کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لب های فشرده ، ترازوی دیجیتالی را که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود پایین کشیدم.

من مقیاس را خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی کردم.

و وحشتناک ترین لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم گایا حتی صبح که بیدار شدم به نظر می رسید یک کامیون 18 چرخ از رم عبور می کند یا به نظر می رسید که من تا صبح زمین را بیل می زدم.

جالب بود که تمام زندگی من با آن روبرو بود و من نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، تورم و سردی بدنم را نیز به علائم آن اضافه کنم.

خواهرم درست از روی آب حدس زد.

مشکل دقیقاً همین پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب آتش کوچکی را که می سوزد فریب ندهید تا احساس کنید سالم و شاداب هستید یا از این احساسات خوب محروم هستید.

اگر دائماً احساس کسالت و کمبود انرژی می کنید و با سایر احساسات متناقض مبارزه می کنید ، باید به این پروانه کوچک یا غده تیروئید خود توجه بیشتری داشته باشید.

با کم کاری غده تیروئید آشنا شوید

تنها چیزی که باید بدانیم این است که غده تیروئید طیف وسیعی از هورمون ها را ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کنند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند درجه حرارت بدن و ضربان قلب م effectivenessثر هستند. گویی آنها دستور زندگی می دهند و اعضای بدن ما را تسلیم نمی کنند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده بی حال می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان بندی قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند باعث تولید بیش از حد هورمونهای تیروئید شود) ، جراحی تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را بر می دارد و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما نیز خسته و بی حال می شویم و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که هیچ درمان خاصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک قرار نیست به یک هیولای خطرناک تبدیل شود. این بیماری کاملاً قابل کنترل است و آرامش با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من در تقسیم بندی بایدها و نبایدهای غذاهای تیروئید وستون به اشتراک بگذارید. دانستن این موارد و رعایت آنها همچنین می تواند به شما در جلوگیری از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی کمک کند.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم ثابت برای تیروئید کم کار وجود ندارد. برای کاهش عوارض جانبی رژیم غذایی متعادل کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • نیازهای بدن خود را عاقلانه مدیریت کنید. خودتان را مجبور نکنید که باید وزن کم کنید. اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر متوجه شدید که وزن شما بسیار کند است و لاک پشت حرکت می کند ، بهتر است 250 کالری در روز را کاهش دهید. اما اگر متوجه شدید که وزن شما سریعتر و آشکارتر افزایش می یابد ، این کمبود کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان مصرف پروتئین در روز آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و مهمی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در غذای شما به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که ویتامین ها و مواد معدنی و سایر مواد مغذی مانند فیبر را در اختیار شما قرار می دهد.
  • غلات کامل را در رژیم غذایی خود قرار دهید مطمئن باشید متعادل است. غلات کامل 100٪ کامل و مغذی هستند که به عادات غذایی شما اضافه می کنند. از آنجا که حاوی تمام قسمت های یک غلات کامل است ، باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

بحث های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا نیز اغلب به عنوان پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • مواد معدنی زیادی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها اطمینان حاصل کنید. دمن سلنیوم و روی سه عنصر مهم برای عملکرد خوب تیروئید مورد نیاز است.

د (من) این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود آن می تواند ما را در معرض بی حالی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11) ، بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتماً از نمک یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، لبنیات و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال شدن هورمون های تیروئید همچنین مشخص شده است که Helps روی نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را به هیچ وجه در رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین اجازه دهید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است که از آنها استفاده شود. زیرا زرده سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، بیشتر میوه ها (انواع توت ها) ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، محدودتر و پخته تر) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل را تشکیل دهند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند منجر به مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین ، از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. که می توانید روی بوم بیفتید

  • گوتروژن ها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که تیروئید آنها تمام شده آسیب می رسانند. در واقع ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت این یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای مبتنی بر سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها قرار است برای مدت طولانی از لیست غذای شما حذف شوند. همه می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و باعث افزایش وزن می شوند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا با خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت ، چربی شکم شروع به افزایش می کند.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. یعنی هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه زیادی داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکل تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از بین ببرید. استرس را از بین می برد در نتیجه وزن شما را ثابت و در وضعیت سلامت نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به طور متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدراتهای کم را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات سطح هورمون های تیروئید را کاهش می دهد.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما اطلاع دهم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید