مثال رژیم کتوژنیک تفاوت رژیم کتوژنیک با رژیم کم کالری چیست؟ فواید این رژیم برای بدن


رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم کاهش وزن سریع است و بسیاری از افراد از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می کنند. در رژیم کتو ، بدن شما به جای کربوهیدرات از چربی برای متابولیسم استفاده می کند. این بدان معناست که در این رژیم شما باید چربی مصرف کنید تا چربی بسوزد!

پرسش و پاسخ رژیم کتوژنیک 1 - نمونه رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک ، رژیم کتو ، رژیم غذایی پرچرب ؛ این یک پروتئین کم کربوهیدرات و متوسط ​​است که برای کاهش سریع وزن بسیار مورد توجه است. در رژیم کتو ، چربی اضافی و تجمع یافته بدن بدون احساس گرسنگی سوزانده می شود.

کتو ممکن است ساده ترین رژیم غذایی نباشد ، اما اگر از دستورالعمل های رژیم غذایی خود پیروی کنید ، رسیدن به هدفتان طولی نمی کشد و از نتایج آن بسیار راضی خواهید بود.

رژیم کتوژنیک چگونه عمل می کند؟

روش رژیم کتوژنیک به این ترتیب ، کالری بیشتری از پروتئین و چربی و کربوهیدرات کمتر دریافت می کنید. در رژیم کتو ، شما باید کربوهیدرات هایی که به راحتی هضم می شوند مانند قند ، نوشابه ، شیرینی و نان سفید را حذف کنید.

به طور معمول ، منبع انرژی بدن کربوهیدرات ها (محصولات قندی) است. اما در این رژیم غذایی بدن ذخیره چربی و در صورت لزوم پروتئین تامین می شود. در حقیقت ، استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت به کاهش وزن شما کمک می کند. در رژیم کتو ، رژیم غذایی مبتنی بر کاهش مصرف کربوهیدرات ها (محصولات قندی ، نشاسته ، برنج ، نان و …) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.

در رژیم کتوژنیک ، شما باید کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز مصرف کنید ، در نهایت انرژی شما کم می شود (قند خون که بدن می تواند به سرعت مصرف کند). معمولا 3 تا 4 روز طول می کشد. سپس بدن شروع به تجزیه پروتئین و چربی برای تامین انرژی می کند که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

صندلی 1 - نمونه رژیم کتوژنیک

تفاوت کتوژنیک با رژیم کم کالری

طبق یک مطالعه ، افرادی که رژیم کتوژنیک داشتند ، 2.2 برابر وزن کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم کالری داشتند ، کاهش دادند. سطح کلسترول ، تری گلیسیرید و HDL نیز در افرادی که رژیم کتو دارند بهبود یافته است.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد این رژیم دارای اثرات بیشتر و بهتری نسبت به رژیم های کم چرب است. یکی از دلایل این امر این است که در کتوژنیک می توانید به دلیل رژیم کم چرب وزن بیشتری کاهش دهید ، حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید.

برخی از فواید این رژیم عبارتند از:
  • کمک به کاهش سریعتر وزن ؛
  • افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان ؛
  • مقابله با آکنه ؛
  • مبارزه با دیابت ؛
  • درمان صرع ؛
  • از بین بردن اختلالات سیستم عصبی ؛
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

1 z31KKC7rnDxlxiiZQwUgMQ - نمونه رژیم کتوژنیک

چگونه می توان رژیم کتوژنیک را رعایت کرد؟

چگونه کتوژنیک را شروع کنیم؟ اگرچه روش های مختلفی برای شروع کتو وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، اما بهترین نتایج معمولاً با 5 مرحله زیر به دست می آید:

  • دور اول: حذف سریع گلوکز از غذاهای کربوهیدرات دار از جمله غلات ، سبزیجات نشاسته ای ، میوه ها و غیره.
  • مرحله دوم: این بدن شما را مجبور می کند تا منبع جایگزین سوخت را پیدا کند: چربی (آووکادو ، روغن نارگیل ، ماهی آزاد).
  • مراحل یوگا: در عین حال ، در صورت عدم وجود گلوکز ، بدن نیز شروع به سوزاندن چربی و تولید کتون می کند.
  • مرحله 4: هنگامی که سطح کتون در خون به نقطه خاصی می رسد ، شما وارد حالت کتوز می شوید.
  • مرحله 5: این وضعیت ناشی از سطوح بالای کتون باعث کاهش سریع و مداوم وزن می شود تا زمانی که به وزن بدن سالم و پایدار برسید.

توصیه هایی برای پیروی از رژیم کتوژنیک

شما سالها به الگوی رژیم عادت کرده اید. رژیمی که در آن گندم و برنج بخش عمده ای از رژیم غذایی شما بودند. حالا داستان فرق می کند. شما باید بیشتر از حد معمول چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. این تغییر برای بسیاری از افراد گیج کننده است. توصیه می کنیم در صورت امکان قبل از شروع رژیم با متخصص مشورت کنید.

آب و نمک را به خاطر بسپارید!

هنگام شروع رژیم کتو یا رژیم کم کربوهیدرات ، حتماً مایعات زیادی بنوشید. فراموش نکنید که آب همیشه بهترین گزینه شما است. همچنین مقدار کافی نمک مصرف کنید. مصرف نمک علائم اولیه بی اشتهایی مانند سردرد و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

کتوژنیک برای چه مواردی ممنوع است؟

رژیم کتوژنیک برای افرادی که اضافه وزن دارند ، دیابت دارند یا می خواهند متابولیسم خود را بهبود بخشند بسیار مناسب است. اما برای ورزشکاران حرفه ای که می خواهند در بدن خود عضله بسازند یا وزن خود را افزایش دهند ، رژیم غذایی مناسب نیست. این رژیم ، مانند سایر رژیم های غذایی ، تنها در صورتی مثر است که آن را به مدت طولانی رعایت کنید.

نمونه رژیم کتوژنیک

شنبه :

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات هم زده با روغن نارگیل

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با یک مشت بادام

شام: استیک مرغ یا گوشت گاو با سبزیجات

یکشنبه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک مرغ یا گوشت گاو با سبزیجات

شام: چیزبرگر بدون نان با سبزیجات سرخ شده در کره

دوشنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: سالاد میگو با مقداری روغن زیتون

شام: گوشت چرخ کرده سرخ شده در پیاز با سبزیجات سرخ شده در کره

سهشنبه :

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات هم زده با روغن نارگیل

ناهار: مانند قبل از شام ، گوشت چرخ کرده سرخ شده با پیاز و سبزیجات سرخ شده در کره

شام: ماهی قزل آلا سرخ شده در کره با سبزیجات

چهار شنبه :

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون با یک مشت بادام

شام: کوفته قلی با سبزیجات

پنج شنبه:

صبحانه: املت با سبزیجات سرخ شده در کره

ناهار: مثل شام روز قبل

شام: گوشت گوسفند چرب با سبزیجات

جمعه:

صبحانه: 100٪ تخم مرغ و ژامبون

ناهار: استیک گوشت با سبزیجات

شام: بال مرغ کبابی یا کبابی با سبزیجات

توصیه می شود در رژیم لاغری خود از انواع سبزیجات استفاده کنید و همچنین با پخت انواع غذاها با تزئینات جالب ، رژیم را برای خود راحت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید