ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C ممکن است در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشد. با این حال ، مطالعات انسانی بیشتری برای درک اثرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی بسیاری است ، ادعاهای بی اساس زیادی نیز دارد که با شواهد ضعیف یا بدون شواهد تایید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
از سرما محافظت می کند
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را تا 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان کاهش می دهد ، از این امر جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
برخی مطالعات دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان مرتبط کرده اند. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر سرطان تأثیر نمی گذارد.
از بیماریهای چشم جلوگیری می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری در روند این بیماری ها ندارند یا حتی ممکن است مضر باشند.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه میزان ویتامین C در افراد مبتلا به مسمومیت با سرب پایین است ، اما شواهد قوی از مطالعات انسانی وجود ندارد که ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را اصلاح کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این ماده با بسیاری از فواید مهم سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ها ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری های قلبی و زوال عقل همراه است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف بیش از حد می تواند برای افرادی که به طور طبیعی سطوح بالای آهن دارند مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن آن را در مقادیر زیادی در عرض چند ساعت پس از غذا دفع می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی در رژیم غذایی مشکل ساز شود. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی که بیش از میزان توصیه شده روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 فلفل دلمه ای بخورید تا به حداکثر مجاز برسید.
با این حال ، افراد در هنگام مصرف مکمل ها بیش از حد در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و مصرف بیش از حد ویتامین C در برخی موارد امکان پذیر است.

تمام عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، زمانی ظاهر می شود که افراد آن را در دوزهای بالای 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را تنها در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند بیشتر در معرض مصرف بیش از حد هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عواقب جدی تری مانند آهن اضافی و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف مقادیر بالای ویتامین C باشد.

موزده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید