فشار خون بالا و درمان آن


ارسال شده: 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله ، ما اثرات فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون را بررسی می کنیم.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر به دلیل بیماری قلبی و سکته مغزی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و احتمالاً مهمترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و حملات قلبی و سکته مغزی ، فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. در این مقاله از مجله اپل با ما همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری قلبی می شود؟

ضربان قلب انسان به طور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه است که 4500 بار در ساعت و بیش از یک میلیون بار در روز است. با یک محاسبه ساده می بینیم که در سن 50 سالگی قلب ما تقریباً 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک عدد شگفت انگیز که نشان می دهد ماهیچه قلب باید در برابر حجم بالایی از کار مقاومت کند. با توجه به اینکه قلب معمولاً تا سن 50 سالگی به میزان زیادی بدون شکایت کار می کند ، پزشکان قلب انسان را یکی از بزرگترین اعضای بدن می دانند ، اما شاید این عاملی باشد که باعث بروز مشکلات قلبی می شود. باعث می شود نادیده گرفته شود در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما زمانی متوجه مشکل می شویم که دیر شده است.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری قلبی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به آرامی رخ می دهد ، اما به تدریج اثر مخرب خود را بر قلب ، عروق بزرگ و کوچک خون ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها باقی می گذارد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که با این عملکرد تداخل داشته باشد ، عملکرد قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر جریان خون ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این بیماری باعث تنگ شدن عروق و قلب می شود که خون بیشتری را پمپاژ کند و به این ترتیب خون کافی به تمام اندام ها مانند قبل برسد.
بنابراین در فشار خون بالا ، مقاومت شریان ها افزایش می یابد ، قلب ناچار در فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً در حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حال این فشار را برای رسیدن به 16 در نظر بگیرید. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهد که برابر است با حداقل 30 درصد افزایش مقاومت عروقی ، که باید با افزایش 30 درصدی کار و قدرت پمپ قلب جبران شود.
اگر تعداد زیادی از ضربان قلب را در یک سال در نظر بگیریم و فرد دارای فشار خون بالا باشد و آن را تا 30 درصد افزایش دهیم ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد و چرا فشار خون بالا یکی از عوامل بیماری های قلبی است. یکی از مهمترین دلایل. فشار خون نه تنها عملکرد قلب را افزایش می دهد ، بلکه در طولانی مدت جایگزین بافت قلب می شود. ماهیچه قلب نرمی و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج سفت می شود.
از این نقطه ، قلب وارد فاز برگشت ناپذیر آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی پیشرفت می کند. این بدان معناست که فردی که به مدت دو سال در معرض آسیب بافتی قلب قرار گرفته است ، حتی اگر تحت درمان پزشکی فشار خون بالا قرار گرفته باشد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی به عضله قلب خود را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماری های مختلف قلبی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

  • حمله قلبی: درد یا ناراحتی در قفسه سینه ، گردن یا قسمت فوقانی کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، تهوع یا استفراغ ، خستگی مفرط ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • آریتمی قلبی: لرزش قفسه سینه
  • تپش قلب: تنگی نفس ، خستگی یا تورم پاها ، مچ پا ، شکم و رگهای گردن

اگر علائم بیماری قلبی را تشخیص دادید ، بهتر است بلافاصله به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون خطر بیماری های قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش این راه حل ها را مرور می کنیم.

کاهش وزن

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری قلبی است. پس از کاهش وزن ، خستگی و خستگی مداوم وجود خواهد داشت. به طور کلی ، هر کیلوگرم وزن از دست رفته می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
داشتن کمر بسیار بزرگ علاوه بر وزن کلی بدن ، احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهد. زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر در خطر حمله قلبی قرار دارند.

به طور منظم ورزش کنید و غذای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش منظم حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون شما را بین 5 تا 8 میلی لیتر کاهش دهد. البته بسیار مهم است که ورزش خود را به طور منظم حفظ کنید زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، احتمالاً فشار خون شما در وهله اول کاهش می یابد.
از سوی دیگر ، رعایت رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین تا حد امکان چربی اشباع و کلسترول بد را محدود کنید. این می تواند فشار خون شما را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم در چشم بسیاری از افراد پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از آن از رژیم غذایی باعث کاهش فشار خون بین 5 تا 6 میلی لیتر جیوه می شود. به طور کلی ، توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.

الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل می تواند هم برای فشار خون مفید باشد و هم مضر. نوشیدن یک نوشیدنی معمولی در روز نیز می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیش از آن منجر به فشار خون بالا می شود ، همراه با سایر آثار روانی مخرب.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه بالا می ماند. ترک سیگار می تواند فشار خون را به حالت عادی برگرداند ، شانس ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است 30 دقیقه بعد از مصرف کافئین فشار خون خود را اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین آن را افزایش می دهد یا خیر.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید استرس خود را شناسایی کرده و تا حد امکان با بهبود وضعیت آن را از بین ببرید.

آخرین کلمه

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی است. فشار خون باعث می شود قلب برای تامین خون به اندام ها بیشتر کار کند ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا یا کنترل فشار خون را کاهش دهید.

دکتر فرزاد فهیم تاشو

منبع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید