نویسنده حرفه ای از دیدگاه های مختلف، نقش جریان سیال ذهن و رئالیسم جادویی در القاء و تحریف واقعیت ها استفاده می کند.


گزارش کردن خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) امروز ۲۰ مرداد نشست نقد و بررسی کتاب «مروری بر دیدگاه های معاصر» با حضور فرخاناز علیزاده نویسنده اثر، کامران پارسی نژاد نویسنده و منتقد ادبی، داود ملکی نویسنده و پژوهشگر و هادی خورشاهیان نویسنده و منتقد ادبی. ، در تالار عاشوری کانه، کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

این کتاب به زبان ساده خواننده را با مفهوم زاویه دید و ویژگی های آن آشنا می کند و علاوه بر مطالب نظری، خواننده با مثال های متنی، تحلیلی و تطبیقی ​​مواجه می شود. نویسنده کتاب «مروری بر دیدگاه های مدرن» در این کتاب کوشیده است تا تفاوت های موجود را در قالب اثری کاربردی در تشریح ادبیات مدرن، همراه با شناخت روان شناسی دیدگاه های مدرن تبیین کند. خواننده کتاب «مروری بر دیدگاه های معاصر» با دیدگاه هایی چون دانای کل، مفسر اول شخص و تحلیلگر محدود آشنا می شود و سعی می شود توضیحات با نمونه های متنی نویسندگان معاصر و مجموعه داستان های کوتاه آنها تکمیل شود. از جمله مطالب این کتاب می توان به تعریف دیدگاه، ادبیات مدرن، پیشرفت روانی دیدگاه های اول شخص مدرن، انواع تک گویی، خود حدیث یا تک گویی، جریان سیال ذهن، راوی دوم شخص و دیدگاه مختلط.

در این نشست، کامران پارسی نژاد، نویسنده و پژوهشگر ادبی، در سخنانی با اشاره به اهمیت نگارش کتابی در زمینه اصول داستان نویسی و اذعان به اینکه در کشور ما چنین آثاری وجود ندارد، گفت: انتشار هر اثری در این زمینه. یادگیری اصول داستان نویسی ارزشمند است و در این زمینه خوب است با نظرات نویسندگان غربی که پیش از ما بوده اند آشنا شویم.

پارسی نژاد با بیان اینکه ترجمه در ایجاد تحول مثبت در جریان ادبی کشورمان موثر است، افزود: لازم است این روند با ترجمه رمان ها و آثار تخصصی غربی ها در حوزه نقد ادبی و داستان ادامه یابد و محدود نشود. خود را به جمع آوری آثار پیشینیان خود برسانیم. ایجاد یک جریان بزرگ ادبی و نهضت ترجمه در کشور ما نیازمند حمایت متولیان فرهنگی است.

وی همچنین بر لزوم سرمایه گذاری متولیان فرهنگی کشورمان بر روی آثار نویسندگان مستعد تاکید کرد و گفت: امارات برای نویسندگان عرب و همچنین نویسندگان عرب زبان ایرانی فرش قرمز پهن می کند و آثاری را به آنها سفارش می دهد. در کشور ما حمایت خاصی از نویسندگان نمی شود و بسیاری از تصنیف ها با موضوعات خوب و ارزشمند کنار گذاشته می شوند.



پارسی نژاد با اشاره به نقش مدرنیسم و ​​پیدایش داستان هایی درباره جریان سیال ذهن تحت تأثیر جریان های سیاسی و اجتماعی بر ادبیات غرب، گفت: مدرنیسم در کشور ما به شکلی که در ادبیات غرب ظاهر شد، ایجاد نشد. نویسندگان ما در دوران پهلوی با ایجاد شکاف و انحراف از جریان رایج ادبی، آن را مورد تایید امثال فروغ و جلال قرار دادند و از آن فاصله گرفتند. زیرا این انحرافات و دگرگونی ها در کنش اکثر شاعران ناشی از ناآگاهی از ادبیات کلاسیک و عدم علاقه به شعر نو و آزاد بود.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر در ایران با ایجاد یک جریان شبه روشنفکری مواجه بودیم که صرفاً با الگوگیری از غربی ها باعث شکسته شدن مسیر ادبیات داستانی شد و اگرچه نویسندگان بزرگ غرب از جمله تولستوی و ویکتور هوگو در کشور ما خود را مدیون ادبیات فارسی می‌دانستند، نویسندگانی ظهور کردند که از عناصر بومی ایرانی استفاده نکردند و با آثار کلاسیک فارسی آشنایی نداشتند.

این منتقد ادبی با اشاره به سفیانه و عارفانه نادر ابراهیمی در مقدمه غنای ادبیات فارسی، تصریح کرد: ادبیات مدرن به مونولوگ های درونی و جریان سیال ذهن ختم نمی شود و استعمار می توانست از نویسندگان بومی که تحصیل کرده اند بهره برداری کند. اروپا به عنوان ابزاری برای تلقین از افکار خود استفاده کنید. نویسنده با جریان سیال ذهن و رئالیسم جادویی می تواند به فشار یا تحریف حقایق کمک کند و به تدریج مسائلی مانند برده داری و جنگ ویتنام را فراموش کند.

پارسی نژاد معتقد است که از جریان سیال ذهن می توان در انواع ادبی از جمله ادبیات دفاع مقدس استفاده کرد.

دیدگاه ارزشمندترین عنصر داستان است
در این نشست هادی خورشاهیان نویسنده و پژوهشگر ادبی با بیان اینکه بهتر بود نویسنده کتاب «گذر از دیدگاه های مدرن» بیشتر از منابع خارجی استفاده می کرد، به این فاصله توجه کنید.



هورشاهیان با تاکید بر اینکه دیدگاه ارزشمندترین عنصر یک داستان است، افزود: گاهی اتفاقات، گاهی مضمون، گاهی شخصیت یا زمان و مکان بیشترین اهمیت را در داستان دارند، اما هیچ دیدگاهی بر دیگری برتری ندارد. و انتخاب دیدگاه بر اساس نیاز نویسنده است.

وی تصریح کرد: یک داستان نویس حرفه ای از دیدگاه های مختلف استفاده می کند و می تواند در حوزه های مختلف زیبا و ماهرانه بنویسد.

داوود ملکی، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست با بیان اینکه گاهی تقسیم بندی ها و ارائه مطالب مختلف برای ژانرها، مکتب ها و دیدگاه ها باعث سردرگمی نویسندگان جوان می شود، گفت: نگاه به خود نویسنده بستگی دارد. نقطه نظر. ذهن و مطالبی درباره اصول اگر بخواهیم داستان بنویسیم، آزادی عمل را از نویسنده سلب می کنیم.

وی «گذری بر دیدگاه های مدرن» را کتابی آموزشی ارزشمند اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در عین حال نویسندگان باید به دنبال اصالت نظر خود باشند و نگاه بر اساس نیاز و شرایط اجتماعی تغییر می کند.

دنیای مدرن دیدگاه های جدیدی ارائه می دهد
در این نشست فرحناز علیزاده نویسنده کتاب «گذر به دیدگاه های مدرن» با بیان اینکه برخی از نویسندگان تنها بر اساس استعداد ذاتی خود می نویسند و پرداختن به ژانرها و مکتب ها برایشان مشکل است و سپس به تدریج عناصر داستان را یاد می گیرند، گفت: اصول نوشتن



وی با بیان اینکه مدرنیته در ایجاد تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در زندگی مردم موثر بوده است، گفت: مدرنیته باعث شده برخی واقعیت های درونی بر واقعیت های بیرونی غلبه کند، زمان ذهنی بر روایت نویسنده اثرگذار است، آرمان گرایی از بین رفته و حکیمانه زوایای جدید شده است. اضافه شد . دنیای مدرن مدرنیست را مجبور می کند که از زوایای مختلف به آن نگاه کند.