چای و قهوه! کدام سالم تر است؟ – مشاوره تغذیه تلفنی


چای و قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. در حالی که مزایای سلامتی هر دو مشابه است ، تفاوت هایی نیز دارند. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

محتوای کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و در مطالعات نشان داده شده است که بیشتر تحریک کننده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان دم کردن ، اندازه یا روش تهیه می تواند متفاوت باشد ، با این حال ، در مقادیر مساوی چای و قهوه ، قهوه دارای دو برابر کافئین بیشتر از چای است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان 8 اونسی (240 میلی لیتر) قهوه دم کرده حاوی 95 میلی گرم کافئین است در حالی که 47 میلی گرم چای سیاه کافئین دار وجود دارد.

اگرچه دانشمندان در درجه اول بر روی تأثیر کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، هر دو نوشیدنی – با وجود حاوی مقادیر مختلف این ماده – ممکن است مزایای سلامتی مشابهی داشته باشند. مصرف کافئین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و عملکرد ، خلق و خو و هوشیاری ورزش را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین یک تقویت کننده برای عملکرد در ورزش است.

بررسی 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج تمرینات استقامتی را در مقایسه با دارونما 12 درصد بهبود می بخشد. تحقیقات در مورد اثرات کافئین بر هوشیاری ذهنی نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 تا 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروه دریافت کننده این نوشیدنی از نظر زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی نه مطالعه علمی شامل 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

علاوه بر این ، به نظر می رسد مصرف کافی کافئین دارای اثرات محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که از برخی بیماری های مزمن جلوگیری می کند. چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و سرشار از پلی فنول هستند که به طعم و مزایای سلامتی کمک می کند. چای و قهوه حاوی چندین گروه پلی فنول هستند. T-flavin ، T-rubigin و catechins مهمترین ترکیبات چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که T-flavins و T-rubigin از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده اند ، که نشان می دهد چای سیاه ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات بلندمدت انسانی و تحقیقات مجدد منجر به تجزیه و تحلیل بیشتر شواهدی شده است که قهوه و چای همچنین ممکن است بدن را از سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها ممکن است از طریق مکانیسم های مختلفی مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد رگ زایی: آنها از تشکیل رگهای خونی جدید که سلولهای سرطانی می توانند از آنها تغذیه کنند جلوگیری می کنند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، خطر حمله قلبی و سکته جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که مشروب نمی خورند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با کسانی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

سطح انرژی به احتمال زیاد افزایش می یابد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

اثرات قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که بر خواص اعتیادآور قهوه می افزاید. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با مسدود کردن آن ، کافئین احساس خستگی شما را کاهش می دهد.

به علاوه ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً فوری است. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر غلظت کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم هنگام نیاز به انرژی فوری ، یک فنجان قهوه را ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمی دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine ممکن است با افزایش امواج آلفا در مغز ، که به آرامش شما کمک می کند ، یک اثر ضد استرس داشته باشد. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون خواب آلودگی حالتی آرام و در عین حال هوشیار به شما می دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف L-theanine با کافئین-مانند چای-می تواند به شما در هوشیاری ، تمرکز ، تمرکز و سریع کمک کند. به همین دلیل است که چای از قهوه تقویت کننده انرژی و آرامش بخش تر است.

مزایای احتمالی کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری هایی که می سوزانید را 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند و به شما این امکان را می دهد تا 150-179 کالری دیگر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با سوزاندن چربی ارتباط دارد. برخی مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، پلی فنول های چای مانند t-flavin نیز در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای می توانند سطح چربی خون را کاهش داده و وزن را کاهش دهند ، حتی هنگام خوردن غذاهای پرچرب.

کدام یک از دیگری بهتر است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن در حد اعتدال بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه هر دو منابع عالی این ترکیبات مهم هستند که ممکن است در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

سایر ادعاهای مطرح شده در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه دارای مقدار بیشتری کافئین نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که خواهان افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. اما می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلال در خواب در افراد حساس شود.

همچنین ، به دلیل اثرات کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به وابستگی یا اعتیاد شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است گزینه بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که هنگام هوشیاری شما را آرام می کند.

همچنین ، می توانید به سراغ گزینه های بدون کافئین بروید ، که شامل سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های گیاهی است که به طور طبیعی فاقد کافئین هستند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

سرانجام

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را از برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقادیر زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی بی خطر و سالم هستند ، بنابراین می توان آنها را به دلخواه شخصی یا حساسیت شما به کافئین کاهش داد.

مترجم: معصومه کریم نجاتی

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید