روغن MCT روغن MCT چیست؟


MCT ها نوعی چربی اشباع شده از طریق فرآیندی هستند که طول مولکول های کربن آن را کوتاه می کند تا به راحتی جذب بدن شود و همانطور که از نامش پیداست طول زنجیره کربنی را افزایش می دهد.

روغن ها بر اساس تعداد کربن های زنجیره ای خود تقسیم می شوند. روغن های کربن بالا دارای 13 تا 21 اتم کربن در مولکول های خود هستند ، در حالی که MCT ها 6 تا 12 کربن در ساختار خود دارند.

کتوژنیک تغذیه - روغن MCT چیست؟

فرایند هضم چربی با شکستن پیوندهای زنجیره کربن مولکول های چربی انجام می شود و هرچه طول این مولکول های چربی بیشتر باشد ، روند هضم برای بدن دشوارتر می شود. در نتیجه ، به دلیل این واقعیت که MCT ها خود دارای زنجیره های کربنی کوتاه هستند ، به راحتی هضم می شوند ، یا در واقع هضم آنها برای بدن بسیار آسان تر است و به راحتی می توانند به بسته های انرژی در بدن تبدیل شوند.

mctoilsportsresearch 1024x683 2 - روغن MCT چیست؟

خواص درمانی روغن MCT

لوازم آرایشی:
نرم کننده ، مرطوب کننده ، احیا کننده ، تقویت کننده ، محافظ ، پاک کننده ، ضد پیری ، ضد آکنه

دارویی:
ضد میکروبی ، ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی ، تنظیم کننده ، هضم کمک ، کاهش وزن

مزایای روغن MCT در رژیم کتو

1- این مکمل به طرق مختلف باعث کاهش وزن می شود:

روغن MCT دو هورمون (پپتید YY و لپتین) ترشح می کند که احساس سیری بدن را افزایش می دهد
حتی ممکن است بهتر از روغن نارگیل باشد که شما را سیر می کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که دو قاشق غذاخوری روغن MCT را به عنوان بخشی از صبحانه خود مصرف کردند ، در وعده ناهار کمتر از افرادی که روغن نارگیل مصرف می کردند ، غذا خوردند.
همان مطالعه همچنین سطح تری گلیسیرید و گلوکز با روغن MCT را نشان داد که می تواند بر احساس سیری نیز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این ، وزن بدن و دور کمر با مصرف روغن MCT به میزان قابل توجهی کاهش یافت. محققان همچنین گزارش داده اند که ممکن است به جلوگیری از چاقی کمک کند.

کتوژنیک تغذیه - روغن MCT چیست؟

2- منبع فوری تولید انرژی است:

روغن MCT یک سوخت عالی نامیده می شود زیرا بدن شما سریعتر از گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCTs) که کلسیم بیشتری در زنجیره چربی خود دارند ، MCT ها را جذب می کند.
MCT ها مستقیماً از روده به کبد منتقل می شوند و مانند سایر چربی های زنجیره ای نیازی به صفرا ندارند.
در کبد ، چربی به عنوان سوخت یا به عنوان چربی بدن ذخیره می شود.
از آنجا که MCT ها بدون شکستن سلول های خود به راحتی بلعیده می شوند ، می توانند به عنوان منبع فوری انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

3- اسید لاکتیک را در ورزشکاران کاهش می دهد و شدت چربی سوزی را افزایش می دهد:

افزایش سطح لاکتات در حین ورزش می تواند بر عملکرد ورزشی تأثیر منفی بگذارد.
جالب اینجاست که MCT می تواند به کاهش سطح لاکتات کمک کند. علاوه بر این ، این مطالعه نشان داد که مصرف روغن MCT قبل از ورزش می تواند به شما در مصرف انرژی به جای کربوهیدرات کمک کند.
اگرچه ممکن است MCT ها چربی سوزی را در حین ورزش افزایش دهند ، اما نتایج آزمایش مختلط است تا ببیند آیا روغن MCT می تواند به شما در ورزش بهتر کمک کند.

4- کلسترول را کاهش داده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند:

بیماری قلبی یک مشکل فزاینده است.
برخی از عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند عبارتند از: کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، التهاب ، اضافه وزن و سیگار کشیدن.
نشان داده شده است که روغن MCT از کاهش وزن و چربی پشتیبانی می کند. این به نوبه خود ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

5. تنظیم قند خون و دیابت:

اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که این امر باعث کنترل دیابت می شود. با این حال ، نشان داده شده است که MCT ها ذخیره چربی را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش می دهند.

6- همچنین تولید کننده کتون است:

کتونها متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث چربی سوزی می شوند.

076f6d08 7457 4a0e ba5a 3b388d09c838 2 - روغن MCT چیست؟

4 نوع اصلی MCT وجود دارد:

نوع 6 کربن – نوع 8 کربن – نوع 10 کربن – نوع 12 کربن

هرچه زنجیره کربن یا به عبارت دیگر تعداد کربن در 4 مورد بالا کمتر باشد ، جذب روغن برای بدن راحت تر است.

چقدر باید از MCT برای القای کتوز استفاده کرد؟

ابتدا یک قاشق چایخوری یا کمتر را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، با مقدار کمی شروع کنید و به تدریج بسته به احساسی که دارید میزان مصرف چربی خود را افزایش دهید. اگر احساس می کنید پاسخ شما خوب است ، تقریباً به یک قاشق چایخوری در روز ادامه دهید.

عوارض جانبی روغن MCT چیست؟

مصرف بیش از حد روغن می تواند عوارض جانبی مانند سوء هاضمه ، اسهال ، استفراغ ، تحریک پذیری ، حالت تهوع ایجاد کند ، در حالی که روغن به طور کلی به خوبی قابل تحمل است ، ناراحتی معده و گاز معده ایجاد می کند. سعی کنید این روغن را با غذا مصرف کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری کنید و به یاد داشته باشید که با دوز کم شروع کنید و در صورت تمایل آن را به تدریج افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید