هدف از فرمولاسیون دستیابی به یک درمان موفق است



علی حسین اسفنژاد، مترجم کتاب «رویکرد فرمول بندی بیمار به درمان شناختی رفتاری» در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وی درباره این اثر توضیح داد: موضوع اصلی این کتاب در مورد فرمول بندی بیمار در درمان شناختی- رفتاری است. هدف از فرمولاسیون دستیابی به یک درمان موفق است. به طور خلاصه، فرمولاسیون به معنای ارزیابی جامع و کامل بیمار از بدو تولد تا زمان درمان و شناسایی و فهرست کردن تمام مشکلات و اختلالات بیمار و پیوند دادن آنها به یکدیگر در قالب یک داستان زندگی یک صفحه یا یک پاراگراف است. بیمار.

وی ادامه داد: ویژگی اصلی و دیگر فرمولاسیون این است که با استفاده از یکی از نظریه های اصلی روانشناسی یعنی شناخت، یادگیری و هیجان انجام می شود. یعنی با توجه به مشکلات بیمار، درمانگر نظریه ای را انتخاب می کند که مشکلات بیمار را به بهترین شکل توضیح می دهد و برنامه درمانی مناسب ارائه می کند. هدف نویسنده از نگارش این کتاب، همانطور که در مقدمه نویسنده و در فصل اول بیان شد، پرداختن به انواع بیماران و سایر مسائلی است که نمی توان درمان های مورد حمایت تجربی را به طور موفقیت آمیزی برای آنها به کار برد یا این درمان ها را نمی توان در شرایط دشوار به کار برد. آنها راه حلی برای درمانگران ارائه نمی دهند.

وی افزود: از این رو نگارنده با ارائه روشی منعطف، مبتنی بر درک صحیح از موقعیت و با پشتوانه تجربی، متخصصان بالینی را در شرایط سخت راهنمایی می کند. با توجه به اینکه کتاب فرمول بندی قابل توجهی در درمان شناختی رفتاری در بازار نشر وجود نداشت، تصمیم گرفتم این کتاب را ترجمه کنم. کاربردی بودن این کتاب و روش آموزش گام به گام آن با استفاده از مثال های عینی فراوان، این کتاب را به یک کتاب آموزشی کلاسیک تبدیل کرده است.

اسفنژاد همچنین درباره مخاطبان این کتاب گفت: مخاطبان اصلی این کتاب شامل متخصصان بالینی (شامل روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان) و دانشجویان روانشناسی بالینی و مشاوره و دستیاران روانپزشکی و سایر متخصصان و دانشجویان درگیر در کاربرد درمان شناختی رفتاری هستند. این کتاب تخصصی است و هم منبع آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی و دستیار روانپزشکی محسوب می شود و برای افراد غیر دانشجو با استفاده از درمان شناختی رفتاری قابل استفاده است.

این محقق گفت: بازخوردی که از کارشناسان و صاحب نظران دریافت کرده‌ام این است که فرمول‌بندی یکی از مؤلفه‌های مهم و ضروری درمان شناختی رفتاری است، زیرا بدون انجام آن، مسائل بیمار به‌اندازه کافی شناسایی و مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا بر اساس آن توضیح داده نخواهد شد و بنابراین طرح درمانی چندان موفق نخواهد بود. البته کتاب شامل موضوعات مهم دیگری نیز در خدمت درمان موفق است که از آن جمله می توان به نظارت بر پیشرفت، مدیریت رابطه درمانی، فرمول بندی مجدد و شناسایی و مقابله با شکست درمان اشاره کرد. بنابراین مناسب است که دانشجویان و درمانگران در فرمول‌بندی مهارت پیدا کنند. این کتاب نحوه فرمول بندی را به صورت گام به گام و عملی با استفاده از مثال های عینی فراوان آموزش می دهد.

اسفنژاد در پاسخ به این سوال که دیدگاه شما درباره تعمیم دانش مندرج در این کتاب چیست، توضیح داد: البته تعمیم به معنای معرفی اهمیت و ماهیت آن و آموزش آن در بین دانشجویان و درمانگران ضروری است. یادگیری و تسلط بر فرمولاسیون و همچنین موضوعات اساسی برای درمان موفقیت آمیز (مانند رشد، شخصیت آسیب شناختی، تکنیک های درمانی) ضروری و مهم است.

این مترجم با این جمله ادامه می دهد که فرمول بندی در درمان شناختی رفتاری اساس درمان موفق است، گفت: همانطور که می دانیم امروزه درمان شناختی رفتاری به طور گسترده ای توسط درمانگران برای انواع اختلالات روانی و حتی جسمی و مسائل دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین فرمولاسیون برای درمان موفق و جلوگیری از شکست درمان ضروری است. گفتنی است یکی از ویژگی های مهم این کتاب، فرمول بندی فردی آن است. یعنی فرمول بندی بر اساس مسائل منحصر به فرد فرد است. از سوی دیگر، پروتکل های درمانی موجود برای اختلالات مختلف، قالب کلی دارد که برای همه بیماران مناسب نیست. در این موارد این کتاب راه حل های مفیدی ارائه می دهد. دو ویژگی مهم دیگر این کتاب، تکیه آن بر درمان های تجربی و روش سیستماتیک آن است.

اسفنژاد بیان کرد: مهم ترین موضوع در رابطه با جمله بندی این است که دانشجویان و درمانگرانی که می خواهند یک درمان شناختی رفتاری موفق داشته باشند و از اتلاف وقت و هزینه در درمان های ناموفق خودداری کنند یا در شرایط سخت بالینی تصمیمات مناسب بگیرند باید این کتاب را به طور کامل مطالعه کنند. یکی از مسائل مهم (همانطور که نویسنده کتاب در بخشی از کتاب بیان می کند) عجله درمانگران و بیماران برای شروع درمان بدون ارزیابی و فرمول بندی کامل است. بنابراین به درمانگران توصیه می شود که در مقابل این فشار از جانب بیماران و وسوسه خود مقاومت کنند و دو یا سه جلسه اول را صرف کار مهم و اساسی ارزیابی و فرمولاسیون کامل کنند. از سوی دیگر، این کتاب با مثال های بالینی فراوانی که شامل بیماران خود دکتر پرسون (استاد و درمانگر مجرب در دانشگاه کالیفرنیا برکلی) می شود، راهنمای عملی برای آموزش درمان شناختی رفتاری و آشنایی با مسائل مختلف و چگونه با آنها برخورد کنیم..