مراقبت های بهداشتی لوین


چاقی در مردان و زنان متفاوت است

چربی بدن بر مردان و زنان تأثیر متفاوتی می گذارد.

ترکیبی از تجمع چربی شکم و تجمع چربی ران نیز به ویژه در زنان ظاهر می شود. (عکس: Representative/Pixabay)

بمبئی: در سطح جهانی، چاقی در زنان بیشتر از مردان است. زمان آن فرا رسیده است که نام واژه چاقی را به «چاقی-شیرینی» تغییر دهیم.

چاقی موضوعی پیچیده‌تر از یک موضوع صرفاً خودکنترلی است، زیرا زنان چاق، به‌ویژه زنان و دختران نوجوان و افراد چاق، هنوز در زمینه‌هایی مانند ثبت نام در دانشگاه، اشتغال و فرصت‌های اجتماعی با تبعیض روبرو هستند.

قربانیان معمولاً در یک چرخه معیوب از عزت نفس پایین، افسردگی، تسلیت پرخوری، چاقی، طرد اجتماعی و اقدامات خود تخریبی بیشتر قرار می گیرند. در این فرآیند، زنان با مشکلات سلامتی متفاوتی نسبت به مردانی که با چاقی مشابه مواجه هستند، مواجه می شوند.

اکثر بزرگسالان به دلیل سیستم پیچیده ای از مکانیسم های خنثی، هورمونی و شیمیایی که مصرف انرژی را در محدوده های نسبتاً دقیق متعادل می کند، وزن بدن خود را ثابت نگه می دارند.

ناهنجاری های این مکانیسم ها، که بسیاری از آنها به طور کامل شناخته نشده اند، منجر به نوسانات وزن بیش از حد می شود که شایع ترین مشکل اضافه وزن و چاقی است.

وزن بدن مجموع استخوان ها، ماهیچه ها، اندام ها، مایعات بدن و بافت چربی است. هیچ دلیل بیولوژیکی وجود ندارد که نشان دهد افراد باید با افزایش سن وزن بدن خود را افزایش دهند، مگر اینکه بخواهند به طور داوطلبانه توده عضلانی خود را افزایش دهند.

افزایش وزن و افزایش چربی در دوران بارداری و شیردهی امری روانی است و باید به مرور زمان برگردد. چربی ذخیره انرژی اولیه بدن به شکل تری گلیسیرید در انبارهایی است که از بافت چربی تشکیل شده است.

درصد مناسب چاقی برای یک زن بالغ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد وزن بدن و حدود ۱۲ درصد چربی ضروری است. در زنان، چربی ضروری ۵ تا ۹ درصد از چربی بدن مخصوص جنس را در سینه ها، ناحیه لگن و ران ها تشکیل می دهد.

این چربی های ضروری در هر دو جنس شامل چربی های ذخیره شده در مغز استخوان، قلب، ریه، کبد، طحال، کلیه ها، روده ها، ماهیچه ها و بافت های غنی از چربی سیستم عصبی هستند و برای عملکرد طبیعی فیزیولوژیکی ضروری هستند.

چربی ذخیره شده چربی است که در بافت چربی زیر پوست و اطراف اندام های داخلی تجمع می یابد تا از آن در برابر ضربه محافظت کند.

انواع چاقی:

  • نوع ۱ – توده اضافی بدن یا درصد چربی – غلبه کل بدن، نه یک ناحیه خاص.
  • نوع ۲ – چربی اضافی زیر جلدی (Andriod) – چربی شکمی، چربی اضافی زیر پوست روی تنه به ویژه در ناحیه شکم که به آن رسوب چربی اندروید یا “سیبی شکل” نیز گفته می شود، این نوع چاقی در مردان شایع تر است. بالا است و ارتباط زیادی با مقاومت به انسولین دارد.
  • چاقی مرکزی نوع ۳/ چربی اضافی احشایی شکم مقدار بیش از حد چربی در ناحیه شکم (حفره شکمی) و ارتباط نزدیکی با عوامل خطر مانند عدم تحمل گلوکز، چربی خون بالا و فشار خون بالا دارد. افزایش سن نیز عامل مهمی در تجمع چربی احشایی است.
  • نوع ۴ چربی اضافی ران (gynaeid) – رسوب بیش از حد چربی در اطراف ران و باسن که به آن چاقی گلابی شکل نیز گفته می شود. چاقی تناسلی در زنان شایع تر است و رسوبات چربی ذخایر انرژی برای حمایت از نیازهای بارداری و شیردهی هستند.

زنان مبتلا به این نوع چاقی در زنان چاق هم وزن که چربی خود را در ناحیه شکم حمل می کنند – چاقی مرکزی – مشکلات سلامتی مانند سندرم متابولیک یا اختلال در متابولیسم گلوکز ندارند.

زنان یائسه از الگوی مردانه ذخایر چربی شکمی پیروی می کنند. در نتیجه، این زنان در معرض افزایش خطر ابتلا به اختلالات قند خون، چربی ها و فشار هستند. ترکیبی از تجمع چربی شکم و تجمع چربی ران نیز به ویژه در زنان ظاهر می شود.

توزیع جغرافیایی لیپیدها خطر افزایش چربی خون در بزرگسالان چاق را تعیین می کند. در مردان و زنانی که در دوران نوجوانی چاق هستند، میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت افزایش می یابد.

*سلب مسئولیت: این مقاله توسط دکتر Kiran Rokkadekar – رئیس هیئت مدیره Liven Healthcare Pvt ارائه شده است. Ltd.، پزشک چاقی و مشاور چاقی. نظرات بیان شده در این مقاله نظرات شخصی نویسنده است. حقایق و نظرات در این مقاله منعکس کننده دیدگاه های Deccan Chronicle نیست و Deccan Chronicle هیچ مسئولیت یا مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر