همکاری نهاد کتابخانه های عمومی با شبکه ای پویا از کودکان کتابخانه های عمومی به روز شده است


گزارش کردن خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)صبح امروز دوشنبه (۲۰ مهرماه) محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی، علیرضا زند وکیلی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و محمدرضا اسفری، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در کتابخانه عمومی “باباتاچر” از بخش های مختلف این کتابخانه از جمله کتابخانه کودک بازدید کرد.

در این مراسم معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی سازمان امور مالیاتی کشور به تشریح برنامه های سازمان امور مالیاتی کشور در هفته ملی کودک پرداخت و هراتی در سخنانی گفت: نهاد کتابخانه های عمومی رسالت همگانی دارد و آن ترویج فرهنگ است. کتابخوانی در فضای عمومی کتابخانه ها و جامعه بیان کرد: کودکان کتابخوان مهم این نهاد فرهنگی هستند و نهاد کتابخانه های عمومی وظیفه دارد کودکان را در مسیر کتاب و کتابخوانی نگه دارد.


وی افزود: سوال اینجاست که چرا کودکان در دوران کودکی به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند اما در بزرگسالی از این مسیر دور می شوند، واضح است که جامعه، نهادهای فرهنگی و خانواده رسالت ترویج مطالعه و تقویت روحیه کتابخوانی را بر عهده دارند. محبت، علاقه به مطالعه و کتاب را باید از طریق نهادهای مختلف دنبال کرد.


معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی کتابخانه های عمومی در سخنانی تاکید کرد: فلسفه وجودی بخش کودک کتابخانه ها علاقه به مطالعه در بزرگسالی و همراهی با کتاب و ماندن در راه دوست مهربان است. فرزندان. بر اساس برنامه های پژوهشی و روانشناسی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به دنبال آن حضور اساتید این حوزه در جلسات مختلف، بیش از ۸۰۰ نکته آموزشی در رابطه با ارتباط کودکان با کتاب شمارش شد.

هراتی با بیان اینکه می توان این نکات را برای کتابخوانی کودکان در کتابخانه ها و حتی در خانه رعایت کرد، ادامه داد: اکنون بیش از هزار کتابدار متخصص قصه گویی برای کودکان در کتابخانه های عمومی فعال هستند، این مربیان آموزش دیده و دوره های تخصصی دارند. . گذشت، در این زمینه بهتر است از این آموزش ها در بخش کودک کتابخانه ها استفاده شود.


معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی کتابخانه های عمومی کشور همچنین تاکید کرد: کتابداران علاوه بر فعالیت هایی مانند کتابخوانی و داستان خوانی در بخش کودک کتابخانه های عمومی، سعی در پرورش خلاقیت کودکان از طریق فعالیت های دیگری از جمله آموزش نقاشی و … دارند. حفظ تدریس آموزشی


هراتی با بیان اینکه بخش کودک در کتابخانه های عمومی مبتنی بر زیرساخت های فکری مشخص است، گفت: این بخش بر اساس تفکر و یادگیری در کتابخانه ها طراحی شده است، اکنون ۲۷۰۰ کتابخانه نهادی در کشور وجود دارد که همگی دارای بخش کودک هستند. . علاوه بر این کتابخانه ها، ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کشور وجود دارد.


وی به فعالیت ۳۴ کتابخانه سیار در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: سازمان کتابخانه های عمومی در تلاش است در آینده ۱۰ کتابخانه دیگر به کتابخانه های سیار اضافه کند و ۵ کتابخانه تخصصی مادر و کودک در کشور وجود خواهد داشت. علاوه بر ۱۲ کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کشور، به زودی منابع بخش کودک کتابخانه های عمومی با ۲۴۰ عنوان کتاب شامل ۳۸۰۰ نسخه به روز می شود.


معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در کتابخانه های عمومی یادآور شد: برای کتابخانه های مرکزی استان ها در کشور هم اکنون ایجاد اتاق علم برای نوجوانان تعریف شده است و این بخش باید برای کودکان نیز باز باشد. در این بخش، کودکان و نوجوانان می توانند آنچه را که از محتوای کتاب علوم می خوانند، آزمایش و آزمایش کنند.


وی افزود: پرورش خلاقیت و استعداد در کودکان یکی از نکاتی است که باید در سنین پایین پیگیری شود، نهاد کتابخانه های عمومی سعی دارد از طریق قسمت کودک کتابخانه ها روحیه نویسندگی را در کودکان دنبال کند.


هراتی با اشاره به انتشار مجله هدهد سفید برای نوجوانان گفت: یکی دیگر از فعالیت های کتابخانه های عمومی کشور ترویج کتابخوانی در بین نوجوانان است که انتشار مجله هدهد سفید در همین راستا است. در این مجله سعی کرده ایم از ظرفیت نوجوانان استفاده کنیم و حتی با نظر آنها کتاب معرفی کنیم.


معاون توسعه و ترویج کتابخانه ها با اشاره به تعامل کتابخانه های عمومی با شبکه پوجا گفت: کتابخانه های عمومی با همکاری شبکه پخش پوجا برنامه ای برای کودکان پخش می کنند که این برنامه ۸۰ درصد تولید را به پایان رسانده است. مراحل گذشت و طی چند ماه آینده پخش خواهد شد.



شرح برنامه های هفته ملی کودک
در ادامه این نشست معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی درباره برنامه های هفته ملی کودک در کتابخانه های عمومی گفت: آشنایی با کتابخوان برتر کودک و نوجوان، ساماندهی بحث و گفتگو. جلسات با کودکان منتخب از دوره های مختلف. در جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش نقاشی و قصه گویی نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان، بازنشر آثار جشنواره از ۵ دوره مسابقه کاریکاتور در فضای مجازی با معرفی برگزیدگان، انتشار پادکست کتاب کودک در بخش های تخصصی کودک نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محوریت قصه گویی و کتابخوانی از جمله برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی در هفته ملی کودک است.


هراتی ادامه داد: برگزاری نشست با تصویرگران کتاب کودک، آغاز مسابقه استانی دومین جشنواره قصه گویی کتابداران و حضور کتابخانه های سیار کتابخانه های عمومی در مدارس و همچنین حضور کتابدار و آقای مهندس عروسک ها برای معرفی این انیمیشن در سازمان بهزیستی کشور و اجرای برنامه هایی برای فرزندان این سازمان از دیگر برنامه های این هفته


وی بر تعامل ویژه نهاد کتابخانه های عمومی با آموزش و پرورش به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و گفت: جامعه هدف اصلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور حوزه کودک و نوجوان در هفته ملی کودک است. سازمان کتابخانه‌های عمومی با برپایی فروشگاه و نمایشگاه کتاب با حضور کتاب‌های ناشران خوب در این حوزه، سعی در ارتقای بخش کودک کتابخانه‌ها دارد.

به گفته هراتی، برگزاری کمپین عکس با عنوان کتابخوان های کوچک و عکاسی از کتابخانه های خصوصی، دعوت از مهدکودک ها و مدارس برای بازدید از بخش کودک کتابخانه های عمومی و عضویت رایگان کودکان ۴ سال به بالا در بخش کودک کتابخانه ها از دیگر برنامه ها است. هفته ملی کودک در موسسه، مربوط به کتابخانه های عمومی است.