پرهیز از رژیم غذایی در کم کاری تیروئید


غذایی که می خورید بر غده تیروئید و همچنین توانایی بدن شما در استفاده از هورمون های تیروئید تأثیر می گذارد. بنابراین اگر می خواهید کم کاری تیروئید خود را کنترل کنید ، از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنید.
برخی از غذاهای خانواده کلم ، مانند گوشت و سبزیجات پرچرب ، می توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. کم کاری تیروئید می تواند به یک بیماری پیچیده تبدیل شود که مدیریت و کنترل آن دشوار می شود. غذاهایی که می خوریم می تواند در درمان این بیماری تداخل ایجاد کند. برخی از غذاها بر عملکرد غده تیروئید تأثیر زیادی می گذارد و برخی غذاها می توانند توانایی بدن را در جذب هورمون های جایگزین که به عنوان درمان تیروئید استفاده می شود ، کاهش دهند.
به گفته انجمن تیروئید آمریکا ، بیش از 12 درصد از جمعیت آمریکا در مقطعی از زندگی خود به بیماری تیروئید مبتلا خواهند شد.

مواد مضر برای کم کاری تیروئید

مانند سایر بیماریها ، برخی عوامل خارج از کنترل شما هستند ، از جمله سابقه خانوادگی و محیط. اما رژیم غذایی نقش مهمی ایفا می کند و از آنجا که شما مسئول بشقاب خود هستید ، می توانید تصمیم بگیرید که برای عملکرد تیروئید چه غذاهایی بخورید.
برخی از غذاهای موجود در این لیست ممکن است عجیب به نظر برسند ، مانند فیبر و قهوه ، زیرا برخی رژیم ها این موارد را غذاهای سالم و بی ضرر می دانند. ممکن است از خوردن این گروه های غذایی لذت ببرید ، اما بسیار مهم است که هنگام مدیریت و کنترل کم کاری تیروئید ، میزان مصرف غذای خود را متعادل کنید. برخی از غذاهایی که به هیچ گروه غذایی تعلق ندارند باید حذف شوند یا کمتر مصرف شوند. این غذاها شامل فست فودها و غذاهای سرخ شده آماده مصرف ، غذاهای فرآوری شده حاوی نمک ، غذاهای شیرین مانند کیک ، کلوچه و بستنی و مصرف زیاد الکل است.
بنابراین در حالی که هیچ چیز جز رژیم کم کاری تیروئید نمی تواند حال شما را خوب کند ، خوردن غذاهای مناسب می تواند با وجود ابتلا به این بیماری حال شما را بهتر کند. هنگام مدیریت و کنترل کم کاری تیروئید ، غذاهای خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید یا کاهش دهید:

کم کاری تیروئید

غذاهای سویا مانند توفو و میسو

نگرانی هایی در مورد اثرات منفی ترکیب سویا به نام ایزوفلاوین بر تیروئید وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که مصرف زیاد سویا ممکن است خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهد. مطالعه ای که در مارس 2019 در مجله علمی Scientific Reports منتشر شد نشان داد که سویا هیچ تاثیری بر هورمون های تیروئید ندارد و حتی سطح هورمون های تحریک کننده تیروئید را افزایش می دهد.
بنابراین هیچ دستورالعمل غذایی خاصی وجود ندارد ، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف سویا ممکن است توانایی بدن در جذب داروهای تیروئید را مختل کند. بنابراین باید 4 ساعت پس از خوردن غذای سویا منتظر بمانید و سپس دارو را مصرف کنید. بهتر است در مورد مصرف سویا با پزشک خود مشورت کنید.

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و گل کلم

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و کلم پیچ غنی از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که می توانند در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کنند ، به خصوص اگر کمبود ید دارید. بنابراین ، در صورت مصرف این سبزیجات ، بهتر است مصرف کلم بروکسل ، کلم پیچ ، گل کلم ، کلم پیچ و شلغم را کاهش دهید زیرا تحقیقات نشان می دهد که مصرف این سبزیجات می تواند به غده تیروئید در کار با ید کمک کند.قابل استفاده شدن ممکن است افزایش یابد. به با این حال ، طبق گفته کلینیک مایو ، مصرف مقدار قابل توجهی سبزیجات از خانواده کلم برای تأثیر بر جذب ید ضروری است.
اگر کم کاری تیروئید و کمبود ید دارید ، مواردی وجود دارد که می توانید این سبزیجات را به درستی مصرف کنید تا برای شما کمتر مضر باشد. پختن این نوع سبزیجات می تواند تأثیر آن بر غده تیروئید را کاهش دهد و خوردن این نوع سبزیجات پخته شده به میزان 150 گرم در روز می تواند مفید باشد زیرا این مقدار هیچ تاثیری بر عملکرد تیروئید ندارد.

