مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


با خطرات رژیم بدون کربوهیدرات آشنا شوید

بدن انسان طوری طراحی شده است که در ترکیب متوازن و متناسب از غذاها عمل کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا ، مانند کربوهیدرات ها ، وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی محدود در مصرف کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند منجر به انواع بیماری ها شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ ایجاد می کنند. فیبرهای نامحلول که فقط در کربوهیدرات ها وجود دارد ، جذب کلسیم را کاهش می دهد ، میزان کلسیم در ادرار را کاهش می دهد و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. توصیه می شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و حرکات نامناسب روده

بدن ما برای عملکرد صحیح روده روزانه حداقل به 30 گرم فیبر نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، فیبرهای محلول در آب و دسته دوم ، انواع که در آب حل نمی شوند. فیبر نامحلول نقش مهمی در کاهش تولید مدفوع و زمان دفع آن دارد. رژیم های کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمی دارند که خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو که سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول هستند ، در رژیم غذایی گنجانده شوند. مصرف فیبر خطر یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، کپک و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد. این رژیم ها افراد را تشویق می کند تا مقدار زیادی پروتئین حیوانی بخورند که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که منجر به سخت شدن دیواره عروق و افزایش خطر حمله قلبی می شود. فیبر که رژیم غذایی کربوهیدرات بالایی دارد ، خطر سفت شدن ، گرفتگی و لخته شدن عروق را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. رژیم غذایی سالم شامل 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدرات با فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل کمبود کلسیم به مدت طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. کلسیم دفع شده در ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که اگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم برای مدت طولانی پیروی کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. و بنابراین یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصصان تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هرگونه رژیم غذایی که در دراز مدت بدن را از کالری لازم محروم کند. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن توده عضلانی یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در زمان کمتری وزن کم کنیم ، ماهیچه هایمان را از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهند نتایج مشابهی دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. آنها منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را مختل کرده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای انقباض و انبساط ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند و بنابراین احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن انجام دهید. کربوهیدرات هایی که فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کربوهیدرات کم است. آنها به دلیل انرژی ناکافی برای عضلات و مغز و احساس ضعف و خستگی و ناتوانی در ورزش ، انتخاب مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی کاهش وزن سالم رژیمی است که در آن تمام گروه های غذایی کافی باشد و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نکند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن ، نقش اساسی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


ترکیبات پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید