نوشتن خوب بهترین انتقام است



به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ابنا) «زنی که همیشه آنجاست» شامل دو قسمت از داستان ها و اشعار دوروتی پارکر آمریکایی و کلمات قصار او است که پایان کتاب را تشکیل می دهد. داستان های کوتاه «مکالمه تلفنی»، «احساسات»، «والس» و همچنین اشعار این مجموعه محصول دورانی است که زنان به تازگی در ادبیات آمریکا نقش می بندند. ادبیات دوروتی پارکر ممکن است پیشنهادهای زیادی در جغرافیای ادبیات زنان ارائه کرده باشد که نویسندگان پس از او می توانند آن را دنبال کنند و ادامه دهند. زیرا زنان در آثار ادبی خود به دنبال یکدیگر بودند.

داستان های پارکر با کمترین توصیف از طبیعت و محیط و بیشترین توصیف از ظاهر شخصیت ها روایت می شود. دیالوگ ها به وضوح طبقه متوسط ​​آمریکای آن زمان و دغدغه ها و مشغله های آنها را نشان می دهد. او در برخی از داستان های کوتاه خود بر تک گویی های نمایشی تکیه می کند. این چند داستان مانند «احساسات»، «والس» یا «گفتگوی تلفنی» که همگی در این مجموعه گردآوری شده اند، از ریتم خاصی پیروی می کنند. طنز گزنده و نگاه مشکوک او به روابط انسانی داستان های او را دراماتیک تر می کند. شخصیت های داستانی او از زندگی او و دوستانش الهام گرفته شده است. زنان و رنج هایشان در عشق موضوع اکثر آثار اوست. داستان «مکالمه تلفنی» که وسواس های بیمارگونه یک زن در یک رابطه عاشقانه را آشکار می کند، مهم ترین اثر پارکر است.
«خواهش می کنم، خدا. بذار الان بهم زنگ بزنه خدای عزیز، همین الان به من زنگ بزن. من هیچ چیز دیگری از شما نمی خواهم. من واقعا نمی خواهم. این خیلی زیاد نیست که از شما بخواهم. من برات خیلی کوچیکم خدایا این برای تو کوچک است. فقط بذار به من زنگ بزنه خواهش میکنم خدایا لطفا لطفا.”

زبان شعر دوروتی پارکر ساده و محاوره ای است. او حتی الامکان از کلمات فانتزی و ادبی دوری می کند و در حین صحبت سعی می کند شعر بگوید. شعر او ناب، خام، صادقانه و بی زینت است. هیچ توصیف تصویری و شعری در آن نیست. شعری است که براحتی شعله ی خواننده را برمی انگیزد و گاه لبخند می زند. گاهی اوقات از بازی های وزن، قافیه و زبان برای پرت کردن حواس خواننده استفاده می شود. صحبت از عشق تلخ دغدغه همیشگی اوست. شاید بتوان این زبان زنانه را در آثار دوروتی پارکر بررسی کرد. پارکر یک نویسنده فمینیست با حس طنز گزنده است. در آهنگ “زنی که همیشه آنجاست”، طنز او در تمسخر معیارهای مردسالارانه مشهود است:
“آه که می توانستم به تو لبخند بزنم و سرم را خم کنم
و توهین هایت را با لب های مشتاق فرو ببر
و دهانت را با چیز سرخ خوشبو رنگ آمیزی کنی
و ابروها را با انگشتان خود دنبال کنید
وقتی اسم کسانی را که دوستشان داری به من می گویی
می توانم با چشمان مشتاق بخندم و تعجب کنم
و همچنین در جواب می خندی و هرگز نگاه نمی کنی
که هزار بار برای کوچولوی دلم مرد”


در نهایت در مورد قصارهای او باید گفت که کنایه و کنایه از جسورانه ترین ویژگی های سبک دوروتی است و قصارهای او به همین دلیل شهرت دارند. این در همین جمله دیده می شود: «خوب نوشتن بهترین انتقام است» و در این جمله:
“اولین کاری که صبح انجام می دهم
میخوام اول مسواک بزنم
و سپس زبانم را تیز کن”

آثار و نوشته های دوروتی پارکر متاثر از زندگی او است. او در اواسط تابستان ۱۸۹۳ در خانواده ای متوسط ​​از پدری یهودی آلمانی و مادری کاتولیک در نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد و سرانجام پس از یک زندگی پر از تب در سن ۷۳ سالگی در آخرین سال. او در روزهای بهار سال ۱۹۶۷ بر اثر حمله قلبی به طرز عجیبی درگذشت و پس از چندین اقدام ناموفق خودکشی و زندگی پر از درگیری های عاطفی، در هتلی در نیویورک درگذشت. جسد او سوزانده شد و خاکسترش بعداً روی بنای یادبودش در بالتیمور گذاشته شد.

او همچنین دستی در فیلمنامه داشت و دو بار نامزد جایزه اسکار شد. اما به دلیل فعالیت های چپ سیاسی، مدتی ممنوع الکار شد. از فیلمنامه های او می توان به روباه های کوچک، حادثه فمینیستی و ستاره ای متولد شد اشاره کرد.

دوروتی پارکر را نماد عصر جاز می نامند. کتاب زنی که همیشه آنجاست کتابی مناسب برای آشنایی با قلم این نویسنده و شاعر آمریکایی است که توسط انتشارات ترنجستان در ۸۰ صفحه با قیمت ۴۷ هزار تومان با ترجمه رزا جمالی منتشر شده است. .