منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع مهم غذایی آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبل ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت می کند. در این بخش ، ما منابع غذایی آنتی اکسیدان ها را مورد بحث قرار می دهیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

اکثر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات بیشتر از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) هستند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر میزان آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات ها هستند که منبع غنی آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی رایج در آسیا هستند. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها  متخصص تغذیه اصفهان

میوه

میوه ها نیز مانند سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. میوه های رنگ روشن دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند و میوه ها یا سبزیجاتی که رنگی هستند آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه هایی که فقط پوست رنگ دارند دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات سبوس دار دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده هستند. فرآیندهای انجام شده بر روی دانه ها می تواند تأثیر مهمی بر میزان آنتی اکسیدان آنها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها حاوی غلات غنی مانند غلات صبحانه به همراه برخی آنتی اکسیدان های مفید هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی محصولات غلات می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که ذخیره چنین غذاهایی باعث کاهش میزان آنتی اکسیدان آنها می شود.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر میزان فلاونوئیدهای موجود در چای را کاهش نمی دهد. عصاره گیاهان بومی نیز در برخی از نقاط جهان استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمینانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن ، نقش اساسی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


ترکیبات پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید