راهنمای متخصص تغذیه برای تغذیه برای بیماری سلیاک


اگر بیماری سلیاک تشخیص داده اید ، احتمالاً س lotالات زیادی در مورد آنچه می توانید در حال حاضر بخورید دارید. این نمای کلی تغذیه برای بیماری سلیاک را از یک متخصص تغذیه ثبت شده بخوانید-این شامل توصیه هایی در مورد چگونگی پیروی از رژیم بدون گلوتن است تا بتوانید بلافاصله شروع به درمان کنید.

پس از بیش از یک دهه تمرین به عنوان یک متخصص تغذیه ، می دانم که مدتی طول می کشد تا تشخیص داده شود که شما مبتلا به بیماری مزمن هستید. و هنگامی که این بیماری مستلزم تغییر رژیم غذایی شما است ، مانند بیماری سلیاک ، این می تواند تنظیم بزرگتری باشد.

بنابراین بیایید با یک نفس عمیق شروع کنیم. هوات رو دارم. و با کمک تیم مراقبت خود متوجه خواهید شد.

اگر پزشک شما هنوز شما را به متخصص تغذیه ارجاع نداده است ، من به شدت توصیه می کنم که زمانی رزرو کنید زیرا احتمالاً س questionsالات زیادی دارید که می تواند توسط یک متخصص حرفه ای پاسخ داده شود – دکتر No Google.

با این حال ، در حالی که منتظر ملاقات با یک متخصص تغذیه هستید ، من می خواستم این راهنمای مبتدی در مورد تغذیه برای بیماری سلیاک را ارائه دهم تا بتوانید از همین حالا شروع به یادگیری کرده و با اعتماد به نفس بیشتری به جلو حرکت کنید.

بیماری سلیاک چیست؟

بیماری سلیاک یک حساسیت به گلوتن یا عدم تحمل غذایی ساده نیست. این یک بیماری خود ایمنی است که پس از فعال شدن در بدن ، به دلیل وجود گلوتن در رژیم غذایی ایجاد می شود. حتی ریزترین ذرات گلوتن-برای مثال با قرار دادن یک تکه نان تست بدون گلوتن در توستر خانواده-برای تداوم آبشار خود ایمنی کافی است ، بنابراین برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، میزان گلوتن لازم است. حذف بسیار سخت ضروری است.

بیماری سلیاک در حدود 1 of از جمعیت رخ می دهد و به نظر می رسد در حال افزایش است ، مانند سایر بیماری های مرتبط با خود ایمنی مانند لوپوس و کولیت اولسروز.

گلوتن چیست؟

گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در گندم ، جو و چاودار و همه محصولات غلات + غلات مربوط به آنها مانند کوسکوس ، اسپتل یا ماکارونی یافت می شود.

گلوتن چیزی است که به آرد حالت ارتجاعی می بخشد و اجازه می دهد نان بالا برود. گلوتن همچنین یک پروتئین گیاهی ارزشمند است که معمولاً به آن اشاره می شود سیتان در لیست مواد جایگزین گوشت گیاهی.

در حالی که خوردن گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک مضر است ، اما به نظر نمی رسد که گلوتن در افرادی با روده سالم التهاب ایجاد کند.

بیماری سلیاک چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری سلیاک می تواند منجر به علائم و نشانه های مربوط به روده و غیر روده شود ، از جمله:

  • درد شکم ، اسهال ، علائم شبیه IBS ، یبوست ، استفراغ
  • کاهش وزن بی دلیل ، خستگی ، افسردگی ، تحریک پذیری یا بثورات پوستی
  • کم خونی فقر آهن یا فولات ، آرتریت ، استئوپنی ، ناباروری

بیماری سلیاک را می توان با استفاده از یک آزمایش خون ساده به نام IgA anti-tissue transglutaminase (tTG) غربالگری کرد. پس از نتیجه مثبت ، باید برای انجام بیوپسی به متخصص گوارش ارجاع داده شود تا بافت روده را بررسی کند ، که هنوز استاندارد طلایی تشخیص محسوب می شود ، اگرچه برخی پزشکان عمومی بیماری سلیاک را از طریق آزمایش خون مشابه بیماری سلیاک کانادایی تشخیص می دهند. انجمن دلسرد شده است

تغذیه برای بیماری سلیاک

بیماری سلیاک تنها بیماری خود ایمنی است که 100٪ از نظر تغذیه ای قابل درمان است. هنگامی که گلوتن را به شدت از رژیم غذایی خود حذف می کنید ، آنتی بادی های شما کاهش می یابد و انتظار می رود که فرآیندهای خودایمنی متوقف شوند (آنتی بادی ها برای برخی بالا می مانند ، به این بیماری سلیاک مقاوم می گویند).

البته حذف شدید گلوتن معمولاً به معنی تغییر بزرگی در نحوه غذا خوردن ماست. به همین دلیل مهم است بدانید که اتخاذ یک رژیم غذایی سخت بدون گلوتن به زمان نیاز دارد. خوردن تصادفی گلوتن رخ می دهد. اما شما به آنجا خواهید رسید!

برای روزهای آینده زمان بیشتری را برای خرید مواد غذایی تعیین کنید زیرا باید برچسب مواد اولیه را بخوانید و برای یافتن نسخه های بدون گلوتن غذاهای مورد علاقه خود تحقیق کنید. شما حتی باید دستور العمل های مورد علاقه خود را تغییر دهید! خوشبختانه اکثر دستور العمل های گیاهی در این وبلاگ فاقد گلوتن هستند و 100٪ دستور العمل های کتاب آشپزی گیاهان بیشتر بخورید نیز فاقد گلوتن هستند.

در حالی که این یک وبلاگ تغذیه گیاهی است ، من این پست را برای همه غذای خوبان می نویسم. اگر در حال حاضر رژیم گیاهی یا گیاهخواری دارید ، من یک پست ویژه برای شما دارم که در حالی که رژیم گیاهخواری خود را حفظ می کنید بدون گلوتن بروید.

کمبود مواد مغذی در بیماری سلیاک

علاوه بر تغییر رژیم غذایی بدون گلوتن ، ذکر این نکته ضروری است که برخی از کمبودهای تغذیه ای در بیماری سلیاک شایع است زیرا آسیب روده باعث سوء جذب مواد مغذی می شود. آهن یک کمبود شایع است. ممکن است به دلیل اینکه پزشک علت کم خونی شما را بررسی کرده است ، بیماری سلیاک تشخیص داده باشید.

سایر کمبودهای تغذیه ای که در بیماری سلیاک شایع است B12 ، روی ، کلسیم و ویتامین D است.

علاوه بر سوء جذب ، که باید درست مانند روده شما باشد ، خوردن رژیم غذایی بدون گلوتن-به ویژه رژیم غذایی که به شدت به غذاهای بسته بندی شده بدون گلوتن وابسته است-می تواند خطر برخی مواد مغذی مانند آهن ، ویتامین B ، کلسیم و منیزیم. ممکن است مصرف را کاهش دهد. ، روی و فیبر. به همین دلیل است که می خواهید مطمئن شوید که غذاهای غنی از آهن و غذاهای غنی از فیبر ، ویتامین B و مواد معدنی مانند غلات کامل ، گلوتن ، آجیل و دانه ها بیشتر مصرف می کنید.

فیبر یک معامله بزرگ است ، زیرا فیبر برای حمایت از میکروبیوم سالم روده که به جلوگیری از التهاب کمک می کند ، مهم است. با این حال ، استفاده بیشتر از غذاهای گیاهی کامل مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل بدون گلوتن ، حبوبات ، آجیل و دانه ها به شما کمک می کند تا یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی دریافت کنید که به شما کمک می کند بهترین احساس را داشته باشید.

بیماری سلیاک: چه بخوریم؟

اگر 20 سال پیش بود ، توصیه من واقعاً متفاوت بود. گزینه های بسیار کمی برای کسانی که رژیم بدون گلوتن داشتند وجود داشت. در حال حاضر ، شما برای انتخاب خراب شده اید! خوشبختانه تقریباً هر چیزی که می خواهید بخورید مبادله بدون گلوتن دارد. بنابراین واقعاً در مورد پیدا کردن محصول مناسب است که از آن لذت می برید.

همانطور که در بالا اشاره کردم ، من شما را تشویق می کنم که غذاهای گیاهی کامل را اساس رژیم غذایی بدون گلوتن خود قرار دهید. سپس ، ماکارونی ، نان و تنقلاتی را که بیشتر دوست دارید اضافه کنید. این شیوه غذا خوردن همچنین به شما در جلوگیری از یبوست ناشی از رژیم کم فیبر کمک می کند.

لیست غذاهای رژیمی بدون گلوتن

برای همه غذاهای بسته بندی شده ، حتماً پانل مواد تشکیل دهنده را بخوانید تا مطمئن شوید هیچگونه محتوی حاوی گلوتن یا هشدارهای حساسیت زا در مورد گندم یا گلوتن وجود ندارد. برخی از تولید کنندگان ممکن است با مواد حاوی گلوتن همراه شوند.

  • میوه و سبزیجات کامل
  • کنسرو و خشک شده لوبیا
  • آجیل و دانه های کامل مانند تخم کتان یا بادام هندی
  • غلات بدون گلوتن + آرد: ارزن ، کینوا ، گندم سیاه ، سورگوم ، برنج ، ذرت ، آمارانت ، پیکان ، تاپیوکا ، سیب زمینی
  • نان های بدون گلوتن که از آردهای بدون گلوتن مانند برنج ، سیب زمینی و ارزن تهیه می شوند
  • ماکارونی بدون گلوتن ساخته شده از نخود ، عدس ، برنج ، ذرت
  • غلات فاقد گلوتن ، کراکر و غذاهای میان وعده
  • جو دوسر و محصولات جو دوسر بدون گلوتن*
  • روغن ها و چربی های خالص مانند روغن زیتون ، روغن آووکادو یا کره های گیاهی
  • گیاهان و ادویه جات خالص مانند زیره ، زردچوبه یا پونه کوهی خشک شده
  • چاشنی ها و سس های بدون گلوتن
  • گوشت ساده و غذاهای دریایی (اگر آنها را بخورید!)
  • شیر ساده لبنی و جایگزین های شیر گیاهی GF (بیشتر موجود است!)

موضوع داغ: اگر سلیاک دارید می توانید جو بخورید؟

جو دوسر می تواند باعث سردرگمی افراد مبتلا به بیماری سلیاک شود. جو دوسر موجود در بازار حاوی گلوتن است – اما نه به این دلیل که گلوتن به طور طبیعی در جو دوسر وجود دارد. در عوض ، جو دو سر در هر مرحله از چرخه زندگی خود ، از دانه گرفته تا بسته بندی ، به گلوتن آلوده است.

از دهه 2000 ، جو دوسر بدون گلوتن در دسترس است که باورنکردنی است زیرا تنوع غلات را در رژیم غذایی بدون گلوتن بسیار افزایش می دهد. با این حال ، هنوز توصیه می شود که مردم از جو دوسر GF اجتناب کنند تا آنتی بادی های آنها پس از تشخیص فروکش کنند. چرا؟ تصور می شود که درصد کمی از مردم ممکن است به پروتئینی در جو دوسر به نام آونین واکنش نشان دهند. شایان ذکر است که افزودن جو دوسر به رژیم غذایی GF به معنای افزودن فیبر است ، بنابراین افزایش گاز یا نفخ برای چند روز طبیعی است. غذای کوچک را شروع کنید (شاید یک فنجان جو دوسر خشک شده) و تا جایی که قابل تحمل است اضافه کنید.

بیماری سلیاک: غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد

این روزها رژیم بدون گلوتن محدود کننده نیست … مبادله زیاد است! با این حال ، باید بدانید گلوتن در کجا پنهان شده است. چون این یک روباه کوچک حیله گر است.

  • کلیه محصولات ساخته شده از گندم ، جو و چاودار ، از جمله غلات ، نان ، محصولات پخته شده ، ترقه ، اسنک بار
  • غلات مربوط به گندم
    • دوروم ، ایینکورن ، امر ، فرعون ، گراهام ، خراسان / کاموت ، بلغور ، املایی ، تریتیکاله
  • بسیاری از سس ها و چاشنی ها (به عنوان عامل غلیظ کننده گندم استفاده می شود) مانند سس BBQ ، سس خامه ای ، سس سالاد و سس تریاکی
  • سس سویا و تمر هندی استاندارد (نسخه های GF موجود است!)
  • مخلوط دنباله و میوه های خشک (آرد گندم برای کاهش چسبندگی استفاده می شود)
  • همبرگر ، هات داگ و سوسیس (بر پایه حیوانات و گیاهان)
  • موارد بافته شده + با روکش مانند تمپورا ، ناگت ها و غیره
  • بستنی ، چیپس و آب نبات طعم دار
  • آبجو و نوشیدنی های مالت
  • گوشت ناهار (حیوانی + گیاهی)
  • بسته های ادویه و آبگوشت

آیا دوست دارید شما را نیز ببینید بالم لب و رژ (ما رژ لب زیاد می خوریم!) همچنین با داروساز خود در مورد هرگونه دارو + مکمل های حاوی گلوتن صحبت کنید.

همچنین لازم به ذکر است که آسیب روده در بیماری سلیاک فعال می تواند توانایی شما در هضم لاکتوز را کاهش دهد. این ممکن است با بهبود روده بهبود یابد ، اما برخی از افراد متوجه می شوند که عدم تحمل لاکتوز پس از بهبودی همچنان ادامه دارد.

من در حال کار بر روی پست بعدی در مورد مکمل های ویتامین + برای سلیاک هستم ، بنابراین در جریان باشید ، اما فعلاً تنها چیزی که می خواهم بگویم این است که اگر می خواهید لاکتوز مصرف کنید ، قرص لاکتاز به شما کمک می کند … آنزیم گلوتن نخرید قرص فکر می کنم به شما اجازه می دهند خوردن گلوتن بدون خطر نه ، نزدیک نشو!

چگونه از آلودگی متقابل جلوگیری کنیم

بیماری سلیاک به این معنی است که برای جلوگیری از آلودگی متقابل بسیار سخت گیر باشید.

این یک مزخرف است ، اما یک واقعیت نیز هست.

نانوایی مورد علاقه شما که کروسان های “دوستدار گلوتن” را تهیه می کند ، ممکن است ایده خوبی نباشد اگر از پروتکل های مناسب تمیز کردن استفاده نکنید ، زیرا آرد گندم می تواند در هوا آویزان شده و غذاهای دوستدار گلوتن را آلوده کند.

اگر حساسیت به گلوتن غیر سلیاک دارید ، ممکن است نیاز به رژیم غذایی بدون گلوتن داشته باشید ، اما لازم نیست که در بخش آلودگی متقاطع سخت گیر باشید.

در اینجا چند نکته + سناریوهای رایج برای جلوگیری از پرخوری تصادفی آورده شده است.

  • اگر از کافه های معمولی تنقلات یا محصولات پخته بدون گلوتن خریداری می کنید ، بپرسید که آیا آنها خودشان آن را تهیه می کنند یا از یک مرکز GF خریداری شده اند. اگر آنها را می سازند ، ابتدا باید از محصولات حاوی گلوتن خود و با رعایت پروتکل تمیز کردن کامل ، اقلام بدون گلوتن تهیه کنند. علاوه بر این ، موارد بدون گلوتن باید در پلاستیک پیچیده یا در جعبه مخصوص خود نگهداری شوند تا از آلودگی متقابل جلوگیری شود.
  • از هر چیزی که در سطل های بزرگ یا وان های بسته بندی شده فله ای وجود دارد خودداری کنید ، مگر اینکه برچسب آنها فاقد گلوتن باشد. همینطور برای اقلام روزانه.
  • همیشه به سرور خود در یک رستوران بگویید که شما مبتلا به بیماری سلیاک هستید بنابراین بدون گلوتن یک “اولویت” نیست ، این یک “حساسیت” است – این زبان اشتباه است اما رایج در رستوران ها است.
  • از غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده استفاده نکنید مگر اینکه آنها در سرخ کن جداگانه ای از اقلام نان سرخ شده باشند
  • اگر کل خانه شما بدون گلوتن نیست ، برای خود یک توستر جداگانه ، تخته برش و تابه نچسب و همچنین سایر وسایل آشپزخانه که متخلخل هستند و تمیز کردن آنها کاملاً دشوار است ، تهیه کنید. آنها را مشخص کنید (لاک ناخن را امتحان کنید) و آنها را در یک کمد جدا کنید.
  • غذاهای کره ای ، مربا یا چاشنی های مختلف مانند کره بادام زمینی تهیه کنید زیرا معمولاً بعد از پهن کردن چاقوی خود را دوباره فرو می کنید.
  • غذاهای فاقد گلوتن را در یک کمد جدا از اقلام حاوی گلوتن نگهداری کنید.
  • حتی غذاهای طبیعی بدون گلوتن نیز می توانند در فرآیند تبدیل به آلودگی متقابل شوند. بنابراین مطمئن شوید نخود یا آرد برنج شما دارای برچسب بدون گلوتن است.

آیا در مورد تغذیه بیماری سلیاک یا رژیم غذایی بدون گلوتن س questionsالی دارید؟ دلم برای چیزی تنگ شده است؟ با خیال راحت آن را در نظرات بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید