هورمون های شادی و 5 راه برای افزایش ترشح آنها در بدن


هورمون های شادی هورمون شادی محصول ترشح شیمیایی در مغز است که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارد.

فواید هورمون شادی

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی افراد و تجربیات به ما احساس آرامش ، شادی و شادی می دهند؟ یک عنصر کلیدی این امر این است که روابط مثبت ما و تجربیات ترس و شادی در واقع باعث واکنش شیمیایی در مغز ما می شود.

این واکنش در مغز ما از طریق پیام رسان های شیمیایی ، که معمولاً به عنوان هورمون شناخته می شود ، رخ می دهد. چهار هورمون اصلی وجود دارد که مسئول ایجاد این احساسات خوب هستند.

این هورمون ها احساس آرامش ما را کنترل می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، مراقبت از خود و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهمترین هورمون های شادی در بدن و نحوه افزایش این هورمون ها در بدن آشنا می شوید:

اندورفین عمدتا به فرد در مقابله با استرس و کاهش درد کمک می کند.

تثبیت کننده سروتونین باعث آرامش ، لذت می شود.

دوپامین یک هورمون لذت است و نقش انگیزشی در سیستم پاداش مغز دارد.

اکسی توسین هورمونی است که برای عشق و اعتماد آزاد می شود.

دوپامین

این هورمون مواد شیمیایی پاداش را به مغز شما هدایت می کند. هنگامی که شما یک کار لذت بخش انجام می دهید ، ترشح می شود. این هورمون می تواند پس از خوردن یک رژیم غذایی خوب ، گوش دادن به موسیقی الهام بخش ، ماساژ دادن یا انجام ورزش آزاد شود.

یک فرد از ترشح دوپامین احساس خوشحالی می کند و این انگیزه در او ایجاد می شود تا به دنبال چیزهایی باشد که دوست دارد و او را خوشحال می کند.

ترشح هورمون شادی

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ما ، احساس شادی و شادی ما را تثبیت می کند. علاوه بر این ، به کاهش نگرانی ها و استرس ما کمک می کند و با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.

سروتونین به طور طبیعی از فعالیت های منظمی که می توانیم هر روز انجام دهیم تولید می شود – پیاده روی در زیر نور خورشید ، خواب خوب ، گذراندن وقت در طبیعت یا فعالیت های مراقبتی که سطح استرس را کاهش می دهد.

اندورفین

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما در مقابله با دردهای جسمانی کمک کنند. آنها در پاسخ به درد یا استرس آزاد می شوند ، اما همچنین در فعالیت های دیگر مانند غذا خوردن ، ورزش کردن یا رابطه جنسی آزاد می شوند.

اندورفین ها هورمون های کوتاه مدت ترشح می کنند که احساس درد را پنهان می کنند. ورزشکاران اغلب هنگامی که به نقطه ناراحتی یا درد واقعی می رسند در مورد “اندورفین بالا” صحبت می کنند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب به عنوان “هورمون عشق” نامیده می شود. تحقیقات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین در درجه اول با لمس محبت و صمیمیت همراه است. هورمون های سروتونین و دوپامین را تحریک می کند و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون های شادی است و اثرات زیادی دارد.

هورمون شادی را تقویت کنید

5 راه برای افزایش هورمون شادی

فعالیت مغز با تجربیات مرتبط است. هرگاه موجی از مواد شیمیایی عصبی در بدن ایجاد شود ، نورون های مرتبط با موضوع ، مسیرهای عصبی را تشکیل می دهند.

تجربه به مغز می آموزد که مواد شیمیایی خود را مانند گذشته ترشح کند. مغز در سنین جوانی به راحتی مسیرهای عصبی جدیدی را تشکیل می دهد ، اما ایجاد مسیرهای عصبی جدید با افزایش سن آسان نیست.

ایجاد مدارهای جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین ، یک عادت شاد جدید انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید ، تا زمانی که عادت جدید شما مانند عادات قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

چگونه دوپامین را افزایش دهیم

ما می دانیم که وقتی شما کاری را درست انجام می دهید ، دوپامین تحریک می شود. مطمئن شوید که چیزهایی را در زندگی خود قرار می دهید که از آنها لذت می برید و به خوبی انجام می دهید.

دستیابی به هدف یا انجام کاری مهم همگی باعث ترشح دوپامین می شود و به مغز شما می گوید که کار خوبی انجام داده اید.

راه دیگر این است که برای کسی کاری زیبا انجام دهید. داوطلب شدن منظم همچنین دوپامین طبیعی آزاد می کند که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تثبیت هورمون شادی

نحوه افزایش سروتونین

راه های زیادی وجود دارد که می توانید سطح سروتونین خود را به طور طبیعی افزایش دهید. یک راه م isثر این است که از خانه خارج شوید و در زیر نور خورشید قدم بزنید. همه در یک روز آفتابی احساس بهتری دارند.

بر تقویت باور خود نسبت به ارزش های زندگی خود کار کنید. این درست است که همه می توانند در زندگی خود پیروزی یا شکست را تجربه کنند.

اگر بر از دست دادن خود تمرکز کنید ، سروتونین بدن کاهش می یابد. با تمرکز بر پیروزی های خود – بزرگ یا کوچک – عادت کنید که همیشه ذهن خود را مثبت نگه دارید.

ورزش راه دیگری برای افزایش سطح سروتونین و سطح هورمون شادی است. یک پیاده روی سریع 10 دقیقه ای برای روحیه شما معجزه می کند ، پس چرا پیاده روی طولانی تری انجام ندهید؟ بیست تا چهل دقیقه نیز مزایای باورنکردنی برای سلامت قلب و جسم به همراه خواهد داشت.

تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن غذاهای غنی از تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است.

نحوه افزایش اندورفین

ورزش روشی بسیار م toثر برای ترشح اندورفین است. با این حال ، راه های دیگری نیز برای ترشح اندورفین وجود دارد – خنده یا ورزش کششی می تواند باعث ترشح اندورفین شود.

افزایش هورمون شادی

چگونه اکسی توسین را افزایش دهیم

دادن و دریافت عشق به هر شکل اکسی توسین آزاد می کند. با شرکت در یک کلاس گسترده یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی ، میزان این هورمون را در بدن خود بررسی کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش ترشح اکسی توسین می شود ، گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای افرادی است که به آنها اهمیت می دهید. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا با شخص خاصی صمیمی شوید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و لذت خود را از زندگی افزایش دهید.

شادی درونی برای بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و در شرایطی که احساس شادی شما در زندگی شما کاهش یافته است ، می توانید انتخاب هایی را انجام دهید که به شما کمک می کند زندگی روشن تر و شادتری را تجربه کنید.

اولین مرکز پرستاری سلامت با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت در منزل و پرستاری ، با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز در قالب پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال همواره خدمات را با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری ارائه کرده و اولویت اصلی را آسایش و امنیت عزیزان خود قرار داده اند.

برای آگاهی بیشتر ، کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید