متخصص تغذیه دکتر انوشه آنتی اکسیدان ها و غذاهای ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از ویژگی هایی که به نظر می رسد در انتخاب غذا موثر است ، رنگ غذا است. فرایند علمی حرارت و زمان پخت تأثیر بسزایی در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه دارد. رنگهای مورد استفاده در غذا ممکن است منبعی طبیعی یا غیرمعمول داشته باشند.

رنگها بر مواد مغذی ، طعم و مزه غذا تأثیری ندارند ، اما به جذابیت و خوشمزه شدن غذا کمک می کنند. در افراد چاق و افراد چاق ، استفاده از رنگ ها در تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و منجر به چاقی بیشتر شود. در افراد لاغر و کودکان مبتلا به سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از زعفران رنگ طبیعی در غذا ، رنگین کمان میوه ها در بشقاب ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همه در جذابیت غذا و سفره مثر است. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک خانم خانه دار یا یک آشپز استاد ، مانند یک نقاش ، از همه این رنگهای زیبا بیشترین استفاده را می کند. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند ویژگی های خاصی را در غذا ایجاد کرده و خواص مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر بار که چندین رنگ را در غذا می بینیم ، می توانیم آن ویژگی را از دست دهیم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را بهبود می بخشد.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، انگور ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش عملکرد قلب ، تقویت بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجات مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین ها که باعث ایجاد رنگ آبی و بنفش این مواد می شود و همچنین مواد شیمیایی فتوشیمیایی که دارای آنتی اکسیدان و ضد پیری هستند خواص ها و حافظه و سلامت دستگاه ادراری را تقویت می کند و به کاهش خواص مزه کمک می کند.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجاتی مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از غذاها حاوی مایعاتی هستند که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکوین سلامت قلب را تقویت می کند ، بینایی را بهبود می بخشد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذاها پخته یا کنسرو می شوند ، لیکور موجود در آنها برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ سلامت قلب را افزایش داده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در هر یک از این غذاها وجود دارد.

رنگهای مورد استفاده در ناحیه غذا بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریع غذا بخورد و بیشتر بخورد. بنابراین ، اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. از آنجا که این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در محیط غیرقابل تحمل شده و چشم ها را خسته کند ، میزها به سرعت خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز منجر به صلح و آرامش می شود. بنابراین معماران داخلی معمولاً از این رنگ ها برای تزئین آشپزخانه و ناهار خوری ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید