متون باستانی درباره جایگاه و ارزش آب چه می گویند؟ تیشتر در نبرد دیو خشکسالی و خدای باران


خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و ایام گرم سال و با توجه به اهمیت صرفه جویی و مدیریت مصرف آب و انرژی، هفته ای به نام صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری می شود تا توجه جدی تری شود. پرداخت شده. به مدیریت مصرف پرداخت شد تا روزهای سخت تابستان را پشت سر بگذارد. به گفته مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران، امسال دومین سال خشکسالی را پشت سر می گذاریم و در استان تهران نسبت به سال گذشته حدود ۳۲ درصد کسری بارندگی داریم و این آمار به خوبی وضعیت نامطلوب آب را نشان می دهد. تهران. منابع خبرگزاری ایبنا در این گزارش به بررسی جایگاه آب در متون کهن پرداخته است تا جامعه بیشتر متوجه اهمیت آن شود و در مصرف آن صرفه جویی جدی کند.

آب برای ایرانیان نماد علم، پاکی، ایمان و باروری است. بازگشایی رمزهای نمادین آب، زمینه ای برای درک عمق آثار هنری فراهم کرده است که نمادهای آب را به عنوان قدیمی ترین و ارزشمندترین نمادها در بر می گیرد. آب اولین عنصری است که همه چیز از آن به وجود آمده است، بنابراین آب نماد باستانی رحم و باروری و همچنین پاکی و تولد دوباره بوده است. در بسیاری از اسطوره های خلقت در هند، خاورمیانه و مصر، افسانه هایی وجود دارد که وجود اقیانوس کیهانی را قبل از خلقت جهان بیان می کند. در ریگودا آمده است: “در آغاز همه چیز مانند دریای بدون نور بود.” در متون بعدی، برهما، خدای خالق، زمین را در آغاز هر عصر کیهانی یا کالپا از آب بالا می برد، نقشی که بعداً به ویشنو واگذار شد.

تمدن های بزرگ در کنار آب ها و دریاها شکوفا شدند. در مراسم مذهبی آب امیدبخش و حیات بخش بود. مردم بر این باورند که آب دارای قدرت پنهان خاصی است که می تواند آنها را از بیماری های مختلف نجات دهد. آنها حتی معتقد بودند که آب به مردگان امید به زندگی می دهد، بنابراین مردم معتقد بودند که آب نماد زندگی است.

آب نماد جاودانگی انسان است که در نماد اساطیری این عنصر نشان داده شده است. با توجه به اینکه آب به عنوان منبع طراوت و حیات جاودانه شناخته می شود، الگوی اساسی و جوهره آب، آب حیات است که ایده های جدید گاهی آن را با مکانی در آسمان تداعی می کنند. آب روان چشمه‌ها و آب زنده نسخه‌های اساطیری واقعیت‌هایی فراتر از جهان‌های طبیعی و متافیزیکی، منحصربه‌فرد و مذهبی هستند. طبیعی است که همه به این آب دسترسی ندارند و به هیچ وجه نمی توان به آن دست یافت. پیمودن راهی که به چشمه آب حیات منتهی می شود و به دست آوردن آن مستلزم نذر و نیاز و امتحان است.

آب نماد اندیشه و خرد است. در ریگودا، اولین موجودی که پس از ترکیب محرک اول و ماده اولیه، آب، پدید آمد، عقل کل بود. در اوپانیشادها، اسپرم و آب خالق نور و بقا هستند. در واقع آب نور مایع است. ما بیش از نور معرفت مثال می زنیم. اینگونه است که آب حکمت نور را به ارث می برد. به همین دلیل کسانی که به نور علم یا حکمت دست یافته اند در حال راه رفتن روی آب تصور می شوند. نماد آب و آبی نشان دهنده توجه به این منبع حیات است. همچنین ممکن است قابل توجه باشد که پاشیدن آب پشت سر مسافر نشان دهنده مشکل است، به طوری که جاده صاف باشد و مسافر سالم به مقصد برسد و سالم برگردد.

