دکتر رژیم انوشه توصیه های رژیم غذایی برای روزه داران


از آنجا که روزه داران با پرهیز از کارمای بد روح خود را پاک می کنند ، پرهیز از رفتارهای بد غذایی به سلامت جسم و روح کمک می کند.

در ماه مبارک رمضان ، متابولیسم بدن کند می شود. یک رژیم غذایی که کمی کمتر از رژیم معمولی باشد برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به آخرین ساعات روز و زمان افطار ، قند خون نیز به تدریج کاهش می یابد. بنابراین ، در هنگام افطار ، باید تلاش شود تا این نیاز مبرم بدن به گلوکز (قند) برطرف شود ، به ویژه در مورد سلول های مغزی و عصبی. در افطار درمانی بهتر است غذای کم بخورید و از خوردن و خوردن انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

2-3 خرما ، نصف لیوان آب میوه و یک بشقاب یا سوپ مناسب ترین غذا برای افطار است. خرما و آب میوه ها بهترین مواد برای تامین نیاز گلوکز بدن هستند و بنابراین ما از مصرف قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و غیره اجتناب کرده ایم.

در برخی موارد به دلیل فشار گرسنگی ، برخی افراد هنگام افطار بیشتر غذا می خورند. این باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و سنگینی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود که به آرامی غذا بخورید و کاملاً بجوید. خوردن یک تکه میوه بعد از افطار نیز خوب است.

بعد از 2-3 ساعت افطار وقت شام است. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک باشد اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت و پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از شام یک تا دو میوه بخورید.

از خوردن غذاهای سنگین ، سنگین ، پرچرب ، شور و تند در صبح خودداری کنید. توصیه می شود صبح یک وعده سبک با سبزیجات و سالاد میل کنید ، حلیم می تواند یک وعده صبح خوب باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز دچار کم آبی نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا به دلیل خاصیت دیورتیک باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین ، تا آنجا که ممکن است مصرف آنها را در صبح کاهش دهید.

از خوردن شیرینی های شیرین و ساده در صبحانه خودداری کنید. با تحریک ترشح انسولین ، این مواد قند خون را بالا می برند و در نتیجه قند خون را در ساعات اولیه روز کاهش می دهند. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، ذرت و …) این اثر را ندارند و برای مصرف سحر بسیار بیشتر مناسب هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام ورزش های سبک در طول روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان اجباری نیست و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری های قلبی و سایر بیماران باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند و در صورت موافقت پزشک ، دوره مصرف داروهای خود را تنظیم کنند. تنظیم شده.

دیدگاهتان را بنویسید