10 فایده رژیم کتوژنیک – مشاوره تغذیه تلفنی


رژیم کتوژنیک – 10 فایده رژیم کتوژنیک

رژیم های کم کربوهیدرات سال ها بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل داشتن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری قلبی می شوند. با این حال ، در اکثر مطالعات علمی ، رژیم های کم کربوهیدرات بسیار ارزشمند و مفید برای سلامتی است.

رژیم کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش بیشتر وزن می شود ، بلکه منجر به بهبود اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله کلسترول می شود.

این مقاله 10 فایده اثبات شده از رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک را ارائه می دهد.

  1. رژیم کم کربوهیدرات اشتهای شما را محدود می کند

گرسنگی بدترین عارضه رژیم غذایی است. این یکی از دلایل اصلی این است که چرا بسیاری از افراد در طول رژیم های سخت احساس درماندگی می کنند و در نهایت تسلیم می شوند. با این حال ، خوردن کربوهیدرات کمتر به طور خودکار گرسنگی را کاهش می دهد. مطالعات مستمر نشان می دهد که وقتی افراد کربوهیدرات ها را کاهش داده و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنند ، کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم کم کربوهیدرات در ابتدا منجر به کاهش بیشتر وزن می شود

متوقف کردن کربوهیدرات ها یکی از ساده ترین و م effectiveثرترین روش های کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات دارند در مدت زمان کوتاه تری وزن بیشتری نسبت به رژیم های کم چرب از دست می دهند ، حتی اگر افرادی که رژیم های کم چربی دارند به طور فعال کالری بسوزانند. دریافت ها را محدود کنید.

این به این دلیل است که رژیم کم کربوهیدرات باعث می شود بدن شما از شر آب اضافی ، سطح انسولین پایین خلاص شود و منجر به کاهش سریع وزن در یکی دو هفته اول شود.

در مطالعاتی که رژیم های کم کربوهیدرات و کم چرب را مقایسه می کردند ، افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را محدود می کردند ، گاهی اوقات 2 تا 3 برابر بیشتر از وزن خود بدون گرسنگی وزن کم می کردند.

در مطالعه ای که بر روی بزرگسالان چاق انجام شد ، نتایج نشان داد که رژیم کم کربوهیدرات باعث کاهش وزن موثرتر از رژیم معمولی به مدت شش ماه شد.

  1. بیشتر چربی هایی که از دست می دهید از شکم شما خواهد بود

چربی ها در قسمت های مختلف بدن شما یکسان نیستند. محل ذخیره چربی تعیین می کند که چگونه بر سلامت و خطر بیماری شما تأثیر می گذارد. دو نوع اصلی ذخیره چربی در بدن وجود دارد ، یکی چربی زیر جلدی یا چربی زیر جلدی و دیگری چربی احشایی است که در حفره شکم ذخیره می شود که اکثر افراد دارای اضافه وزن دارای این نوع چربی هستند.

چربی احشایی مسئول حفاظت از اندام های مختلف بدن است. سطوح بالای چربی احشایی منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود و همچنین می تواند عملکرد متابولیک بدن را مختل کند. رژیم کم کربوهیدرات در کاهش این چربی های مضر شکم بسیار مثر است. در واقع بیشتر چربی هایی که افراد در رژیم کم کربوهیدرات از دست می دهند از حفره شکمی تامین می شود. با گذشت زمان ، این منجر به کاهش قابل توجهی در خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 می شود.

  1. تری گلیسیریدها به شدت کاهش می یابد

تری گلیسیریدها مولکول های چربی هستند که در جریان خون شما وجود دارند. به خوبی ثابت شده است که سطح بالای تری گلیسیرید ناشتا یک عامل بسیار خطرناک در ایجاد بیماری های قلبی است. یکی از محرک های اصلی افزایش تری گلیسیرید در افراد کم تحرک ، مصرف کربوهیدرات ها ، به ویژه به شکل فروکتوز ساده است.

هنگامی که افراد از خوردن کربوهیدرات خودداری می کنند ، به وضوح می توانند شاهد افت شدید سطح تری گلیسیرید خون باشند. از سوی دیگر ، رژیم های کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می شوند.

  1. سطح بالا HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) “کلسترول خوب” نامیده می شود. هرچه سطح HDL در مقایسه با LDL که “کلسترول بد” است بیشتر باشد ، خطر بیماری های قلبی کاهش می یابد. یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح HDL خوردن چربی است و رژیم های کم کربوهیدرات تمایل زیادی به چربی دارند.

بنابراین نباید تعجب کرد که میزان HDL در رژیم غذایی سالم و کم کربوهیدرات به طور چشمگیری افزایش می یابد ، در حالی که در رژیم غذایی کم چرب به طور کلی کاهش یا افزایش می یابد.

  1. قند خون پایین و سطح انسولین

میلیون ها نفر در سراسر جهان به دیابت و مقاومت به انسولین مبتلا هستند و رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک می تواند به ویژه مفید باشد. مطالعات علمی نشان داده است که حذف کربوهیدرات ها منجر به کاهش شدید قند خون و مقاومت به انسولین می شود.

برخی از افراد مبتلا به دیابت ممکن است به زودی پس از شروع رژیم کم کربوهیدرات ، دوز خود را تا 50 درصد کاهش دهند. در تحقیقی که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد ، 95 درصد از افراد بعد از 6 ماه از داروهای کاهنده قند خون استفاده کردند یا آنها را قطع کردند.

اگر دیابت دارید و داروهای قند خون مصرف می کنید ، قبل از ایجاد تغییر در میزان مصرف کربوهیدرات خود ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  1. احتمال دارد فشار خون پایینی داشته باشد

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم کم کربوهیدرات یک راه م toثر برای کاهش فشار خون است که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داده و به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

  1. موثر بر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک بیماری است که با افزایش خطر بیماری های قلبی و دیابت همراه است. در واقع سندرم متابولیک گروهی از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا
  • سطح بالای قند خون ناشتا
  • تری گلیسیرید بالا
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

رژیم کم کربوهیدرات در درمان هر پنج مورد از این علائم بسیار مثر است. تحت چنین رژیم غذایی ، وضعیت سندرم متابولیک تقریباً از بین می رود.

  1. بهبود وضعیت LDL کلسترول بد

افرادی که LDL بالایی دارند بیشتر دچار حمله قلبی می شوند. آنچه اهمیت دارد اندازه ذرات LDL است. ذرات کوچک با خطر بالای بیماری قلبی مرتبط هستند ، در حالی که ذرات بزرگتر با خطر کمتری همراه هستند. رژیم های کم کربوهیدرات اندازه ذرات LDL را افزایش می دهند در حالی که تعداد کل ذرات LDL را در جریان خون کاهش می دهند. به طور مشابه ، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان بسیاری از اختلالات مغزی

مغز شما به گلوکز نیاز دارد زیرا برخی از قسمتهای آن فقط می تواند آن نوع قند را بسوزاند. به همین دلیل ، اگر کربوهیدرات نمی خورید ، کبد شما از پروتئین گلوکز تولید می کند. به علاوه ، بیشتر مغز شما همچنین می تواند کتون ها را بسوزاند ، که در هنگام گرسنگی یا هنگام خوردن کربوهیدرات بسیار کم است.

رژیم کتوژنیک برای دهه ها برای درمان صرع در کودکانی که به دارو پاسخ نمی دهند ، مورد استفاده قرار گرفته است. در بسیاری از موارد این رژیم غذایی می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه علمی ، بیش از نیمی از کودکانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند ، بیش از 50 درصد در تعداد تشنج ها کاهش یافتند ، در حالی که 16 درصد هیچ تشنجی نداشتند.

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در حال حاضر برای سایر اختلالات مغزی از جمله آلزایمر و پارکینسون در نظر گرفته شده است.

سرانجام

در علوم تغذیه ، موارد کمی در مورد مزایای منحصر به فرد رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی گزارش شده است. این رژیم ها نه تنها می توانند کلسترول ، فشار خون و سطح قند خون شما را بهبود بخشند ، بلکه می توانند اشتهای شما را کاهش داده ، روند کاهش وزن را بهبود بخشیده و تری گلیسیرید را کاهش دهند. اگر می خواهید سلامت خود را ارتقا دهید ، یکی از این رژیم های ارزشمند می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا ناجیک

منبع:

Healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید