نکات تغذیه ای رژیم درمانی متخصصین تغذیه بالینی در کم خونی


مهمترین نکات تغذیه ای در کم خونی عبارتند از:

اهمیت به نکات تغذیه ای در کم خونی ممکن است در پیشگیری و درمان این عارضه مفید باشد. کم خونی یک اختلال شایع است که در آن گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت های بدن وجود ندارد. کمبود آهن و کم خونی آن یکی از مهمترین مشکلات تغذیه ای و بهداشتی در ایران است. این مشکل به ویژه در کودکان و زنان در سنین باروری شایع است.

نکات تغذیه ای در کم خونی

کمبود آهن می تواند در تمام مراحل زندگی مانند کاهش درک و یادگیری عوارض جانبی داشته باشد که بسته به میزان کمبود ، شدت آنها متفاوت است. برای درمان کم خونی ، ابتدا باید علت آن مشخص شود. در مورد کمبودهای تغذیه ای مانند آهن ، بهبود مصرف غذا و مکمل ، گزینه های درمانی مکمل محسوب می شوند.

منابع اصلی غذایی آهن عبارتند از جگر ، کله پاچه ، گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و زرده تخم مرغ. منابع گیاهی سبزیجات برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات مانند عدس و لوبیا نیز حاوی مقادیر مناسبی آهن هستند.

به دلیل کم خونی

کم خونی به دلایل زیادی ایجاد می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

کمبود آهن

شایع ترین علت کم خونی فقر آهن است که بر بدن شما تأثیر می گذارد. مغز استخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. بدون آهن کافی ، بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی برای گلبول های قرمز تولید کند.

کم خونی در برخی موارد

این نوع کم خونی در بسیاری از زنان باردار مشاهده می شود. همچنین در اثر از دست دادن خون مانند خونریزی شدید قاعدگی ، زخم ، سرطان و استفاده منظم از برخی داروهای ضد درد ، به ویژه آسپرین ایجاد می شود.

کمبود ویتامین

علاوه بر آهن ، بدن به اسید فولیک و ویتامین B-12 نیاز دارد تا گلبول های قرمز کافی را بسازد. رژیم غذایی فاقد این ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری می تواند تولید گلبول های قرمز را کاهش دهد.

علاوه بر این ، در برخی از افرادی که به اندازه کافی B-12 دریافت نمی کنند ، بدن قادر به جذب کافی ویتامین نیست و این می تواند منجر به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین شود که به آن کم خطرناک معروف است.

کم خونی التهابی

برخی بیماری ها مانند سرطان ، ایدز ، آرتریت ، بیماری کلیوی ، بیماری التهابی روده و سایر بیماری های التهابی حاد یا مزمن می توانند در تولید گلبول های قرمز اختلال ایجاد کنند.

کمخونی آپلاستیک

این کم خونی نادر و تهدید کننده زندگی زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند. علل کم خونی آپلاستیک شامل عفونت ها ، برخی داروها ، بیماری های خود ایمنی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی است.

کم خونی مرتبط با بیماری مغز استخوان

بیماری هایی مانند سرطان خون و میلوفیبروز می توانند با تأثیر بر تولید خون در مغز استخوان باعث کم خونی شوند. اثرات این نوع سرطان و اختلالات شبه سرطان می تواند از خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر باشد.

میلوفیبروز این نوعی سرطان مغز استخوان است که با تولید طبیعی سلول های خونی تداخل دارد.

کم خونی همولیتیک

این اتفاق زمانی می افتد که گلبول های قرمز به سرعت از بین می روند. برخی بیماریهای خونی تخریب گلبولهای قرمز را افزایش می دهند.

کم خونی داسی شکل

این بیماری ارثی و گاهی شدید است. علت آن کاهش هموگلوبین است که باعث می شود گلبول های قرمز به هلال غیر طبیعی تبدیل شود. گلبول های نامنظم خون زودرس می میرند و در نتیجه کمبود مزمن گلبول های قرمز خون ایجاد می شود.

نکات تغذیه ای در مورد کم خونی را ادامه دهید

میوه های خشک شده (برگ) ، به ویژه برگ زردآلو ، انجیر خشک ، کشمش و دانه های روغنی نیز حاوی مقادیر زیادی آهن هستند. البته باید توجه داشت که به طور کلی جذب آهن از منابع گیاهی کم است.

ویتامین ها ج که به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات تازه و خام وجود دارد ، جذب آهن را از منابع غذایی از منابع گیاهی افزایش می دهد.به NSعلاوه بر غذاهای ذکر شده ، زیرا بسیاری از انواع کم خونی فاقد مواد مغذی دیگر مانند اسید فولیک و ویتامین ها هستند B12 منابع کافی از این ریز مغذی ها نیز باید ایجاد شود.

مهمترین و شایع ترین علت کمبود آهن ، مصرف ناکافی غذاهای غنی از آهن مانند گوشت ، به ویژه گوشت قرمز است که منبع غنی آهن قابل جذب است. عادات غذایی نادرست مانند نوشیدن چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا نیز می تواند منجر به کمبود آهن شود.

علاوه بر این ، برخی غذاهای رژیمی ، مانند ساندویچ های آماده ، سوسیس ، هات داگ ، پیتزا و مصرف منظم میان وعده های کم ارزش مانند چیپس ، نوشابه ، شکلات و پفک نیز افراد را در معرض افزایش کمبود آهن قرار می دهد. زیرا این غذاها اغلب دارای آهن کمی هستند. مصرف نان که از جوش شیرین استفاده می کند یکی دیگر از عوامل ایجاد کمبود آهن است.

نکات تغذیه ای در کم خونی

نظرات متفاوتی در مورد استفاده از مکمل های آهن در دوران قاعدگی وجود دارد. مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر کم خونی فقر آهن ندارید ، مصرف زیاد این ماده و تجمع آن در بدن به دلیل خاصیت اکسید کننده آهن می تواند خطرات احتمالی مانند بیماری قلبی را در پی داشته باشد. سرطان.

سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 ، گزارشی منتشر شد که مکمل متناوب آهن را در زنان در سنین باروری در مناطقی از جهان با شیوع بالای کم خونی فقر آهن توصیه می کرد. البته همانطور که گفته شد ، توصیه برای مصرف مکمل های آهن در افراد مختلف متفاوت است و باید با آزمایش خون همراه شود و در موارد عادی ، رعایت نکات توصیه شده برای جلوگیری از کم خونی کافی است..

در همه انواع کم خونی ، میزان هموگلوبین خون کاهش می یابد و اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام ها کاهش می یابد. از بین انواع مختلف کم خونی ، سه مورد بسیار شایع است. اینها سه نوع هستند:

  1. نارسایی کمبود آهن
  2. کمبود اسید فولیک
  3. کمبود ویتامین B12

نکات تغذیه ای در کم خونی

نکات تغذیه ای در کم خونی

تفاوت بین کم خونی فقر آهن و سایر کم خونی ها

در این حالت ، علاوه بر کاهش سطح هموگلوبین خون ، سلول های خونی به ویژه گلبول های قرمز نیز کوچک می شوند.

کم خونی ناشی از ویتامین B12 و اسید فولیک چیست؟

در این دو نوع کم خونی ، هموگلوبین خون کاهش یافته و سلول های خونی افزایش می یابد. کم خونی فقر آهن را می توان با یک آزمایش ساده تشخیص داد. با این حال ، برای تشخیص کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 ناشی از کم خونی ناشی از اسید فولیک ، امکان انجام آزمایشات دقیق وجود دارد که فقط در آزمایشگاه مجهز قابل انجام است.

این سه نوع علائم جسمانی چیست؟

علائم هر سه نوع کم خونی تقریباً یکسان است. علائمی مانند رنگ پریدگی در طول روز ، خستگی زودرس و شدید. از دست دادن حافظه کوتاه مدت در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن نیز مشاهده می شود.

درمان این کم خونی ها چیست؟

در دراز مدت ، استفاده طولانی مدت از داروهای مرتبط با آن برای همه انواع کم خونی توصیه نمی شود ، اما استفاده کوتاه مدت از این داروها به کاهش علائم کم خونی شدید کمک می کند ، و زمانی که تا حدی از بین برود. رژیم غذایی خوبی را می توان به دست آورد باور می شود

برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن ، خوردن 2 تا 3 وعده گوشت در روز توصیه می شود. در افرادی که به دلیل کمبود اسید فولیک از کم خونی رنج می برند ، خوردن سبزیجات تازه یک تا دو بار در روز رژیم غذایی مناسبی است.

تغذیه و کم خونی

کم خونی را می توان با علل و علائم مختلف تشخیص داد. نکته ای که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش تغذیه در پیشگیری و مدیریت کم خونی است. برخی از داروها و مشکلات مزمن سلامتی می توانند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهند. پزشک شما به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک می کند تا رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از فقر آهن و داشتن زندگی راحت تر ، سالمتر و شادتر مدیریت کنند.

علائم کم خونی

علائم کم خونی بستگی به علت آن دارد. اگر کم خونی ناشی از یک بیماری مزمن باشد ، می توان با آزمایش تشخیص داد.

علائم بسته به علت کم خونی متفاوت است. این علائم در صورت بروز شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • ضعف
  • رنگ پریده یا کم رنگ
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • درد در قفسه سینه
  • دست و پای سرد
  • سردرد

نکات تغذیه ای در کم خونی

نکات تغذیه ای در کم خونی

کم خونی و بیماریهای مزمن

اگرچه انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد ، این وضعیت زمانی رخ می دهد که شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن خود را ندارید.

کم خونی می تواند نتیجه از دست دادن خون ، عوامل ژنتیکی یا عوامل دیگر باشد. بیماریهای مزمن مانند HIV/AIDS ، سرطان ، آرتریت روماتوئید ، بیماری کرون و سایر موارد می تواند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهد. اگر بیماری مزمن دارید ، از متخصص تغذیه خود در مورد افزایش خطر ابتلا به کم خونی سوال کنید.

اهمیت آزمایش سطح آهن

اگر فکر می کنید کم خونی دارید ، حتماً سطح آهن خود را بررسی کنید. میزان آهن مورد نیاز فرد بستگی به جنسیت ، سن و سایر عوامل بهداشتی دارد. انجمن ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند که مردان روزانه به 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. مقدار مورد نیاز آهن برای زنان 19 تا 50 ساله 18 میلی گرم است. زنان 50 ساله و بالاتر روزانه به 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. مصرف بیش از حد یا بیش از حد آهن می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند.

داروها و مکمل های آهن

در صورت تشخیص کم خونی ، مکمل ها و داروهایی برای کمک به مدیریت مشکل برای شما تجویز می شود. همیشه داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید. داروها یا مکمل های خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی را می توان بسته به نوع فرد و عوامل بهداشتی ، موقتی یا مشکل طولانی مدت تشخیص داد. در هر دو مورد ، تغذیه مناسب بخش مهمی در پیشگیری و مدیریت کم خونی است.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به رفع کمبود آهن کمک کند. اگر مستعد کم خونی هستید ، در مورد نحوه تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود با متخصص تغذیه مشورت کنید.

منابع آهن در غذاها

آهن یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاهایی که هر روز می خورید یافت می شود. با این حال ، اگر کمبود آهن دارید ، باید به میزان آهن در رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. ببینید کدام غذاها حاوی سطح آهن هستند و گزینه های شما چیست. غذاهای زیادی سرشار از آهن هستند.

بدن شما بیشتر آهن خود را از منابع گوشت جذب می کند تا از منابع گیاهی. اگر کمبود آهن دارید ، حتماً بوقلمون ، مرغ و گوشت بدون چربی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی ، کلم پیچ و اسفناج از دیگر نمونه های رایج غذاهای غنی از آهن هستند. برخی از غذاهای غنی از آهن که اغلب برای افزایش سطح آهن توصیه می شوند عبارتند از:

  1. گوشت گوساله
  2. گوشت بره
  3. بوقلمون
  4. جوجه
  5. کبد
  6. تخم مرغ
  7. غذای دریایی
  8. نان و غلات
  9. میوه هایی مانند توت فرنگی ، هندوانه ، کشمش ، خرما ، انجیر ، زردآلو خشک ، هلو خشک
  10. حبوبات

در مورد گزینه های غذایی غنی از آهن از متخصص تغذیه خود سوال کنید.

نکات تغذیه ای در کم خونی

کدام مواد غذایی باعث جذب آهن می شوند؟

علاوه بر نیاز به خوردن غذاهای غنی از آهن ، متخصص تغذیه غذاهایی را توصیه می کند که به جذب آهن کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین C می توانند جذب آهن را افزایش دهند.

به دنبال راههای ساده برای ترکیب غذاهای غنی از آهن با منابع ویتامین C باشید. به عنوان مثال ، افزودن گوجه فرنگی و فلفل به سالاد کلم پیچ و اسفناج به شما یک وعده غذایی غنی از مواد مغذی می دهد که به شما در مبارزه با کم خونی کمک می کند. ویتامین E موجود در هویج ، سیب زمینی شیرین ، پرتقال و سایر غذاهای رایج نیز می تواند به جذب آهن کمک کند.

غذاهایی که مانع جذب آهن می شوند کدامند؟

اگرچه خوردن غذاهای سرشار از آهن برای مدیریت کم خونی مهم است ، اما آشنایی با غذاهایی که جذب آهن را محدود یا مهار می کنند نیز مهم است. کلسیم برای سلامت استخوان ها مهم است ، اما می تواند در جذب آهن در بدن اختلال ایجاد کند.

برخی از نان های غلات کامل ، غلات و محصولات سویا حاوی اسیدی به نام فیتات هستند. فیتات و اسید فیتیک می توانند جذب آهن را کاهش دهند ، بنابراین در مورد محدودیت اسید فیتیک در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. قهوه و چای ، به ویژه چای سیاه ، می تواند جذب آهن را مهار کند. بهتر است هنگام غذا خوردن از این مواد اجتناب کنید.

بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از غذا چای یا قهوه بنوشید. اگر کم خونی دارید ، از متخصص تغذیه بخواهید تا به شما در دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای رژیم غذایی کمک کند. متخصص تغذیه شما غذاها را بر اساس نیازهای غذایی منحصر به فرد شما توصیه می کند و غذاهایی را که باید از آنها اجتناب کنید مشخص می کند.

دیدگاهتان را بنویسید