توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز


ویروس کرونا نامیده می شود چهار ویروس 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، از اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران جلوگیری می کند. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خویشاوندی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که برنامه ها و سفرهای نوروزی را تا حد ممکن به تعویق بیندازید. اما اگر خانواده شما کوچک هستند ، توصیه هایی کنید. تغذیه از این روزها برای کاهش مشکلات ناشی از این موارد استفاده کنید.

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروزی را معرفی می کنیم:

میوه:

میوه ها از نظر مواد مغذی و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند:

1. آنها حاوی انواع مختلف آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری ها خنثی کرده و اثرات سن بر بدن را کاهش می دهند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که غذاهای این گروه معمولاً بدون هیچ گونه آماده سازی و پخت مصرف می شوند ، میزان از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. انرژی کمتری دارند. البته آنها حاوی انرژی هستند و این باور عمومی که “میوه شما را چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه معادل 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

مقاله مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، میان وعده یا غذای ناخواسته محسوب نمی شوند و دارای بیشتر خواصی هستند که برای گروه میوه ها توضیح داده شده است. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. بنابراین ، آنها دقیقاً مانند آجیل هستند که وقتی به مقدار زیاد مصرف شوند ، با تمام فواید خود چاق کننده هستند.

آجیل:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل در وجود مواد مغذی و ویتامین ها نهفته است. این گروه دارای مزایا و معایبی است که به شرح زیر است:

1. کالری بالایی دارند. استفاده از این گروه از غذاها به بدن کالری بالایی می دهد ، که باید به درستی محاسبه شده و در بخش غذایی روزانه گروه پروتئین قرار گیرد.

2. آنها حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. اگرچه محتوای سدیم در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً در طول فرآیند تولید نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم هم برای افراد سالم و هم برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آنها مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها ، خوب یا بد ، حاوی 9 کیلوکالری انرژی در هر گرم هستند.

4- افزایش مدت ماندگاری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر شما از جمله افرادی هستید که در نوروز مقدار زیادی آجیل مصرف می کنید ، باید در مصرف سایر غذاهای گروه پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی احتیاط کنید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز دچار اضافه وزن می شوند ، شیرینی را بزرگترین مقصر خود می دانند. شیرین متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس را از دانه برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس منجر به چندین پیشرفت مهم در این غذاها شده است:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن در این غذاها از بین می رود.

2. مصرف این غذاها به دلیل کمبود سبوس باعث افزایش سریع قند خون می شود و در نهایت پس از مصرف این غذاها در زمان کمتری احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب کرده و حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس باعث کاهش میزان غذا در معده و همچنین حرکت غذا از روده ها می شود که منجر به یبوست می شود.

نکات منفی ذکر شده در بالا مربوط به آرد است. حالا فرض کنید می خواهید این خمیر شیرینی را بپزید. حتما مقداری شکر و روغن یا کره و خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها فاقد ویتامین یا مواد مغذی هستند ، مصرف طولانی مدت می تواند باعث شود بدن شما ویتامین های مورد نیاز خود را دریافت نکند و از سوء تغذیه رنج ببرد. یکی از عوارض سوء تغذیه از دست دادن اشتها است.

توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز:

خوردن حداقل 3 وعده غذایی اصلی (صبحانه ، ناهار و شام) را فراموش نکنید.

مانند سایر اوقات در طول نوروز ، بهتر است برنامه رژیم غذایی را تنظیم کرده و از آجیل و آجیل به صورت میان وعده و به میزان متعادل استفاده کنید. ولی مقدار غذایی که می تواند در هر وعده غذایی اصلی گنجانده شود کاهش. او مخصوصاً شام را خیلی کوتاه می خواست.


صبحانه این یکی از مهمترین مواد غذایی است که برای سلامتی و رفاه مردم اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد در ایام تعطیل زودتر بخوابند تا بتوانند صبح تازه بیدار شده و صبحانه کامل شامل نان ، شیر ، پنیر ، گردو و غیره را به مقدار مناسب بخورند. بهتر است تا حد امکان از کره ، خامه ، دوغ خودداری کنید و از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای تهیه رژیم غذایی متنوع برای صبحانه استفاده کنید.

توت ، کشمش و خرما از جمله میوه ها هستند. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند در مهمانی ها از خوردن میوه دست بکشند ، توصیه می کنیم این غذاها را تا آن زمان از صبحانه خود حذف کنید (مصرف چای نیز ممنوع است)

با توجه به مواد قندی موجود در تعطیلات ، تا حد امکان مصرف قند و چای را محدود کنید.

هرم راهنمای غذا خوردن 2-4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در طول نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن زیاد میوه ها ، مصرف آنها در مقادیر زیاد معمولاً بسیار زیاد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

اگر شیرین می خورید ، باید مقدار روتی و برنج را در غذا کاهش دهید. در این حالت ، استفاده از سالاد یا سبزیجات همراه با غذا می تواند علاوه بر ایجاد احساس سیری ، از پرخوری یا سوء تغذیه نیز جلوگیری کند.

– با قاطعیت تعیین کنید که میزان شیرینی و شکلات در روز چقدر است و چه مقدار آجیل. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای آب پز و بخارپز بیشتری بخورید.

می توانید از کدو ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذاهای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارند و در عین حال کالری بالایی ندارند.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید کاهش مصرف آب در زمان نوروز یکی از عوامل مهم مضر برای سلامتی است.
از سوی دیگر ، مصرف آب از پرخوری جلوگیری می کند و احساس سیری را در شما ایجاد می کند.

نوروز. مصرف زیاد شیرینی و شکلات در طول مانند سایر موارد ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. این روزها مصرف بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در کودکان اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند درد شکم ، تهوع و استفراغ می شود و همچنین از مصرف غذای اصلی جلوگیری می کند و بنابراین تا 2 هفته تا تعطیلات ادامه می یابد. پیچیدگی نه سرگرم کننده است و نه راحت.

شیرینی و شکلات می توانند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهند. بنابراین ، توصیه می شود که آنها را در حد اعتدال و با فاصله 2 تا 3 ساعت از غذای اصلی مصرف کنید.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی دسر روی میز است طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار آن را انجام دهید.
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی و ورزش کافی داشته باشید.

تو موفقیت داری

دیدگاهتان را بنویسید