ویتامین ب کمپلکس چیست؟ | شرکت داروسازی Pourateb Göster


ویتامین B از هشت ویتامین تشکیل شده است. ویتامین تیامین یا B1 برای رشد و عملکرد سالم اندام ها از جمله مغز و قلب مهم است. ویتامین B2 یا ریبوفلاوین ، که بدن برای تجزیه چربی ها و داروها به آن نیاز دارد. ویتامین B3 یا نیاسین برای حفظ سلامت پوست ، اعصاب و هضم مورد نیاز است. گاهی پزشکان دوزهای بالایی از نیاسین را برای کمک به بهبود سطح کلسترول تجویز می کنند.

ویتامین B-5 یا اسید پانتوتنیک برای سلامت مغز و سیستم عصبی ضروری است. ویتامین B-6 یا پیریدوکسین به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز جدیدی ایجاد کند که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین B-7 یا بیوتین برای سلامت مو ، ناخن و عملکرد عصب ضروری است. ویتامین B-9 یا اسید فولیک برای ساخت DNA استفاده می شود. در دوران بارداری ، اسید فولیک ممکن است خطر برخی نقص های مادرزادی را کاهش دهد. ویتامین B-12 یا کوبالامین برای سلول های عصبی و خونی مورد نیاز است. سطوح کافی B12 نیز از کم خونی ناشی از کمبود این ویتامین جلوگیری می کند.

چقدر ویتامین ب کمپلکس نیاز دارید؟

دوز توصیه شده روزانه از هر ویتامین B:
B-1: 1.2 میلی گرم
B-2: 1.3 میلی گرم
B-3: 16 میلی گرم
B-5: 5 میلی گرم
B-6: 1.3 میلی گرم
بیوتین: 30 میکروگرم
اسید فولیک: 400 میکروگرم
B-12: 2.4 میکروگرم

مجتمع ویتامین B

تشخیص کمبود ویتامین B

اکثر مردم با خوردن رژیم غذایی متعادل ویتامین B کافی دریافت می کنند. با این حال ، کاستی های آن نیز قابل مشاهده است. بثورات پوستی ، ترک در اطراف دهان ، پوسته پوسته شدن روی لب ، تورم زبان ، خستگی ، ضعف ، کم خونی ، گیجی ، تحریک پذیری یا افسردگی ، تهوع ، گرفتگی معده ، اسهال ، یبوست ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پاها و دست ها ممکن است رخ دهد به نشانه عدم دریافت ویتامین B کافی. اما این علائم با بسیاری از بیماریهای زمینه ای دیگر همپوشانی دارد. پزشک شما آن را تشخیص داده و مراحل بعدی را توصیه می کند. در صورت عدم درمان ، کمبود ویتامین B می تواند منجر به کم خونی ، مشکلات گوارشی ، مشکلات پوستی ، عفونت و افزایش خطر نوروپاتی محیطی شود. کمبود ویتامین B12 می تواند خطر ابتلا به اختلالات عصبی و روانی را افزایش دهد. نوزادان متولد شده از زنانی که فاقد اسید فولیک در دوران بارداری هستند ، بیشتر در معرض ابتلا به نقایص مادرزادی هستند.

چه کسی باید ویتامین B-Complex مصرف کند؟

زنان حامله

زنان باردار ممکن است از مکمل ویتامین B کمپلکس استفاده کنند. ویتامین B در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد ، زمانی که یک زن باید روزانه حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند. در حالت ایده آل ، این اتفاق در ماه های قبل از بارداری نیز رخ می دهد. زنان باردار باید فولات را از منابع غذایی مصرف کنند. دریافت مقادیر توصیه شده اسید فولیک و فولات خطر نقایص مادرزادی مغز و نخاع را کاهش می دهد. زنان باردار نیز نیاز زیادی به ویتامین B12 دارند. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به از دست دادن زودرس حاملگی ، وزن کم هنگام تولد ، فشار خون بالا در زنان و ناهنجاری های جنین شود.

گیاهخواران

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند از گوشت ، از جمله گوشت گاو ، مرغ و ماهی استفاده نمی کنند. رژیم گیاهخواری ممکن است خطر کمبود B12 را در افراد افزایش دهد. این ویتامین در بسیاری از غذاهای حیوانی از جمله گوشت ، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود. افرادی که تخم مرغ و محصولات لبنی مصرف می کنند ممکن است به B12 از این غذاها نیاز داشته باشند ، اما افرادی که هیچ گونه فرآورده حیوانی نمی خورند ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند.

بیایید آشنا شویم: Health Breast Complex B کپسول

بعد از عمل بای پس معده

افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده اند اغلب به مکمل نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهد که این جراحی نیاز فرد به B12 را افزایش می دهد. شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می دهد بسیاری از مردم به مولتی ویتامین حاوی ویتامین B کمپلکس و سایر مواد مغذی ، حداقل در کوتاه مدت پس از جراحی نیاز دارند.

مسن

افراد 65 سال به بالا می توانند از مکمل ویتامین B کمپلکس استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن بیشتر مستعد کمبود ویتامین B12 هستند. برخی شواهد نشان می دهد که منابع B12 ممکن است به کند شدن پیری مغز کمک کند. سطوح پایین B12 و فولات ممکن است با افسردگی در افراد مسن همراه باشد.

نویسنده طیبه رفیعی
منبع: Medical NewsToday

دیدگاهتان را بنویسید