتقال مفهومی به مخاطب در قالبی احساسی و با مسیری خاص استفاده می کنند. در این میان آنچه رسالت نویسنده را صد چندان می کند رویکرد و هدف دینی در ادبیات کودک و نوجوان است که باید به گونه ای دیگر انجام شود. ضمناً نویسنده باید در نوشته خود آزاد باشد تا شاهد خلاقیت او در صحنه پردازی و شخصیت پردازی باشیم. در ادبیات معاصر، قالب داستان کوتاه و رمان کارکرد قابل قبولی در طرح و طرح داستان دارد. برخی از نویسندگان معتقدند در پرداختن به مفاهیمی که بیانگر حقیقت دین و واقعه عاشورا است، باید با حفظ منابع و بدون تأثیرگذاری بر داستان و شخصیت های اصلی در یک واقعه تاریخی و با حماسه، آن را به گونه ای دیگر معرفی کرد. . اصطلاح.

گرهی که امروزه در ادبیات دینی کودک و نوجوان وجود دارد، سلیقه متفاوت نسل جدید است که نباید از آن غافل شد و ما را از وظیفه اصلی خود دور می کند. گرهی که با گشودن آن خلأ ناگفته مکتب امام حسین (ع) و یارانش را برای مخاطبان پر می کند، نکته ای ضروری و در خور توجه ویژه.
مطالعه و استفاده از سوابق صاحب نظران در زمینه کتابخوانی، مورخان و دعوت از آنان در حوزه ادبیات برای همراهی و عدم انحراف طرح از مسیر واقعی، از مهمترین و اصلی ترین موضوعاتی است که نویسنده و ناشر باید به آن توجه کنند. سر و کار دارد با. .

متأسفانه در تولید، عرضه و توزیع آثار مذهبی مشکلی وجود دارد که نویسنده را مجبور می کند تنها به عشق، علاقه و حرفه خود توجه کند. در کشور ما، داستان‌ها و رمان‌های مذهبی، اگر به صورت اقتباسی نباشد، زمینه رشد نویسندگان مشهور و ناشران برجسته را فراهم کرده است. ما با این واقعیت تلخ روبرو هستیم. در حالی که ذوق هنری، استعداد و احساس سرشار از معنویت در شاعران و نویسندگان ایرانی قابل تحسین است. در این راستا باید تلاش کرد و نظام تشویقی و حمایتی انجام داد تا شاهد شور و نشاط ملی برای حفظ امام حسین (ع) در عرصه خلق آثار فاخر در عرصه شعر و داستان باشیم. گروه های سنی مختلف (کودکان، نوجوانان و بزرگسالان) و در ژانرهای مختلف.