آناهید (Arvisura Anahita) ایزدبانوی آب، باران و باروری در ایران باستان است. او خدای محبوبی است و همواره مورد توجه و احترام بسیاری از پیروان بوده است. به گفته ایرانیان تیشتر ایزدی است که با باران پیوند خورده است و از این رو منشأ همه آنها منشا باران و باروری است. در تیشتشت اوستا نبرد این ایزد با آپوش که دیو خشکسالی و خشکسالی است بیان شده است. این دیو از باریدن باران جلوگیری می کند. تیشتر به کمک خرد مینو و با همکاری خدای باد آب را به سمت بالا می راند و به یاری ایزد برز آپام نپات و فروهر (نگهبان انسان) و به یاری ایزد هوم و بهمن. امشاسپند به مبارزه با دیو خشکسالی می رود.
ظاهراً آپوش در میان فاتح یا آب‌پوش، دشمن تیشتر است و کار او این است که از فرستادن آب‌های باران‌زا به آسمان جلوگیری کند. ستایش های آناهید به دوره های بسیار قبل و حتی قبل از زرتشت برمی گردد. اردو به معنای رطوبت است، در ابتدا نام رودخانه ای مقدس بوده است و بر اساس یک اصل مشهور در اساطیر، نام روحانه دارای ویژگی الهی است. او را همتای الهه سرس وتی در آیین ودایی می دانند. سوره یا سوره بخشی دیگر از نام اوردوسورا آناهیتا است.

ابتدا بر رود اردو فرمانروایی کرد، به تدریج بر همه آبها حکومت کرد و بر حسب رابطه خود پدر و مادر آنها شد و از آپام نپات پیشی گرفت و تصویر آپام نپات در شخص او حلول کرد. تجسم او در آبان یشت اوستا زنی جوان، خوش اندام، قدبلند، خوش چهره با دستانی سفید و بدنی برازنده با کمربندی در وسط است.
آناهیتا به عنوان یک افسانه مقدس در ایران شناخته می شود. اردو سور آناهیتا الهه تمام آب های زمین و سرچشمه اقیانوس کیهانی است. او بر چرخی که چهار اسب (باد و باران و ابر و تگرگ) می کشند سوار می شود و مایه حیات و پاک کننده نطفه هر مرد و رحم هر ماده (نشانه پاکی و قداست) است. به دلیل ارتباطش با زندگی جنگجو است و در نبرد از او می خواهند که زنده بماند. آناهید همیشه به صورت دختری جوان، زیبا و هیکل ظاهر می شود و در زمان هخامنشیان از کرامت فراوانی برخوردار بود و به همراه مهر و اهورامزدا مثلثی را تشکیل می دادند که اساس آیین هخامنشی بود.

تیشتر ایزد و ستاره باران‌ساز آریایی‌ها است، ستاره‌ای که در اوستا نام «بارور» دارد که نشان‌دهنده اهمیت این ستاره برای نژاد آریایی است. مردم آریایی تیشتر را ستاره آریایی می نامند. بر اساس باور آریایی ها، تیشتر رحم زنان پارسا را ​​صاف می کند تا فرزندان نیکو و تخم مردان آریایی به دنیا بیاورد. به دلیل خشکی ایران و چون خدای باران دیو خشکسالی را نابود می کند و برای سرزمین آریایی شادی و فراوانی می آورد، برای ایران خشک و بی آب، ستاره باران زا بزرگترین اشاره به اهورا است. ; بنابراین این ستاره برای ایرانیان عزیز است.

تیشتر در نبرد بین خشکسالی و باران با دیو خشکسالی «آپوش» که سه نبرد می‌کند می‌جنگد. در نبرد اول، آپوش تیشتر را شکست می دهد و هزار «خسار» (معیار در زبان پهلوی) را می راند. تیشتر به اهورامزدا دعا می کند که اگر سزاوار ستایش باشد مردم او را ستایش نکنند. اهورامزدا خود تیشتر را دعا می کند، این بار تیشتر اوش را هزار سال از فراهکرت (دریای بزرگ) دور می کند. در نبرد سوم، خدای باران پیروزی نهایی را بر دیو خشکسالی به دست می آورد.

از یاوران باران، الهه «آردویسوراناهیتا» و ایزد «آپم نپات» هستند. همچنین یکی از مترادف های دیو خشکسالی و دیو سال های بد (قحطی) است. در جنگ های سه گانه ایزات تیشتر مانند گاو نر قوی و پا دراز است و دیو خشکسالی مانند گاو سیاه و کوتاه تن است. ایزدبارانزا به صورت اسبی سفید با پیشانی بلند و دم بلند و دیو خشکسالی به صورت اسبی سیاه با دم بریده و اندام کوتاه ظاهر می شود.