با: کپسول اسید فولیک + ید ویواژ آشنا شوید

گلوتن موجود در نان ، ماکارونی و برنج

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند میزان مصرف گلوتن (پروتئینی که در غذاهای فرآوری شده از گندم ، جو و سایر غلات یافت می شود) را کاهش دهند. اگر بیماری سلیاک دارید ، گلوتن می تواند روده کوچک را تحریک کند و از جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید جلوگیری کند.
در مقاله ای در سال 2017 مشخص شد که کم کاری تیروئید و بیماری سلیاک اغلب دست به دست هم می دهند. اگرچه هیچ تحقیقی نشان نداده است که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند بیماری تیروئید را درمان کند ، اما می توانید در مورد حذف گلوتن یا آزمایش بیماری سلیاک به پزشک مراجعه کنید.
اگر می خواهید غذاهای غنی از گلوتن بخورید ، مراقب انتخاب غذاهایی باشید که حاوی غلات کامل مانند نان ، ماکارونی و برنج هستند ، که سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند ، که می تواند از بی نظمی روده (نوعی کم کاری تیروئید) جلوگیری کند. علائم عمومی ) به حتماً چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای پر فیبر داروی کم کاری تیروئید مصرف کنید که از تداخل در جذب هورمون تیروئید جلوگیری می کند.

غذاهای چرب مانند کره ، گوشت های پرچرب و غذاهای سرخ کرده

چربی توانایی بدن برای جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را کاهش می دهد. چربی همچنین می تواند در عملکرد غده تیروئید در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کند. برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که از غذاهای سرخ کرده خودداری کرده و چربی هایی مانند کره ، سس مایونز ، مارگارین و گوشت بدون چربی را کاهش دهید.

غذاهای شیرین مانند شکلات و کیک

کم کاری تیروئید متابولیسم بدن را کند می کند. این بدان معناست که اگر مراقب نباشید ، می توانید به راحتی وزن خود را افزایش داده و چندین کیلو وزن اضافه کنید. می توانید از غذاهای شیرین خودداری کنید زیرا کالری بالایی دارند و فاقد مواد مغذی هستند. بنابراین بهتر است میزان قند مصرفی خود را کاهش دهید یا سعی کنید این نوع غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

غذاهای فرآوری شده و منجمد

غذاهای فرآوری شده دارای مقدار زیادی سدیم هستند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از سدیم خودداری کنند. کم کاری تیروئید خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد و مصرف زیاد سدیم ممکن است این خطر را افزایش دهد.
برچسب “ارزش تغذیه” را روی بسته بندی غذاهای فرآوری شده بخوانید تا بتوانید غذاهایی با کمترین سدیم را پیدا کنید. به گفته انجمن قلب آمریکا ، افرادی که در معرض خطر بالای فشار خون هستند باید مصرف سدیم خود را به 1500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

فیبر زیاد در لوبیا ، حبوبات و سبزیجات یافت می شود

دریافت فیبر کافی برای شما مفید است ، اما مصرف بیش از حد آن می تواند درمان کم کاری تیروئید را پیچیده کند. طبق دستورالعمل های رژیم غذایی دولت آمریکا ، افراد بالای 50 سال باید بین 25 تا 38 گرم فیبر در روز مصرف کنند. میزان فیبر موجود در غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا و حبوبات که بالاتر از این میزان باشد می تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد و در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.

قهوه: هنگام نوشیدن اولین فنجان قهوه هنگام صبحانه مراقب باشید

مطالعه ای در مجله تیروئید نشان داد که کافئین جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را مهار می کند. برخی از افرادی که از داروهای تیروئید همراه قهوه برای صبحانه استفاده می کنند ، سطح تیروئید کنترل نشده دارند. حالا باید به این افراد بگویم “داروهای تیروئید را فقط با آب مصرف کنید”. شما باید حداقل 30 دقیقه پس از مصرف دارو صبر کنید و سپس یک فنجان قهوه بنوشید.

نوشیدن الکل عملکرد تیروئید شما را مختل می کند

مصرف الکل می تواند سطح هورمون تیروئید و توانایی غده تیروئید در تولید هورمون های تیروئید را مختل کند. الکل برای غده تیروئید مضر است و توانایی بدن در استفاده از هورمون های تیروئید را سرکوب می کند. در حقیقت ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از مصرف الکل به طور کامل اجتناب کنند یا آن را به حداقل برسانند.

تنظیم: زهرا محبیک
منبع: EverydayHealth

دیدگاهتان را بنویسید