در بیت ۴۴ اوستای تیشریش آمده است: «به ستاره درخشان و باشکوه تیشتر که اهورامزدا او را به سرور و نگهبان همه ستارگان برگزیده است، چنانکه زرتشت برای مردم است» برای مردم ایران دعا می کنیم. که در خشکی زندگی می کنند خدای باران بسیار مهم است زیرا خدای باران به آنها فراوانی می بخشد و سال خوبی برای آنها به ارمغان می آورد و به همین دلیل است که ایرانیان به خدایان باران احترام می گذارند و ستاره تیشتر را اسطوره آریایی می نامند. ستاره.

انشا کوتاهی در مورد تیشتیش که نبرد خدای باران و دیو خشکسالی است و شاید بتوان درام ساخت: «وقتی پیریکا به شکل سنگ‌های بهشتی راه باران را می‌بندد، تیشتیش مانند قوی به نظر می‌رسد. اسبی در آسمان به سوی دریای پهناور جاری می شود و آب را به هم می زند و این آب هر ساله به هفت سرزمین می رسد تا تمام سرزمین آفریده اهورا و مردم از آن بهره مند شوند و داده های خوب اهورا در این سرزمین های آریایی افزایش یابد. .

تیشتر رو به درگاه اهورامزدا می کند که هرگاه مردم با من دعا کنند با شادی و برکت اهورایی آنها را زنده کنم و آبها را از ابرها رها و باران کنم. تیشتر و ستارگان اطرافش، تیش طریایینی، ستویس، هفتورنگ و وئنت را می ستاییم. در ده شب اول، تیشتر به شکل جوانی خوش تیپ، بلند قامت، چشمان روشن و پانزده ساله در آسمان ظاهر شد و مهمانداران آواز خواندند: «کسی که با آیین خود برای او دعا می کند و برای او دعا می کند. تا به او آمرزش و شادی و فرزندانی زیبا عطا کنم.

در ده شب دوم تیشتری، چهره و ترکیب گاوی با شاخ های طلایی در آسمان روشن پرواز می کند و مرا می ستاید تا برایش گل های گاو و خرد و اندیشه بیاورم. در ده شب سوم به صورت اسبی سفید و زیبا با زین و افسار طلایی در آسمان پرواز می کند و می آید و از آن طرف دیو آپاوشا به صورت بی مو، خاکستری، زشت ظاهر می شود. و اسبی سیاه بی دم و سه شبانه روز در هم می آمیزند و آپاوشا تیشتر را شکست می دهد و او را هوسر می کند از دریای فرحکرت رانده می شود.

تیشتر بنگ ناله کرد که حالا آب مزدیسنیان کم است، چرا آنچنان که باید خدایان را نیایش نکردند تا در دستان آریم قوتشان زیاد شد، مانند ده اسب، ده شتر، ده گاو، ده. کوه‌ها و ده رودخانه‌ای که کشتی در آن‌ها می‌رفت، آنگاه اهورامزدا صدای تیشتر را شنید و گفت: «من خود این خدای شکوهمند را می‌ستایم و هر چه بخواهد به او قدرت می‌دهم، پس تیشتر مانند اسبی سفید و زیبا. به دریای پهناور فرود آمد و در تاریکی با آپوش کشتی گرفت.» و او را هزار فرسنگ از فرحکرت دور کرد. بدین ترتیب تیشتر شاخ می زند که من خوشحالم اهورا مزدا. اکنون آبهای حیات بخش خواهد بارید، رودخانه ها پر از آب و مزارع سیراب می شوند، سپس تیشتر به شکل اسب سفید دریا را پر از امواج خروشان می کند، آب برمی خیزد و بر هفت دیار می بارد. ایجاد شده توسط مزدا خدای بادهای قوی، زنده و بلعنده و خدای آپمنپات این آب را به مقدار مناسب در هفت سرزمین توزیع می کند.

نامه های راهنما:

آیین ها و جشن های کهن در ایران امروز، محمود روح الامینی، اشارآگاه،
تاریخ اساطیر ایران، جان هیلنز، ترجمه: ژاله آموزگار، انتشارات چشمه.
زبان فرهنگ اسطوره، ژاله آموزگار، معین
اوستا (قدیمی ترین سرودهای ایرانی)، ترجمه جلیل دوستکاه، مروارید
یشتا – یاسن – چورد اوستا، ابراهیم پورداود، اساطیر
اعیاد آب، هاشم رازی، بهیات